Disney šokuje výměnou ředitele. Končí Bob Chapek a vrací se Bob Iger, který firmu dotáhl na vrchol

Bob Chapek úspěšně provedl Disney pandemií, má za sebou ale kontroverzní rozhodnutí a neuspokojivé finanční výsledky.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

iger-chapek-disney-2

Foto: Disney

Bob Iger a Bob Chapek

0Zobrazit komentáře

Jsou to necelé tři roky, co se psalo, že Bob nahrazuje Boba. Z vedení Disney po patnácti letech tehdy odcházel Robert Iger, který z něj pomohl udělat největší mediální korporaci na světě. Loučil se s tím, že firma je ve velice dobrém stavu, sám se chce věnovat něčemu jinému a jeho jmenovec Robert Chapek ví, co dělá. Teď ale v šokujícím kroku Chapek jako ředitel končí a Iger se vrací na svou někdejší pozici.

Disney má za sebou poměrně náročné tři roky. Nejdříve svět zasáhla pandemie, která zavřela kina i zábavní parky, čímž mediální gigant rázem přišel o většinu svých příjmů. A i když se pak s ustupujícím vlivem zdravotní krize lidé vraceli do projekčních sálů i Disneylandů, objevily se pro změnu zase nepříjemné politické kontroverze nebo vnímaný pokles kvality tvorby největší značky firmy – Marvelu. A streamovací služba Disney+ sice zažívá velice rychlý růst, stále ale prodělává miliardy dolarů.

Náhlý odchod Chapeka přesto nikdo nečekal. Rozeslané tiskové prohlášení podepsané správní radou Disney, které změnu oznámilo, podle informací serveru Variety překvapilo i mnoho zaměstnanců, zprvu ho prý považovali za podvodný e-mail. Vždyť teprve letos v červnu Chapek podepsal smlouvu na další tři roky na pozici ředitele. Nyní ale skutečně odstupuje a zdá se, že kvůli nepřesvědčivé vizi.

„Děkujeme Bobu Chapekovi za jeho dlouholetou práci pro Disney včetně toho, že společnost dokázal provést bezprecedentními překážkami způsobenými pandemií,“ uvedla v oficiálním prohlášení Susan Arnoldová, předsedkyně správní rady firmy. „Představenstvo dospělo k závěru, že v době, kdy Disney vstupuje do čím dál tím složitějšího období transformace celého odvětví, Bob Iger má jedinečné předpoklady k tomu, aby společnost v tomto klíčovém období vedl,“ pokračovala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bob Iger svoje odstoupení oznámil počátkem roku 2020, čímž už tehdy překvapil celý zábavní průmysl. Až do konce loňského roku měl pak svému nástupci pomáhat v přechodu. Paralelně s tím se vydal na novou kariéru investora a letos v březnu se oficiálně zapojil do byznysu virtuálního vesmíru, tedy metaverza.

Chapekovo vedení v průběhu pandemie se obecně považuje za dobré (byť firma ve snaze šetřit narušila příjem značné částí svých zaměstnanců), první výraznější krize přišla až počátkem letošního roku. V únoru se v americkém státě Florida schválil nový zákon omezující probírání sexuální orientace a genderové identity ve školkách a na základních školách, jehož znění se stalo terčem kritiky kvůli vágní formulaci. Pro zákon se vžilo označení „Neříkejte gay“.

Disney si v médiích i mezi svými zaměstnanci vysloužilo ostrou kritiku za to, že stovkami tisíc dolarů přispělo konzervativním politikům, kteří pro zákon hlasovali, zatímco se prezentuje jako firma podporující LGBTQ lidi. Po odhalení této skutečnosti navíc trvalo několik týdnů, než se k tomu vedení firmy oficiálně vyjádřilo. Celá situace znatelně poškodila její reputaci.

bob-iger2

Foto: MasterClass

Bob Iger, vracející se šéf Disney

Možná ještě výraznější problém se ale objevil před necelými dvěma týdny ve formě nejnovějších čtvrtletních výsledků firmy a předpovědí do budoucna. Příjmy v hlavních divizích poměrně výrazně zaostávaly za očekáváními investorů a Disney+ přes vysoký přírůstek předplatitelů oznámilo, že prodělalo další 1,5 miliardy dolarů. Ačkoliv se podobná čísla očekávala, nad celým streamovacím trhem se nyní vznáší velký otazník o jeho dlouhodobé profitabilitě.

