Disney+ pokračuje v růstu a snižuje náskok klopýtajícího Netflixu. Už brzy dorazí do Česka
Streamovací služba Disney+ je druhou největší na trhu, za tři měsíce získala osm milionů diváků a jedničkou by se mohla stát do několika let.
Zatímco Netflix prochází jedním z nejtěžších období za dlouhou dobu, jeho nejsilnější konkurence, streamovací služba Disney+, se opět pochlubila lepšími čísly, než se očekávalo. Zatímco se ale Disney daří online a do kin minulý týden uvedlo další úspěšný blockbuster, kvůli pandemii opět narazil jeho byznys se zábavními parky. Ředitel firmy Bob Chapek s investory mluvil také o značně komplikované situaci s uváděním filmů v Číně.
Analytici citovaní CNBC odhadovali, že Disney+ druhé fiskální čtvrtletí letošního roku zakončí se 135 miliony předplatitelů. Ve skutečnosti ale jejich počet vyrostl až na 137,7 milionu, což je o téměř osm milionů více než počátkem února. Uživatelská základna Netflixu se mezitím v podobném období o 200 tisíc účtů zmenšila na 221,6 milionu.
Disney+ přitom není jedinou streamovací službou, kterou mediální gigant provozuje. Pokud se k ní přidají ještě čísla Hulu a ESPN+, celkový počet předplatitelů audiovizuálního obsahu od Disney naroste na více než 205 milionů. Druhá největší platforma pro filmy a seriály nicméně společnost v posledním čtvrtletí stála miliardu dolarů. Tolik totiž zaplatila za předčasné ukončení licenčních smluv pro několik titulů, které teď zamíří na Disney+. O které tituly šlo, však nezaznělo.
Celkově Chapekova firma za období od ledna do března utržila 19,25 miliardy dolarů (asi 465 miliard korun), přibližně o miliardu dolarů méně, než očekávali analytici. Meziročně to pak představuje 23procentní nárůst, způsobený zejména oslabením vlivů pandemie a návratem návštěvníků do zábavních parků, resortů a na výletní lodě.
Tato divize Disney, představující druhou velkou část byznysu firmy vedle produkce a prodeje obsahu, v uplynulém čtvrtletí dosáhla na 6,7 miliardy dolarů – téměř dvojnásobek loňské hodnoty. Parky prý nicméně mohly vydělat ještě o asi 350 milionů dolarů více, nebýt zavřených Disneylandů v Hongkongu a Šanghaji.
Přes obecně dobré zprávy a hlavně velice zajímavá čísla z Disney+ se akcie firmy po ohlášení výsledků o pár procent propadly. Celkově jsou na nejnižší hodnotě za více než rok. Přičítá se to jednak momentálním výzvám, jednak dlouhodobým výhledům pro streamovací služby. Disney+ totiž stále není ziskové, ve druhé půlce roku se očekává jen o málo vyšší růst než v té první a podle mnoha investorů už končí fáze rychlého získávání místa na trhu. Místo ní přichází zajištění profitability a rozumného utrácení.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsChapekova společnost očekává, že za produkci nového obsahu, práva na existující tituly či vysílání sportovních událostí letos utratí celkem 33 miliard dolarů. Necelá polovina z toho by měla jít výhradně do streamovacích služeb. Disney+ plánuje profitability dosáhnout do konce roku 2024, je ale otázkou, zda předtím nenarazí na podobné problémy jako Netflix. Stejně jako u něj se například toleruje sdílení hesel, způsobující mnohem vyšší saturaci trhu, než by jinak platila.
Chapek pak s investory mluvil také o uvádění filmů v kinech v Číně, kde se prodává nejvíce vstupenek na světě. Poslední titul z univerza Marvelu, který tam dorazil na plátna, byl snímek Avengers: Endgame. A nejspíš tam diváci neuvidí ani nového Doctora Strange. „Je tam byznysově i politicky velice komplikovaná a proměnlivá situace,“ řekl Chapek. Dodal však, že příklad Strange, který v kinech za první víkend vydělal 450 milionů dolarů, ukazuje, že Marvelu se daří skvěle i bez asijské velmoci.
Do konce roku Disney plánuje na plátna po celém světě poslat ještě několik dalších blockbusterů. Na červen se plánuje premiéra nového animovaného snímku od Pixaru Rakeťák, v červenci bude následovat marvelovka Thor: Láska jako hrom a v listopadu Black Panther: Wakanda nechť žije. Na prosinec se pak chystá pokračování nejúspěšnějšího filmu všech dob, Avatar: The Way of Water.
V červnu pak nastane další výrazné rozšiřování Disney+, které do Česka konečně dorazí za měsíc a dva dny. Spolu s jeho standardním obsahem, mířeným na rodinné publikum, zde přitom nabídne také tituly Hulu určené výhradně pro starší diváky jako drama Pam & Tommy nebo hororový seriál Živí mrtví. Registrace na novou službu jsou dostupné už nyní.