Dobíjecích stanic je v Česku téměř 1 400. Na každou z nich připadá 11 čistě elektrických aut

Za loňský rok vzrostl počet dobíjecích stanic o třicet procent. Vláda počítá s rozvojem nabíjecí infrastruktury i v příštích letech.

enyaq-nabijeni

Foto: Škoda

Při výběru elektromobilů dávají čeští zákazníci přednost modelům od Škodovky

0Zobrazit komentáře

Elektromobilita je mnohými vnímána jako zcela nevyhnutelná budoucnost automobilové dopravy. Aby však dával provoz elektromobilů smysl, je třeba vybudovat potřebnou infrastrukturu. Pracuje se na ní také v Česku, kde za loňský rok vzrostl počet dobíjecích stanic o třicet procent na 1 364 míst.

V současné době je v Česku registrováno na patnáct tisíc vozů s čistě elektrickým pohonem, které doplňuje řada hybridů. V případě čistých elektromobilů se jedná o meziroční nárůst o téměř pět tisíc kusů. Valná většina elektromobilů, přibližně sedmdesát sedm procent, je u nás registrováno na firmy.

Důvodů, proč elektromobilů v Česku prozatím nejezdí víc, může být několik. Jedním z nich je však dobíjecí infrastruktura, která prozatím – a zcela logicky – za infrastrukturou klasických čerpacích stanic zaostává. Přesto se tato situace začíná pozvolna měnit, jak ukazují statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu.

Z nich vyplývá, že zatímco před rokem bylo v Česku majitelům vozidel s elektrifikovaným pohonem k dispozici 944 dobíjecích stanic, letos se počet navýšil o třicet procent na 1 364 stanic, které nabízejí 2 643 bodů k nabíjení. Pro srovnání: veřejných čerpacích stanic je na našem trhu přibližně čtyři tisíce.

Trend navyšování počtu míst, kde nabít elektromobil nebo hybrid, chce země udržet i nadále. Podle ministra dopravy Martina Kupky by měl stát v příštích šesti letech na rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily vynaložit až šest miliard korun. Dobíjecí stanice budou vznikat ve městech a také u dálnic, k financování jejich výstavby chce stát využít peněz z evropských fondů.

Vůbec největší rozvoj nabíjecích stanic lze mimo dálnic očekávat ve středních Čechách a Praze, kde je aktuálně registrováno zhruba čtyřicet procent z celkového počtu elektromobilů u nás. Vůbec největší zájem mají zákazníci o čistě elektrické modely domácí Škodovky, dále Tesly a Volkswagenu. U soukromých osob se přidávají i modely od BMW.

Tou vůbec největší překážkou v pořízení elektromobilu je pro českého spotřebitele cena, která je stále vyšší než z konvenčních modelů. Ostatně nejlevnější čistě elektrický vůz, který je u nás teď k dostání, je model Spring od Dacie – stojí přibližně půl milionu. Příchod dostupného elektromobilu v nedávné době oznámil i Volkswagen, jehož koncepce sice technologicky Spring převyšuje, přesto ale jeho pořízení bude vyžadovat minimálně 600 tisíc korun na účtu.

S přispěním ČTK