Chapekovy tři roky ve vedení mají také další diskutabilní aspekty. Loni jeho firmu zažalovala herečka Scarlett Johanssonová kvůli ušlé výplatě, když její film o marvelovské hrdince Black Widow šel nečekaně do kin a na Disney+ zároveň. Spor se nakonec vyřešil mimosoudně. Letos ředitel z vedení televizní divize nečekaně vyhodil Petera Rice, široce uznávaného manažera označovaného za Chapekovu potenciální konkurenci na pozici CEO. Správní rada Disney nyní důvody odstoupení Chapeka blíže nepopsala, ale evidentně s jeho kroky nebyla zcela spokojená.

Počínaje včerejším dnem se proto do domova myšáka Mickeyho vrací Bob Iger, který ho přivedl na vrchol slávy i komerčního úspěchu. „Se silným pocitem vděku a pokory – a musím přiznat, že i s trochou údivu – vám dnes píšu s tím, že se vracím do The Walt Disney Company jako výkonný ředitel,“ napsal Iger v e-mailu zaměstnancům. Na pozici má působit dva roky, během nichž má pomoci definovat další směřování společnosti. A také najít svého dalšího nástupce.

Šachová partie Messiho a Ronalda boří internet. Louis Vuitton je ale pro ikonický záběr fotil zvlášť

Reklamní kampaň s Messim a Ronaldem budí pozornost. Na kouzlu nicméně trochu ubírá skutečnost, že tváří v tvář slavní fotbalisté neseděli.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Fotbalisté Lionel Messi a Cristiano Ronaldo ve společné kampani Louis Vuitton

0Zobrazit komentáře

Na Instagramu není příliš mnoho fotek, které by přilákaly větší počet lajků. Luxusní značce Louis Vuitton se podařilo před startem fotbalového mistrovství světa zvěčnit na jedné fotografii dva z nejlepších fotbalistů historie. Snímek, který nabízí hned několik zajímavých rozměrů, okamžitě obletěl svět a mnozí ho rovnou označili za ikonickou momentku, na kterou se bude dlouho vzpomínat. Možná vůbec nejzajímavější je ale skutečnost, že se obě fotbalové legendy v jedné místnosti vůbec nepotkaly. Známá fotografka Annie Leibovitzová je zvěčnila zvlášť a následně spojila do jedné. Sdělení zůstává dál silné, ale kouzlu okamžiku to trochu ubírá.

O působivé fotografii se mluví od soboty, kdy ji všechny zainteresované strany ukázaly světu. Cristiano Ronaldo u ní má na Instagramu přes 31 milionů lajků, Lionel Messi přes 24 milionů a další miliony přidávají oficiální účty společnosti Louis Vuitton i samotné fotografky, která je ve svém oboru taktéž známou a uznávanou personou. „Vítězství je stav mysli. Dlouhá tradice výroby kufrů, které pro Louis Vuitton nafotila Annie Leibovitzová,“ stojí v krátkém komentáři u fotky na Instagramu portugalské hvězdy Cristiana Ronalda. Komentářů je jen tam přes 400 tisíc a fotka se diskutuje napříč internetem od Spojených států až po Katar, kde se kontroverzní šampionát hraje.

Zmíněný kufr není pro většinu fanoušků na fotce zase tak podstatný, byť pro Louis Vuitton, který celou kampaň platí, je to logicky důležitá součást. Emoce budí zejména to, že spolu u jednoho provizorního stolu, který tvoří právě jeden z kufrů s logem LV, sedí dva fotbalisté, jež jsou považováni za jedny z vůbec nejlepších, jaké kdy tento sport poznal. Dva fotbalisté, kteří jsou odvěcí rivalové. Dlouho spolu sváděli souboje v dresech španělských velkoklubů Barcelony a Realu Madrid, každoročně bojovali o Zlatý míč pro nejlepšího fotbalistu světa a každý udělá maximum pro úspěch své reprezentace také na turnaji v Kataru.

lv-insta

Foto: CzechCrunch

Fotografie Ronalda a Messiho rezonuje na Instagramu

Pokud by vše vyšlo, dokonce by se mohla Messiho Argentina a Ronaldovo Portugalsko potkat až v úplném finále. To by jejich fotografie dostala rázem ještě úplně jiný náboj. Lionel Messi a Cristiano Ronaldo byli vždy velcí profesionálové, vzájemně se respektovali a jejich rivalita měla především sportovní charakter. Žádné překřikování v médiích, jako můžeme občas vidět jinde. Přesto je jejich společná marketingová kampaň pro Louis Vuitton výjimečnou záležitostí. Bok po boku totiž byli vidět takřka výhradně jen na hřišti, když se zrovna potkali, nebo na slavnostních ceremoniích.

