Ve velké firmě vyhořeli, ve vlastní stáli před bankrotem. Tak si šéfové škrtli platy a vznikla jedna z top her roku

Na začátku byla frustrace z velké firmy – ale na konci happy end v podobě nové superhrdinské hry Dispatch, která slaví milion prodaných kusů.

dispatch-good-game
Foto: AMC / AdHoc Studio
Herec Aaron Paul známý ze seriálu Breaking Bad je hvězdou nové hry Dispatch
0Zobrazit komentáře

Možná tyhle vývojáře ani neznáte, ale stvořili třeba oceňovanou herní adaptaci zombie seriálu Živí mrtví neboli The Walking Dead. Jenže ve své původní firmě skončili kvůli vyhoření – a založili si vlastní studio. Které to však mělo tak složité, že si jeho zakladatelé na čas ani nevypláceli mzdy. Když ale spojili síly s Jessem ze seriálu Breaking Bad, stvořili jednu z nejzajímavějších her tohohle roku.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho herního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Často se do médií dostanou jen příběhy nebývalého úspěchu a milionových tržeb. V případě hry Dispatch je i tohle pravda – během deseti dnů od vydání se jí prodal milion kopií, což bylo pro nezávislé studio AdHoc překvapení. Předcházelo tomu totiž sedm let vývoje, kdy si tvůrci nemohli být jisti, jestli tohle vlastně bude někoho zajímat. Příběh o superhrdinovi, který po osudové bitvě přišel o svůj superoblek, a tak teď dostane na starost nápravný program pro superpadouchy?

Ještě před několika měsíci to vypadalo všelijak. Vývojáři pracovali na tom, aby hra mohla na podzim vyjít. Do pokladničky ale zatím neplynuly tržby a zdroje už byly na suchu. Čtveřice zakladatelů se tak rozhodla, že si na půl roku přestane vyplácet mzdy. Místo toho lila peníze do dokončení samotné hry, tudíž na mzdy svých asi třiceti vývojářů.

V jednu chvíli to téměř vypadalo, že za pár týdnů studio zkrachuje. „Většinu své kariéry jsem se jen zaměřoval na kreativitu. Býval jsem vzhůru dlouho do noci a přemýšlel, jak udělat nějakou hru lepší,“ vzpomíná v rozhovoru pro Bloomberg jeden ze zakladatelů Nick Herman. „Teď jsem trávil čas myšlenkami: ‚Vím, že mi zbývá X týdnů, než studiu dojdou peníze.‘“

Herman původně působil ve studiu Telltale Games, které se kdysi proslavilo právě epizodickými hrami, třeba ze světa Živých mrtvých. Ještě předtím, než skončilo, z něj Herman spolu s dalšími odešel. Důvod byl skoro až tradiční: vyhoření, frustrace. Z toho, jak se ve velké firmě museli neustále dohadovat s nadřízenými o podobě chystané hry, o financích… „Byl to vnitřní boj o to, abychom vydali hru a vydali ji v podobě, v jaké jsme chtěli,“ říká Herman.

V roce 2017 se tak k němu přidali kolegové Dennis Lenart a Pierre Shorette a společně se paradoxně vydali do ještě větší firmy – do Ubisoftu. Jenže tady následovalo další, teď už finální, vystřízlivění. A tak přibrali ještě čtvrtého bývalého kolegu Michaela Chounga a rozhodli se osamostatnit. Ale ani tady nešlo všechno hladce.

Se svým novým studiem AdHoc rozpracovali několik projektů, ale žádný jim nevycházel. Jako by snad už byli prokletí. Až došli k nápadu na Dispatch. Vždyť tohle je přesně to, co umí: epizodická hra, která je založená na cutscénách a rozhodnutích hráčů. Stejně jako jiná studia, která nemají milionové rezervy, museli sehnat financování a vydavatele, což se neobešlo bez problémů. Podle Hermana nikdo moc nevěřil v budoucnost her zaměřených čistě na příběh. A data tuhle teorii taky podporují.

kingdom-come-deliverance-warhorse-studios-69-fryvaldsky

Přečtěte si takéProdeje Kingdom Come 2 od Warhorse překonaly významnou metuProdeje Kingdom Come 2 rostou, česká hra překonala významnou metu. Je čas na další velký cíl, říká šéf Warhorse

