České Dodo otestovalo, jak by mohlo doručovat zásilky dronem. Nad Budapeští letěl 15 kilometrů

V Maďarsku je Dodo prvním hráčem, který doručení dronem otestoval. Let probíhal naprázdno bez reálné zásilky, vzdálenost překonal za 14 minut.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dron-dodo-budapest-min

Foto: Dodo

Dron se proletěl nad Budapeští

0Zobrazit komentáře

Ulice velkých měst jsou plné, zájem lidí o doručování balíčků koupených na internetu přitom bude dlouhodobě růst a logistické společnosti tak testují nové možnosti, jak nákupy ke svým zákazníkům dostat. Po vzoru největších globálních gigantů, jako je třeba Amazon, stále častěji i české firmy testují doručování dronem. Nejnovějším z hráčů je Dodo, které takovým způsobem provedlo první zkušební let.

Dron odstartoval z prodejny Rossmann v nákupním centru Savoya Park v maďarské Budapešti, přičemž trasa byla vybrána tak, aby překonal poměrně dlouhou vzdálenost i rozmanitý geografický terén. Celkem měl let patnáct kilometrů, probíhal ve výšce mezi 20 až 50 metry a byl prodloužen přeletem nad Dunaj. Včetně vzletu a přistání trval čtrnáct minut a průměrná rychlost dosáhla 50 kilometrů za hodinu.

Dodo a Rossmann aktuálně v první fázi zkušebního provozu testují, jak rychle lze balíčky pomocí dronů doručit při zajištění bezpečných podmínek. Při prvním letu tak byl hodnocený čas potřebný k umístění balíčku na dron, ke vzletu a k přistání. Reálná zásilka se ale v dronu nenacházela, hmotnost potenciálně doručovaného balíku prý nemá významný vliv na rychlost letu dronu a výsledky simulace tak firmy z pohledu parametrů letu považují za přesné.

Další testovací lety mají nyní pokračovat. Nejprve společnosti vyhodnotí výsledky prvních testů, v následující fázi proběhne další zkušební let, tentokrát již se skutečnou zásilkou. Využívání dronů v tuto chvíli podléhá přísným předpisům jak na vnitrostátní úrovni, tak na úrovni EU.

„Neustále hledáme nové způsoby, jak zkrátit dobu doručení a snížit dopad logistiky na životní prostředí, proto chceme být maximálně připraveni na moment, kdy místní legislativa povolí také doručování s pomocí dronů. Ačkoliv některé americké firmy již dnes tuto službu nabízejí a v některých částech USA pomalu rozšiřují, místní regulace podobné aktivity zatím v komerční sféře neumožňují,“ komentuje Peter Menky, komerční ředitel Doda. Odkazuje tím například na Amazon či Wing spadající pod Google.

Dodo pod vedením Michala Menšíka v posledí době mění z rozvážkové služby na logistickou skupinu, mezi její klienty patří například Tesco, Alza nebo KFC. Za rok 2021 firma utržila téměř jednu miliardu korun s dvojnásobným meziročním růstem, loni v květnu další rozvoj a zahraniční expanzi startupu podpořili částkou 1,5 miliardy korun těžké byznysové váhy, česko-slovenské miliardářské duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč společně s Rockaway Jakuba Havrlanta.

„Věříme, že realizací podobných pilotních projektů můžeme přispět k tomu, že se i u nás tento způsob dopravy k zákazníkovi jednou stane běžnou součástí nabídky doručovacích služeb,“ doplňuje Menky. „Věříme, že doručování pomocí dronů bude jedním z klíčových řešení budoucnosti v e-commerce, které dokáže uspokojit i požadavky nejnáročnějších zákazníků,“ doplňuje Ádám Fürjes, marketingový manažer maďarského Rossmannu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proč si české Dodo na testování vybralo právě Budapešť? Společnost uvedla důvod, že se právě na tamním trhu žádný podobný test dosud neuskutečnil a jedná se pro ni o důležitou oblast, kde za poslední rok vzrostl počet objednávek o 150 procent. Zajímavostí je, že v Maďarsku před lety Dodo otestovalo také doručování zásilek pomocí elektrických vodních skútrů na jezeru Balaton.

V tuzemsku drží prvenství s doručením zásilky pomocí dronu e-shop Mall, zkušební let uskutečnil již v roce 2016, loni se ale vyjádřil, že rozvoj takového způsobu dopravy nepatří mezi jeho priority. Podobně je na tom také prodejce Kytary.cz, jenž loni letem dronem nad Prahou zkušebně doručil ukulele.

Dodo věří, že s pomocí dronů dokáže snížit ekologickou stopu svých dodávek a zároveň se bude moct vyhnout dopravním zácpám a dalším faktorům, které zvyšují dopad doručování na životní prostředí i na kvalitu života ve městech. Získané zkušenosti s doručováním drony v Maďarsku chce v budoucnu uplatit i v dalších zemích, kde působí, včetně Česka.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel

Pro e-shopy je krize nová situace, často dochází k panice, říká Jitka Dvořáková z CZC. Jak to přežít?

