Čínsko-švédská automobilka Polestar ukázala první elektrické SUV. Ujet má až 600 kilometrů

Polestar 3 se bude vyrábět v Číně i v USA. Cena přesáhne dva miliony korun, za které nabídne výkon 517 koní a rychlost přes 200 km/h.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

polestar3_5

Foto: Polestar

Elektrické SUV Polestar 3

V Česku je zatím možné potkat vozy značky Polestar jen výjimečně, ale v následujících letech by o nich mělo být slyšet stále více. Čínsko-švédská automobilka, jež vyrostla zpod křídel Volva, teď ukázala svůj další čistě elektrický vůz, který chce začít produkovat příští rok a vůbec poprvé ho bude vedle Číny vyrábět také ve Spojených státech. Jedná se o výkonné pětimístné SUV zvané Polestar 3, jehož cena začne na 84 tisících dolarů, což je v přepočtu přes 2,1 milionu korun. Půjde o nejdražší variantu, přičemž přijít by měly i levnější.

Polestar očekává, že letos doručí svým zákazníkům po celém světě 50 tisíc vozidel. Před lety vznikl jako sportovní značka švédského Volva, podobně jako má Mercedes-Benz své AMG nebo BMW řadu M. Dnes je z Polestaru samostatně fungující elektromobilka, která stejně jako Volvo patří čínskému koncernu Geely, a v následujících letech chce představit ještě několik modelů. Příští rok do výroby pošle SUV Polestar 3, které přijede s více než pěti sty koňmi a dojezdem, který má dle režimu WLTP překonat 600 kilometrů, což umožní baterie o kapacitě 111 kWh.

Prozatím Polestar ukázal nejvyšší a nejvýkonnější verzi. To znamená dvojici elektromotorů s maximálním výkonem až 510 koní, pokud si pořídíte takzvaný Performace Pack. Z 0 na 100 kilometrů v hodině se pak má auto dostat za 4,7 sekundy a maximální rychlost bude atakovat 210 kilometrů v hodině. Vedle zmíněného dojezdu je třeba zmínit také rychlé nabíjení – díky 250kW výkonu lze Polestar 3 dobít z 10 na 80 procent za 30 minut. Zároveň nabídne obousměrné nabíjení, kdy můžete z auta dodávat energii zpět do sítě.

polestar3_7

Foto: Polestar

Elektrické SUV Polestar 3

Ve své kategorii se elektrické SUV značky Polestar postaví například proti BMW iX, Audi e-tron nebo Modelu Y od Tesly. Po sedanu Polestar 2, který zase jde přímo proti Modelu 3 od Tesly, se jedná o druhé čistě elektrické SUV od švédských konstruktérů. Původní Polestar 1 bylo hybridní coupé, které se již nevyrábí. Brzy však má přijít také další SUV Polestar 4, v přípravě je čtyřdvéřový sedan Polestar 5 a již potvrzen i poodhalen byl model Polestar 6. Ten vychází z původní koncepce Precept a bude se jednat o elektrický sporťák, který je podobný tomu, co slibuje Tesla od svého Roadsteru.

Ale zpět k Polestaru 3, o němž toho víme již mnohem víc. Do výroby v čínských továrnách má přijít koncem příštího roku, napřesrok se pak má rozjet také produkce ve Spojených státech, kde se využije továrna Volvo Cars v Jižní Karolíně. K prvním zákazníkům se má elektromobil dostat ve čtvrtém kvartálu roku 2023.

Také Polestar 3 bude nabitý technologiemi a podobně jako Polestar 2 nabídne plnou integraci s operačním systémem Android. Za volantem se nachází devítipalcový displej, přičemž ovládání se odehrává přes vertikálně posazený displej s úhlopříčkou 14,5 palce.

polestar3_9

Foto: Polestar

Interiér elektrického SUV Polestar 3

Všechny modely Polestar 3 budou zpočátku standardně vybaveny paketem Plus, který obsahuje například měkké zavírání dveří, filtraci vzduchu v kabině, vyhřívaná zadní sedadla a stereo Bowers & Wilkins s pětadvaceti reproduktory. Nechybí ani 360stupňová parkovací kamera a řada asistenčních funkcí včetně radarového systému, který dokáže rozpoznat, zda se ve voze nacházejí děti nebo domácí zvířata, a podle toho upravit nastavení klimatizace, či kamera pro sledování očí, která rozpozná únavu řidiče.

V rámci dalších paketů je k dispozici také parkovací asistent, adaptivní tempomat či head-up displej a Polestar 3 je taktéž do budoucna připraven na možnost autonomního řízení. Celkem má v sobě k dispozici pět radarových modulů, pět externích kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů. Koncem příštího roku má být k dispozici i paket s technologií LiDAR, který zahrnuje tři další kamery a čtyři další ultrazvukové senzory pro snímání okolí v reálném čase. Polestar 3 je navíc prvním vozem této značky, který pohání centrální počítač Nvidia Drive.

Načítám formulář...