Proto se fanoušci na sociálních sítích hned ptali: Jak celé natáčení vypadalo? Padli si oba fotbalisté kolem krku, nebo se jen rychle vyfotili a pak zase každý šel svou cestou? V Louis Vuitton se rozhodli, že pozadí celého focení odhalí, a v neděli vydali krátké video, v němž oba fotbalisty spolu s fotografkou Annie Leibovitzovou ukázali při práci. Klip se však na oficiálních kanálech LV ohřál jen pár minut a byl bez vysvětlení stažen. Důvod? Fanoušci totiž na základě zveřejněných záběrů poznali, že Messi s Ronaldem nebyli foceni spolu, ale každý samostatně. Pravděpodobně na úplně jiném místě, načež je marketéři v počítači umně posadili proti sobě a stvořili ikonický záběr.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V obecné rovině by na takovém postupu nebylo nic překvapivého. Významná postprodukce a další úpravy jsou u marketingových kampaní zcela běžnou záležitostí. Obzvlášť u značky jako Louis Vuitton, která dbá skutečně na každý detail, a o to víc u takových hvězd, jako je Cristiano Ronaldo a Lionel Messi, jejichž čas je nesmírně drahý. Z finančního, časového či logistického hlediska může být jednodušší nafotit je zvlášť, když autoři zvládnou i tak dosáhnout kýženého výsledku. Akorát se v tomto případě řeší, že když oba dva muži ve skutečnosti neseděli tváří v tvář, z celého záběru může trochu vyprchat punc výjimečnosti a napětí.

Na úspěchu i dosahu celé kampaně to nic nezmění. Dost možná to ještě pomůže v jejím dalším šíření. Ostatně už před tím, než Louis Vuitton video ze zákulisí zveřejnil, někteří na základě různých detailů spekulovali, že jde o výrazně upravenou fotku. Nicméně už jen skutečnost, že se ve francouzské módní značce rozhodli tak rychle jednat a video stáhli (dál se ale šíří po internetu), naznačuje, že také oni cítí původní sílu sdělení, kdy Messi s Ronaldem sedí společně u šachové partie, a tak možná odhalení zákulisí celé akcie litují. Oficiální vyjádření ale zatím žádná ze stran neposkytla.

Nadále každopádně platí, že i další prvky na fotografii hrají svou roli. Rozmístěním šachových figurek počínaje a samotným kufrem v ikonických barvách LV konče. Nejde totiž o jen tak ledajaký kufřík. V podobném kufříku, byť ne nutně tom stejném, byla totiž prezentována trofej pro vítěze turnaje na předchozím mistrovství světa v Rusku. A stejně tomu tak je i při dnešním zahajovacím ceremoniálu v Kataru. Messi s Ronaldem by tak teoreticky sváděli šachový souboj nad ikonickou zlatou trofejí, na níž jsou dva jásající fotbalisté a zeměkoule.

Právě o ní si to totiž rozdají i v Kataru, což by mohla být pro oba dva poslední velká reprezentační akce. Ronaldovi bude v únoru už osmatřicet a jeho fotbalová kariéra se nevyhnutelně chýlí ke konci. Posledním senzačním rozhovorem si pravděpodobně minimálně zavřel dveře k dalšímu působení v Manchesteru United a v lednu si patrně bude hledat nové angažmá. Messimu bylo letos pětatřicet, a přestože by mohl na zelených trávnících vydržet o něco déle než jeho sok, v dresu Argentiny už patrně větší akci nezažije. Sám navíc po nejcennější reprezentační trofeji touží, jelikož mu ve sbírce chybí.

mk_tk_roivenue

Přečtěte si takéČeský startup koupili Holanďané. Teď míří do USA a mění vedeníČeský startup koupili Holanďané, teď dál roste. Míří do Ameriky a mění své vedení

Šachoví odborníci si pak všimli i postavení jednotlivých figurek na fotografii. Autoři se patrně snažili napodobit partii mezi šachovými velmistry Magnusem Carlsenem a Hikaruem Nakamurou z roku 2017. Jejich souboj tehdy skončil nerozhodně. Jak se bude dařit Argentině nebo Portugalsku na světovém šampionátu v Kataru, uvidíme v následujících týdnech. Už teď je ale jasné, že jejich společná kampaň s Louis Vuitton bude patřit k těm nejúspěšnějším, minimálně co se týče čísel na Instagramu. Největší počet lajků zatím stále drží satirický účet s obyčejným vejcem, který jich před třemi lety nasbíral přes 55 milionů. Ronaldo s Messim jsou mu ale v patách.

A je to také důkaz, že Louis Vuitton ví, jak využít příležitost. V roce 2010, před startem mistrovství světa v Jihoafrické republice, do jednoho záběru v rámci své marketingové kampaně dostali taktéž velké fotbalové hvězdy. U stolního fotbálku pózovali Brazilec Pelé, Francouz Zinédine Zidane a Argentinec Diego Maradona. Také ti patří k těm nejlepším hráčům historie a také tehdy je fotografovala Annie Leibovitzová.