Jedna z nejvýraznějších tváří tuzemské e-commerce scény společně s dalšími řečníky vystoupí na konferenci CzechCrunche.

Peter BrejčákPeter Brejčák

banner-do-clanku-2360×1180-4Event

Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz

0Zobrazit komentáře

České e-shopy loni dohromady nedokázaly meziročně navýšit své tržby. Česká e-commerce se místo toho propadla o dvanáct procent – a vůbec poprvé za posledních dvacet let se ocitla v krizi. Jak uznává i jedna z jejích nejvýraznějších postav a generální ředitelka prodejce elektra CZC.cz Jitka Dvořáková, pro mnoho obchodníků se jedná o zcela novou situaci, na niž se museli připravit i ti největší hráči.

„Proto často dochází k panice. A někdy i nestandardním, ne zcela správným rozhodnutí. Příprava na těžké časy ideálně probíhá v dobrých obdobích, protože je to mentálně jednodušší,“ popisuje Dvořáková.

Ředitelka CZC vystoupí již ve středu 25. ledna od 17.30 ve Spojce Karlín na CzechCrunchem pořádaném eventu na téma Jak přežít (interní) krizi. V rámci dvou diskuzí ji na pódiu doplní také Jan Hanuš, bývalý ředitel Mall Group, jenž dokázal dlouhodobě ztrátovou e-commerce skupinu překlopit do zisku, a své know-how se podělí také Martin Mates, ředitel e-shopu Econea.

Dvořáková přitom dodává, že ji propad trhu o dvanáct procent, k němuž loni došlo, vlastně nepřekvapil: „Důležité je dívat se na vývoj v kontextu objektivních podmínek, jako byly covid, lockdowny nebo znovuotevření kamenných prodejen. A také nesmíme zapomínat na dlouhodobější srovnání navazující na poslední ‚normální‘ rok 2019, kdy e-commerce ještě rostla. Pravdou ovšem je, že na nic z toho nebyla e-commerce zvyklá ani připravená. A také je pravda, že neklesají všichni hráči.“

jitka-dvorakova3

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Jitka Dvořáková, generální ředitelka CZC.cz

Poklesem tržeb si ale prošlo samotné CZC, jež spadá pod Mall Group a její matku, polské Allegro. Ještě v předminulém fiskálním roce, který pro e-shop končil v březnu 2021, dokázalo růst o 30 procent, utržit téměř šest miliard korun a vykázat zisk. V následujícím fiskálním roce, tedy do března 2022, pak ale prodejce utržil jen 5,3 miliardy s meziročním propadem o zhruba deset procent.

Jak na tento propad CZC reagovalo? „V takové situaci přichází na řadu analýzy a rozbory jednotlivých kategorií, úprava strategií, kde se zaměřit na tržní podíl, kde na profitabilitu a jak při tom všem nezklamat zákazníka. Když jde do tuhého, nastává boj o zákazníka, protože chuť nakupovat je menší,“ přibližuje Dvořáková.

Na celém trhu se první polovina loňského roku nesla ve znamení zbavování se zásob z přeceněných Vánoc 2021. CZC se pustilo napříč celou firmou do zkvalitnění zákaznické zkušenosti, což mu přineslo také Cenu popularity v kategorii výpočetní a telekomunikační techniky v soutěži Shop roku od Heureky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nejtěžší bylo první čtvrtletí roku 2022, kdy se v evropském geopolitickém a ekonomickém prostředí změnilo mnoho věcí. To rozhodně nepomohlo výsledkům minulého fiskálního roku, z pohledu kalendářního roku šlo ale o růstové období,“ komentuje Dvořáková.

Ředitelka CZC je pak v kontextu externích a interních vlivů s tržbami za rok 2022 spokojená, a to zejména s druhou polovinou roku. Byť přiznává, že šlo o velmi náročný rok, což se odrazilo také v hospodářských výsledcích. Naopak plusová aktiva firmě přinesla možnost být součástí polské skupiny Allegro, kam se Mall Group oficiálně začlenila loni v dubnu. Koncem loňska pak Allegro přiznalo, že za českou e-commerce skupinu zaplatilo příliš a z její hodnoty odepsalo 12 miliard korun.

„Postupně pokračujeme s integrací a očekáváme řadu nových příležitostí včetně možnosti expanze a dalších synergií, ze kterých budou do budoucna profitovat také naši zákazníci,“ dodává Dvořáková. Zajímá vás víc? Přijďte na e-commerce event s názvem Jak přežít (interní) krizi, který se koná již 25. ledna ve Spojce Karlín.