„Je to těžké, protože sedm let lidem říkáte, že máte pravdu, a všichni vám celou tu dobu říkají, že se mýlíte. Jediný způsob, jak to zvládnout, je si věřit, i když to zní trochu banálně,“ vysvětluje Herman pro Bloomberg. Do toho se přidalo uklidnění trhu po pandemii covidu, kdy studia začala propouštět a investoři se moc nehrnuli do nových projektů. „Nikdo nechtěl riskovat ani investovat do té nejriskantnější věci, jakou si umíte představit: studia bez jakýchkoliv výsledků.“

Měli ale přece jen jedno eso v rukávu. Casting měla na starosti Linda Lamontagne, která pracovala na řadě televizních hitů včetně seriálů Family Guy nebo BoJack Horseman. A tak se stalo, že vývojáře spojila s hercem Aaronem Paulem z dalšího oceňovaného seriálu Breaking Bad neboli Perníkový táta. Paul chtěl prý vždycky hrát v nějaké videohře a scénář Dispatche si hned zamiloval.

Chcete ty nejzajímavější příběhy českých i světových her?

Tak odebírejte náš videoherní newsletter Good Game.

Postupně se k němu přidal jeho kolega ze sci-fi Westworld Jeffrey Wright, několik influencerů a skupina známých videoherních herců. Poslední zmínění s sebou přinesli i finální finanční injekci díky své firmě Critical Role Productions, a tak se sněhová koule začala nabalovat. Dispatch zaujal diváky svým trailerem na loňském předávání The Game Awards, videoherním ekvivalentu Oscarů.

Uvnitř studia sice panovala nervozita kvůli docházejícím financím, ale autoři lákali na svoje dílo v rozhovorech a nakonec všechno dopadlo skoro jako v klasickém superhrdinském příběhu: hra vznikla a tým si mohl oddychnout. Poslední epizody vyšly minulý týden a sklízí chválu za vtipný a dospělý scénář, zajímavé postavy nebo výkon Aarona Paula. Dokonce i o toho herního Oscara zabojuje. Na webu Metacritic, který shromažďuje recenze, se Dispatch pyšní úctyhodnými 90 body ze sta. A ukazuje, že superhrdinové pořád umí zachránit den – nebo studio.

Top novinky ze světa her

👑 Výjimečný úspěch pro české hry. Kingdom Come: Deliverance 2 má tři nominace na Game Awards. A to včetně té na nejlepší hru roku. V minulosti na herních Oscarech ve VR kategorii zazářil česko-slovenský Beat Saber a v nominacích se mihla třetí Mafia. A vývojáři z Warhorse Studios soutěží také o Joystick Awards, o kterých hlasují čistě hráči a fanoušci. Vyhlášení nás čeká už dnes večer.

🎵 Už v neděli se pražské Rudolfinum rozezní tóny z českých videoher od Mafie přes Posla smrti až po Kingdom Come. Pár posledních vstupenek je ještě k mání. A když už je řeč o koncertech, příští rok do Prahy zamíří světová tour Zaklínače!

❗ Pět českých herních novinek.

  1. Zaprvé vychází Mafia: Domovina – San Celeste Edition, speciální sběratelská edice pro CZ&SK hráče.
  2. Zadruhé vyšlo demo hry Lines We Draw, české variace na Papers, Please o hraniční kontrole.
  3. Zatřetí pro strategii Bellfortis (kterou fakt doporučujeme) vyšlo rozšíření s asijskými národy.
  4. Začtvrté Charles Games vydali demo své hry o příbězích dětí zasažených skutečnou válkou We Grew Up in War.
  5. No a zapáté Jiří Kára Simulátor vybral na Startovači 1,2 milionu korun. To bude piv.

🎥 Filmová Zelda se ukazuje na prvních fotkách. Režie se ujme Wes Ball, který je podepsaný pod nejnovější Planetou opic, do kin adaptace slavné série od Nintenda zamíří v roce 2027.

🤔 Kolem Ubisoftu se dějí divné věci. Firma odložila zveřejnění zprávy o hospodaření a pozastavila obchodování se svými akciemi (které by mělo pokračovat zase v pátek). Může tak jít o finanční trable, blížící se zprávu o odkupu… anebo jen problémy s účetnictvím?

✍️ Kauza kolem studia Rockstar a vyhození tří desítek vývojářů pokračuje. Více než 200 zaměstnanců společnosti odsoudilo údajné potlačování odborů ve veřejném dopise.

🎮 A jestli nemáte plány na dnešní večer, sledujte Xbox Partner Preview, kde se představí herní novinky v čele s novým Jamesem Bondem, který zamíří na Slovensko.