Calmio je první česká meditační aplikace podložená vědou. I deset minut denně pomáhá, hlásí zakladatelé
Trojice stojící za aplikací Calmio: Martin Kudera, Tomáš Volejníček a Markéta Jankovská
Když Tomáš Volejníček studoval byznys na kalifornské Berkeley University, vedl při tom firmu obchodující s telekomunikační technikou, restauraci s cateringem, podílel se na rozvoji vyhledávače přepravy balíků Zaslat.cz a aby toho nebylo málo, dělal si také pilotní průkaz na letadlo.
Při takovém výčtu jednoho nepřekvapí, že dnes sedmatřicetiletý Volejníček zkoumal různé možnosti, jak si zlepšit soustředění, získat všeobecnější nadhled a být produktivnější. Právě v těchto oblastech mu nakonec pomohlo meditování.
„V Kalifornii jsme meditacemi začínali některé hodiny ve škole a setkával jsem se i se společnostmi, co meditacemi začínaly firemní porady,“ popisuje svoje zkušenosti Volejníček v rozhovoru pro CzechCrunch.
„Existuje hodně výzkumů se závěry, že meditace zlepšují kvalitu života, odolnost vůči stresu, vyrovnanost a zdraví. Například jedna studie provedena na 17 tisíci lidech ukazuje, že meditující osoby mají o 43 procent nižší šanci, že vůbec někdy budou hospitalizováni,“ pokračuje Volejníček.
Avšak i když výzkumy ukazují pozitivní výsledky, pro mnoho lidí je náročné udržet si meditování jako pravidelný návyk, s čímž měl problém i sám Volejníček. Narazil však na meditační aplikace Headspace a Calm, které jeho přístup změnily. Popularitě se přitom těší i mezi investory – obě aplikace již v investicích získaly 88 milionů, respektive 143 milionů dolarů, a z Calm se letos v této oblasti stal první startupový jednorožec.
Stačí deset minut denně
Protože Volejníčkovi pravidelné meditování pomohlo ke zvládání jeho vytyčených cílů, přemýšlel o tom, jak meditování rozšířit i mezi Čechy. Podle něj má jen zlomek z nich angličtinu na tak vysoké úrovni, aby se dokázali uvolnit během toho, když na ně někdo mluví anglicky, a ještě například i se silným akcentem.
Tak vznikl nápad na založení první české meditační aplikace, která následně dostala název Calmio. Volejníček při její tvorbě spojil síly s Markétou Jankovskou, vystudovanou psycholožkou a praktikující psychoterapeutkou s velkou sítí kontaktů napříč akademickou sférou psychologů.
„Rozhodli jsme se, že vytvoříme první českou meditační aplikaci podpořenou vědou. Obsah tvoříme s předsedou Pražského budhistického centra Lotus, editujeme ho na naší straně a konzultujeme ho s akademiky,“ vysvětluje Volejníček s tím, že chtěl pracovat na něčem, co dává smysl nejen ekonomicky, ale je také prospěšné lidem v jeho okolí.
Do projektu nakonec přizvali také Martina Kuderu, který působí i jako šéf marketingu Zaslat.cz. Při rozvoji Calmio má na starosti marketingové strategie, produktový vývoj i byznys development.
„Všichni jsme nadšenci do meditace a naším primárním cílem je, dostat meditační praxi i mezi lidi, kteří nemají dvě hodiny času si zajít na jógu nebo do meditačního centra. Máme ověřené, že i pět nebo deset minut meditace denně snižuje stres, deprese, zmenšuje úzkosti a výrazně zvyšuje kvalitu spánku. To všechno přispívá ke zvýšené produktivitě i kvalitě prožívaného života,“ vysvětluje Kudera.
Calmio má zatím kolem 500 registrovaných uživatelů. To je dáno hlavně testováním, které doteď probíhalo na kontaktech známých. Donedávna se tvůrci aplikace vůbec nevěnovali marketingu. To se ale mění, aktuálním cílem je rozšířit aplikaci mezi lidi a otestovat, jak ji budou uživatelé používat – a jestli je jim schopna pomoci vybudovat pozitivní návyk.
Jedna z hlavních výzev pro tvůrce aplikace je aktuálně doladění hlasu, který meditaci vede. Podle dosavadních testů se jediný hlas, který je k dispozici, líbí polovině uživatelů. Různorodost hlasů a obsahu by se měla v brzké době promítnout i v aplikaci.
Aplikace, která není jen o byznysu
Do budoucna jsou tvůrci Calmia připraveni také na to, že kromě vytváření vlastního obsahu do aplikace vpustí další profesionály s možností nahrávat svůj vlastní obsah. Calmio v takovém případě bude fungovat jako kurátor či editor a uživatelům zajistí ještě širší nabídku obsahu. A když se spustí platby, lektorům může přinést další zdroj příjmů.
„Až tuto fázi uzavřeme, budeme hledat byznys model. Ten zatím vidíme ve formě freemium s měsíčním předplatným,“ říká Kudera. Pokud se všechno osvědčí, Calmio čeká i expanze do dalších evropských států.
„Samozřejmě jsem si vědomý, že problémy lidí v Americe a Evropě jsou odlišné. Proto děláme ve spolupráci s Masarykovou univerzitou nebo Slovenskou akademií věd vlastní výzkumy, abychom odhalili, ve kterých oblastech má naše cílová skupina nejčastější problémy,“ pokračuje Volejníček. Podle prvotních dat se prý zdá, že se jedná především o potíže se stresem, sebevědomím, nespavostí a lehčími depresemi.
Na závěr ještě Volejníček zdůrazňuje, že Calmio pro něj není jen o byznysu. „Osobním benefitem je, že díky práci na Calmiu se potkávám se zajímavými a podobně smýšlejícími lidmi, se kterými se pak často setkáváme i soukromě. Našim dalším cílem je vytvoření komunity podobně smýšlejících lidí, kteří na sobě chtějí pracovat anebo potřebují momentální podporu, pokud zrovna řeší nějakou životní výzvu.“