České Dodo otestovalo, jak by mohlo doručovat zásilky dronem. Nad Budapeští letěl 15 kilometrů
V Maďarsku je Dodo prvním hráčem, který doručení dronem otestoval. Let probíhal naprázdno bez reálné zásilky, vzdálenost překonal za 14 minut.
Ulice velkých měst jsou plné, zájem lidí o doručování balíčků koupených na internetu přitom bude dlouhodobě růst a logistické společnosti tak testují nové možnosti, jak nákupy ke svým zákazníkům dostat. Po vzoru největších globálních gigantů, jako je třeba Amazon, stále častěji i české firmy testují doručování dronem. Nejnovějším z hráčů je Dodo, které takovým způsobem provedlo první zkušební let.
Dron odstartoval z prodejny Rossmann v nákupním centru Savoya Park v maďarské Budapešti, přičemž trasa byla vybrána tak, aby překonal poměrně dlouhou vzdálenost i rozmanitý geografický terén. Celkem měl let patnáct kilometrů, probíhal ve výšce mezi 20 až 50 metry a byl prodloužen přeletem nad Dunaj. Včetně vzletu a přistání trval čtrnáct minut a průměrná rychlost dosáhla 50 kilometrů za hodinu.
Dodo a Rossmann aktuálně v první fázi zkušebního provozu testují, jak rychle lze balíčky pomocí dronů doručit při zajištění bezpečných podmínek. Při prvním letu tak byl hodnocený čas potřebný k umístění balíčku na dron, ke vzletu a k přistání. Reálná zásilka se ale v dronu nenacházela, hmotnost potenciálně doručovaného balíku prý nemá významný vliv na rychlost letu dronu a výsledky simulace tak firmy z pohledu parametrů letu považují za přesné.
Další testovací lety mají nyní pokračovat. Nejprve společnosti vyhodnotí výsledky prvních testů, v následující fázi proběhne další zkušební let, tentokrát již se skutečnou zásilkou. Využívání dronů v tuto chvíli podléhá přísným předpisům jak na vnitrostátní úrovni, tak na úrovni EU.
„Neustále hledáme nové způsoby, jak zkrátit dobu doručení a snížit dopad logistiky na životní prostředí, proto chceme být maximálně připraveni na moment, kdy místní legislativa povolí také doručování s pomocí dronů. Ačkoliv některé americké firmy již dnes tuto službu nabízejí a v některých částech USA pomalu rozšiřují, místní regulace podobné aktivity zatím v komerční sféře neumožňují,“ komentuje Peter Menky, komerční ředitel Doda. Odkazuje tím například na Amazon či Wing spadající pod Google.
Dodo pod vedením Michala Menšíka v posledí době mění z rozvážkové služby na logistickou skupinu, mezi její klienty patří například Tesco, Alza nebo KFC. Za rok 2021 firma utržila téměř jednu miliardu korun s dvojnásobným meziročním růstem, loni v květnu další rozvoj a zahraniční expanzi startupu podpořili částkou 1,5 miliardy korun těžké byznysové váhy, česko-slovenské miliardářské duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč společně s Rockaway Jakuba Havrlanta.
„Věříme, že realizací podobných pilotních projektů můžeme přispět k tomu, že se i u nás tento způsob dopravy k zákazníkovi jednou stane běžnou součástí nabídky doručovacích služeb,“ doplňuje Menky. „Věříme, že doručování pomocí dronů bude jedním z klíčových řešení budoucnosti v e-commerce, které dokáže uspokojit i požadavky nejnáročnějších zákazníků,“ doplňuje Ádám Fürjes, marketingový manažer maďarského Rossmannu.