Další český exit. Roivenue, jež hlídá efektivitu nákladů na reklamy, směřuje do nizozemských rukou

Pražský startup chce s novým vlastníkem posílit svou pozici v západní Evropě a v Americe. Cenu transakce nekomentuje.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pavel-sima-roivenue

Foto: Roivenue

Pavel Šíma, CEO startupu Roivenue

0Zobrazit komentáře

Letošní rok českému startupovému ekosystému přinesl již několik zajímavých exitů a do výčtu prodaných firem přibyla další. Roivenue, které zejména e-shopům pomáhá zvyšovat efektivitu investic do reklamy, plně přechází pod křídla globálně působícího a původem nizozemského hráče ScanmarQED. Společně chtějí pražský produkt dostat k novým klientům v Severní Americe a západní Evropě.

Roivenue se zaměřuje na vývoj řešení pro online marketéry, které s pomocí umělé inteligence dokáže spojit data o investicích do marketingových kampaní z běžných kanálů jako Google Analytics, Facebook nebo Sklik s údaji o chování zákazníků či profitu z objednávek. Na základě těchto analýz umí klientům poradit, jak urychlit růst či kde v marketingových rozpočtech ušetřit.

„Už od založení Roivenue byla naše vize optimalizovat miliardu eur (asi 24 miliard korun – pozn. red.) v klientských budgetech. Aktuálně jsme přibližně v sedmině cesty. Přestože náš algoritmus strojového učení používají klienti už ve třinácti zemích, největší část zákaznické báze máme pořád v Česku v Polsku,“ popisuje spoluzakladatel a ředitel startupu Pavel Šíma.

„Spojení se strategickým partnerem, který má vybudované prodejní kanály ve Spojených státech, Velké Británii a západní Evropě, nám umožní rychle získat o řád vyšší kontrakty na top trzích a dosáhnout naší vize rychleji než jako samostatná firma,“ zdůvodňuje prodej Šíma, jenž stejně jako ostatní strany odmítl výši transakce komentovat.

hod-2-1-min

Foto: Roivenue

Část týmu startupu Roivenue

Podle odhadu CzechCrunche, který vychází z dříve publikovaných byznysových dat a oficiálních závěrek, se cena mohla pohybovat ve vyšších desítkách milionů korun a velmi pravděpodobně nepřekročila hranici sto milionů. Historicky startup získal podporu od investičního fondu Pale Fire Capital, za nímž stojí trojice zakladatelů Jan Barta, Dušan Šenkypl a David Holý.

Poprvé Pale Fire Capital Roivenue podpořil v roce 2018, kdy podle informací CzechCrunche šlo o úvodní tranši ve výši 15 milionů korun s možným navýšením na celkových 55 milionů. Kapitál od tohoto fondu startup získal v celkem třech kolech a až do nynější transakce v něm fond držel podíl ve výši přibližně 37 procent.

Zbylou část vlastnili zakladatelé startupu – Šíma konkrétně 33 procent, 13 procent pak technologický ředitel Tomáš Čeleda, přičemž oba ve firmě zůstávají i po její akvizici. Ostatní původní zakladatelé a podílníci Martin Ptáček a Andrej Zotov z Roivenue odcházejí. Nový vlastník přebírá většinu pětadvacetičlenného týmu a zároveň zvažuje zřízení lokálního developerského centra v Praze, jež by sloužilo pro potřeby firem skupiny v Nizozemí, Londýně a Chicagu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vedle externích investorů startup kapitál na rozvoj získal také od samotných zaměstnanců v rámci nabídky zaměstnaneckých akcií (ESOP), kterou dělal na dvakrát. Šíma pro CzechCrunch sepsal rady, jak při takovém kroku zbytečně neproflákat podíly. „Zaměstnanci si v exitu samozřejmě také přijdou na své. Dokonce i někteří, kteří s námi byli úplně na začátku firmy a už tady třeba tři roky nepracují,“ říká Šíma.

Podle Šímy se na prodeji Roivenue shodli všichni vlastníci již loni, různé námluvy pak probíhaly od prosince. Pro ScanmarQED se rozhodli kvůli potenciálně největším synergiím – již téměř dvě dekády nizozemská společnost prodává vlastní portfolio marketingových analytických produktů globálním klientům.

cupr-boxed3

Přečtěte si takéRohlíku zbývaly peníze na pár týdnů, ale zvládli jsme to, říká ČuprRohlíku zbývaly peníze na pár týdnů, ale zvládli jsme to. Češi se někdy zbytečně podceňují, říká Tomáš Čupr

„ScanmarQED má nastavenou akviziční strategii na několik let a zrovna letos hledali software z naší kategorie online marketingové atribuce, kterých jsou na světě jen nižší desítky. My jsme zase hledali partnera, který má vybudovaný silný obchodní kanál na trhy, kam jsme zatím vlastními silami výrazněji nepronikli. Už od prvního meetingu bylo jasné, že tam budou silné synergie,“ dodává Šíma.

