Český startup Prusa Research vyhrál ocenění pro nejlepší 3D tiskárnu na světě

Jiří SvobodaJiří Svoboda

joseph-prusa-1024×576

Josef Průša

0Zobrazit komentáře

Souběžně s tím, jak 3D tisk, jakožto inovativní forma výroby, začíná pronikat do většiny odvětví průmyslu, vstoupá na žebříčku validity i každoroční test časopisu MAKE, ve kterém soupeří desítky 3D tiskáren o pozici té nejlepší na světě. O to více nás může těšit, že letošním vítězem je tiskárna pocházející z výroby startupu Prusa Research, českého podnikatele Josefa Průši.

Tiskárna s názvem Prusa i3 MK2, která se dočkala svého představení letos v květnu, převálcovala všechny své soupeře a s výsledkem 36 bodů stanovila nový rekord časopisu. Krom celkového vítězství si tvůrci odnáší i cenu za nejlepší poměr cena-výkon a nejlepší open-source řešení. Ryana Priore, redaktora MAKE a autora testu, zaujala především rychlost tisku a velká pracovní plocha. Mezi další funkce, které rozhodně přijdou vhod patří automatická kalibrace či vyhřívaná podložka zaručují rovnoměrné schnutí materiálu.

sizeid2

Přečtěte si takéČeský fashion startup SizeID míří na Fundlift, kde chce vybrat 3 miliony KčČeský fashion startup SizeID míří na Fundlift, kde chce vybrat 3 miliony Kč

S touto výbavou se jedná o nadprůměrný kousek, přitom jeho cena ani nepřesahuje 20 tisíc korun. Například obchod Alza, který ho nově zařadil do svého sortimentu, stavebnici tiskárny prodává za 18 990 Kč.  Takto příznivé podmínky umožnily i získání dalšího triumfu, tentokráte ze serveru 3Dhubs.com, největšího komunitního portálu o 3D tisku. Ten Prusa i3 MK2 zařadil do svého nákupního rádce a na první příčku v kategorii do 1000 dolarů. Samotní uživatelé pak produkt ohodnotili 9, 1 body z 10. Josef Průša řekl, že takovýchto reakcí si váží ještě více, protože se jedná o hodnocení přímo od koncových zákazníků.

Tisíce tiskáren měsíčně a desetkrát větší obrat

Prusa Reseach dodává přibližně 2000 tiskáren měsíčně po celém světě.

„Už nyní máme zákazníky z více než 90 států, včetně zemí jako Keňa, Kolumbie nebo Pákistán. Největším trhem jsou pro nás ale aktuálně USA. Do České republiky dodáváme již méně než 10 procent produkce,” říká Josef Průša.

Navíc se ihned ukázalo, že zveřejnění v časopisu MAKE má obrovský vliv.

„Od zveřejnění testu okamžitě stouply objednávky našich tiskáren o 50 procent,“ dodává Průša.

Firma doufá, že obrovský posun se projeví i po finanční stránce. V listopadu by měl měsíční obrat překonat 60 milionů korun, za celý kalendářní rok by se tato částka mohla vyšplhat na 210 milionů. Oproti minulému roku, kdy zakončovala s obratem 24,3 milionu, se nyní rovná o plnohodnotnou firmu světového formátu.

maker-cover

prusa

Foto: Prusa Research