Čechoameričan John Vanhara, který za stovky milionů prodal Shipito, otevřel v Kalifornii organickou pizzerii

0Zobrazit komentáře

Původem Čech, ale dnes již Američan John Vahnara se proslavil jak svými podnikatelskými a investorskými úspěchy, tak svým blogem Podnikanivusa.com, kde pravidelně píše o své cestě za americkým snem. Za ním se vydal mimo jiné i díky prodeji své zásilkové společnosti Shipito za stovky milionů korun a nyní se pouští do úplně jiného byznysu. John Vanhara si poblíž kalifornského Palos Verdes otevřel vlastní pizzerii s názvem Pizzoun.

Provozovna se otevřela minulý pátek v takzvaném soft openingu, což značí omezený provoz, ve kterém se dolaďují všechny mouchy, přesná pracovní doba, výrobní postupy a testují se zaměstnanci. V následujících týdnech by se měla pizzerie přehoupnout do reálného provozu. Prozatím se prodává pouze sýrová a pepperoni pizza, ale jakmile dorazí další suroviny, nabídka se rozšíří. Všechny pizzy budou každopádně připravovány výhradně z organických surovin bez chemických konzervantů.

Do své nové pizzerie John Vanhara, kterého Češi znají také jako jednoho z investorů z pořadu Den D České televize, prozatím vložil přes 380 tisíc dolarů (přes 8,5 milionu korun). Na Hawthorne Boulevard ve městě Torrance totiž koupil rovnou celou nemovitost s několika jednotkami. Několik jich pronajímá a v jedné sídlí právě nová pizzerie Pizzoun. Ta má momentálně tři zaměstnance a do budoucna se chce soustředit hlavně na využití technologie a rentabilitu rozvozů.

pizzounext

Exteriér provozovny Pizzouna v průběhu rekonstrukce

Jsem rád, že se pizzerie po průtazích s úřady konečně otevřela. Původně vše začalo jako takový koníček, kdy jsem si chtěl zkusit nějaké podnikání s jídlem ve stylu ‚uvidíme, co se z toho vyvine‘. Nakonec mám úplně volné ruce na jakékoliv experimenty, což mě velmi baví. Teď prostě všechno pilujeme, jak to vůbec dělat a jak být efektivní,“ řekl k otevření John Vanhara pro CzechCrunch.

Od prvotního nápadu k rychlé realizaci

Nápad na pizzerii vznikl v hlavě Vanhary již před lety a zakládal se především na vášni k italské kuchyni a k vaření obecně. Teprve loni ale svůj záměr, pustit se po prodeji doručovacího startupu Shipito do gastronomického byznysu, definitivně potvrdil. Jako první začal počítat náklady, možné zisky a potenciální další expanzi, k čemuž mu jako inspirace sloužily zahraniční pizzerie jako například DodoPizza. Ta ukazuje zákazníkům v reálném čase počet objednávek i příjmy a zisky.

apple-1

Přečtěte si takéČeský startup Mutumutu chce změnit trh životního pojištění. Zdraví klientů monitoruje i přes aplikace Applu a GoogluČeský startup Mutumutu chce změnit trh životního pojištění. Zdraví klientů monitoruje i přes aplikace Applu a Googlu

Otevření pizzerie jako takové se ovšem neobešlo bez komplikací. Všechno přitom začalo a běželo snadno. Vanhara při hledání prostoru pro svou novou provozovnu začal vymýšlet název firmy, logo a také související web. Během prvních měsíců v úplně novém podnikatelském prostředí se Vanhara postupně učil, jak gastronomie funguje. Už loni v únoru měl nicméně všechno připravené s tím, že si objekt pro novou provozovnu převezme v dubnu.

pizz1

Provozovna Pizzoun jako taková má zhruba 93 metrů čtverečních, primárně je určena na vyzvedávání a na doručování pizzy. Běžné náklady na takovou provozovnu poblíž Palos Verdes by se pohybovaly zhruba kolem 3 200 dolarů (přes 70 tisíc korun) měsíčně, což znamená, že Vanhara nákupem celého objektu Vanhara ušetřil jen před spuštěním provozu několik desítek tisíc dolarů na nájmu.

Bez překážek to nepůjde

Zdálo se, že je vše jednoduché, než přišlo na samotné změny v provozovně, které v rámci plánování realizoval architekt. Předběžný seznam vybavení kuchyně počítal se zhruba 68 tisíci dolary. Plány architekta vypadaly v pořádku, Vanhara byl spokojen s výsledky, ale největší komplikací poté byli (jako již tradičně) samotní kontraktoři při změnách a také město, které působilo v průběhu přestavby provozovny značné komplikace.

pizzoun3

Interiér provozovny s náhledem do kuchyně

Největší problémy se týkaly především uzpůsobení kuchyně, hygieny, ale i parkovacích míst nebo nakládání s odpadem. Vše se nicméně před finálním potvrzením od města a vydáním byznysové licence podařilo vyřešit, ale zbytečně to protahovalo spuštění, které bylo původně v plánu ještě na druhou polovinu minulého roku.

Pizza je v USA obrovský byznys, který ročně představuje bezmála 38 miliard dolarů. Původní plány Vanhary na jednu provozovnu počítají s možným čistým ziskem ve výši zhruba 60 tisíc dolarů ročně. Jakmile se jedna provozovna zaběhne, bude Vanhara dle vlastních slov přemýšlet buď o rozšíření na další podniky, případně o franšízingu, který má ale svá další omezení.

Foto: John Vanhara / Podnikanivusa.com