V českém prostředí nejde o první letošní exit, svým objemem se ale řadí spíš k těm menším. O vůbec historicky největší prodej startupu tuzemských zakladatelů se během léta postarala aplikace Around, přes šest miliard korun za něj zaplatilo americké Miro. Transakce přesahující 2,5 miliardy korun se pak týkala startupu Alter zakladatele Robina Raszky, který směřoval do rukou Googlu. Za 400 milionů se například začátkem roku prodal Pekat Vision, majitele změnil i portál Travelking.

Češi budou hasit s brýlemi pro virtuální realitu. Inspiraci pro ně přinesly videohry

Díky rozšířené realitě se mohou lépe orientovat a jednat rychleji i jistěji, vysvětlují autoři projektu. Technologie existuje i v tabletu.

Iva BrejlováIva Brejlová

hasici

Foto: Hasičský záchranný sbor ČR

Čeští hasiči při cvičném zásahu ve Zbirohu

0Zobrazit komentáře

Představte si hasiče zasahující v bytovém domě. Prostředí je plné kouře, navíc ho přesně neznají, potřebují ale, aby jejich zásah byl co nejefektivnější. Pomoci mohou brýle pro rozšířenou realitu. Do nich půjde promítnout plánek budovy, šipky, kudy se dá projít, nebo třeba pozice hydrantů, schodišť či důležitých uzávěrů elektřiny a plynu. Hasič se tak bude moci jednodušeji orientovat i v takto složitém a nepřehledném terénu.

Nejde o počítačovou hru, spíše by to šlo přirovnat k průhledovému displeji, díky němuž pilot přistane i v noci nebo v mlze. Speciální brýle přidají k vrstvě reálné ještě jednu – virtuální. Díky ní je možné hasiče navést k lidem uvíznutým v budově. Třeba s využitím detekce elektronických přístrojů, jako jsou například mobilní telefony. Nebo třeba monitorovat, kde je zbytek zasahující jednotky.

„Naším cílem je, aby celý systém byl maximálně jednoduchý a srozumitelný. Proto také například k navigaci používáme šipky známé z počítačových her,“ vysvětluje Boris Procházka, jednatel Gina Software, společnosti, která na projektu spolupracuje.

Pokročilé technologie už mezi hasiče pronikají delší dobu. Stejně jako vrstvy virtuální či rozšířené reality. „To už hasičský sbor používá. Když tým poletí vrtulníkem a skrz tablet se podívá na scénu, jsme schopni přímo na něm vykreslovat objekty, přestože normálním pohledem by byl vidět třeba jen kouř. Taková technologie se teď dostane ke stovkám jednotek,“ ujasňuje Procházka.

Volné ruce a ušetřené vteřiny

Projekt je výsledkem spolupráce odborníků z Vysokého učení technického v Brně, z České asociace hasičských důstojníků a tuzemské společnosti Gina Software. Financuje ho Technologická agentura České republiky v rámci programu ministerstva průmyslu a obchodu a vyjde skoro na 11,2 milionu korun.

„Z dlouhodobého hlediska je to ta správná technologie,“ popisuje Procházka. Hovoří o tom, jak se orientují záchranné složky ve složitém terénu, jakým je třeba právě hořící dům. A věří, že dříve nebo později se takový směr dostane do záchranných operací všude. „Dnes mají hasiči často vysílačku nebo podobný komunikační prostředek, ale je třeba jim uvolnit ruce. Servírovat informace do reálného prostoru,“ vysvětluje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V těžko přístupném hořícím a zakouřeném prostředí je jim každá vteřina dobrá,“ zdůrazňuje Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury. Software používaný v brýlích umožňuje vytvořit 3D počítačové modely papírových plánů budov. Umí zobrazovat informace a pokyny, které pošle operátor. Nebo si jej může ovládat konkrétní hasič sám – postup na místě určuje právě on.

Aby nicméně brýle s rozšířenou realitou fungovaly přímo při zásazích, bude třeba je perfektně zabudovat do hasičské helmy. Bez ní nelze hasit a pod ní není možné tento typ brýlí bezpečně umístit. „Už jsou kompaktní, ale stále ne tolik, aby je velcí hráči integrovali do reálné helmy. Jediný, kdo něco takového v rámci pilotování a testování integroval, je americká armáda,“ popisuje Procházka.

Česká technologie v tabletech nicméně už teď pomáhá. Jejím významným uplatněním bylo například rychlé mapování zkázy po tornádu na Moravě v roce 2021, kdy hasiči do služebních tabletů dostali mapu v tu chvíli těžko dostupného prostředí. Tu během pár hodin zajistily přímo na místě ultralehká letadla a drony.