Začalo to poměrně slibně. Po dlouhých spekulacích o možné vlastní kryptoměně Facebooku se ukázala největší sociální síť s digitální měnou Libra, která se měla stát stěžejní součástí celého ekosystému – platit by pomocí ní mělo jít jak na Facebooku, tak v nejrůznějších partnerských institucích.
Všechny platby a rozhodovací procesy mají procházet přes speciální konsorcium ve Švýcarsku, které je složeno z nezávislých firem a různých partnerů, kteří nabídli Facebooku výměnou za toto privilegium až 1 milion dolarů ročně.
Celkem 27 partnerů, mezi kterými se objevily i firmy jako Vodafone, Stripe, Visa, PayPal, Mastercard, eBay, Uber, Spotify nebo Coinbase, bylo ohlášeno v průběhu června letošního roku. Plán vypadal poměrně slibně, byť si samozřejmě Facebook i s ohledem na předchozí problémy s ochranou dat uživatelů nevybudoval přílišnou důvěru. Teď se ale vše postupně mění a Libra má nad sebou spoustu otazníků. Po velké vlně nevole zejména ze strany regulátorů a jednotlivých států totiž začínají loď opouštět nejzásadnější hráči.
Prvně odešel PayPal a v minulém týdnu ho následovaly i Mastercard, Visa a také jeden z aktuálně nejhodnotnějších fintech startupů Stripe. Za několik dnů se má přitom konat první zasedání rady, ve které tak zbyly převážně neziskové organizace a firmy operující s rizikovým kapitálem. Ztracení partneři patřili k těm nejzásadnějším, i s ohledem na vybudovanou platební infrastrukturu.
Během tohoto týdne se tak po zasedání dozvíme, jaké další plány Facebook s měnou má a jak bude její vývoj pokračovat.
Šéf Revoltu Pavel Kuchta ve sdíleném elektrickém autě
Sdílet
Přes 10 tisíc uživatelů, desítky elektrických autíček, motorek a skútrů. Taková je bilance českého startupu Revolt, který do pražských ulic postupně posílá stále větší počet elektrických dopravních prostředků. U zmíněné trojice se přitom nechce zastavit a nově tak nabízí podílet se na jeho rozvoji i samotným uživatelům, respektive investorům.
Jeden z energických sršňů, jak Revolt nazývá své žlutočerné elektroskútry Super Soco CUx, může být klidně váš. Respektive vy si ho koupíte, zařadíte do flotily Revoltu a vyděláváte na tom, jak na něm budou uživatelé po Praze jezdit. Tuzemský startup tím chce jednak zapojit fanoušky do svého úspěchu a zároveň rozšířit vlastní flotilu.
„Jedná se o jednorázovou akci, během které chceme dát lidem jedinečnou příležitost, jak nám pomoci v budování služby, a být skutečně komunitním projektem. Další investice již pokryjí finance větších investorů a bank, se kterými jednáme,“ prozrazuje šéf Revoltu Pavel Kuchta.
Foto: Revolt
Elektrický skútr Revolt
Do investiční akce nazvané Kup skútr, která byla spuštěna v září, se již zapojilo kolem 200 mikroinvestorů a Revolt jich plánuje vzít na palubu maximálně 250. Po Praze aktuálně jezdí zhruba 50 skútrů, k tomu přes 20 motorek a do konce roku má přibýt ještě zhruba padesátka skútrů právě od mikroinvestorů. Zbytek přijde až na jaře, jelikož na zimu půjdou jednostopá revoltí vozítka do garáže.
Princip investice do skútru je vcelku přímočarý. Cena elektrického sršně je 60 tisíc korun včetně příslušenství v podobě držáku na box, samotného boxu a dvou helem. Maloobchodní cena motorky je přitom podle Revoltu bez příslušenství ještě o 10 tisíc korun vyšší.
Elektrický skútr od začátku patří vám, nicméně při investici zároveň uzavíráte dohodu, že ho minimálně po dobu 21 měsíců nabídnete všem uživatelům v rámci platformy Revoltu. A jak na něm uživatelé jezdí, tak pasivně vyděláváte.
Jako modelový příklad firma uvádí výnosy, když necháte na skútru jezdit ostatní celých 5 let – v takovém případě vám má investice vynést měsíčně zhruba 4 300 korun před zdaněním. Vstupní investice by se vám tak měla vrátit nejpozději do dvou let. Samotní investoři pak navíc mají na Revoltu univerzální 20% slevu.
Foto: Revolt
Elektrická motorka Revolt Super Soco TC
Na Revoltu si mohou uživatelé elektrický skútr či motorku půjčit za 5 korun na minutu (u auta je minutová sazba o korunu vyšší). Maximální rychlost skútru je 45 kilometrů v hodině a na jedno nabití dojede zhruba 80 kilometrů. Nově Revolt spustil i speciální balíčky, ve kterých už není pouze minutová sazba, ale delší a výhodnější pronájem.
V nabídce jsou celkem tři balíčky. Nejvýhodnější je ten za 600 korun, v rámci něhož dostanete kredit ve výši 900 korun. To v praxi znamená, že vás pak minuta jízdy na motorce nebo skútru vyjde na 3,3 koruny. Nedávno navíc Revolt také zastropoval maximální denní útratu a spustil věrnostní program, kdy vám z ceny každé jízdy připíše 10 procent jako slevu na další.
Návrat aut a rozšiřování flotily
S blížící se zimou se pak do ulic začínají vracet také auta, která přes léto prošla generální revizí a jsou opět připravena do plného provozu. V Praze se jich znovu objeví dvacet a řidiči se mohou těšit na několik novinek. Odemykání funguje přímo v aplikaci, stejně jako startování, takže už vůbec nepotřebujete klíč, a nasazena byla i dojezdová baterie pro snazší obsluhu.
Ruku v ruce s tím šlo i vylepšování aplikace, ve které si lze nově auto nebo skútr před započetím jízdy rezervovat, aby vám ho nikdo při cestě k němu nevyfoukl. Když se potřebujete během cesty někde na chvíli zastavit, je možné si také auto za nižší poplatek nechat zarezervované, aby vám s ním opět někdo neodjel.
Přesná čísla Revolt prozradí až na konci sezony, ale podle Pavla Kuchty jsou jednostopá vozidla využívána velmi podobně jako auta. V sezóně ovšem vidí o něco větší výhodu v motorkách, i proto do nich Revolt vpustil mikroinvestory.
„Určitě ještě v budoucnu přibudou elektroauta, ale v tuto chvíli jsme se záměrně přiklonili na posílení motorek, protože se hodí do přehuštěného městského provozu více. Auto, byť je malé, zůstane viset v koloně, načež skútr ji hravě přejede a to je to, co chceme lidem nabídnout. Vyzrát nad městský provoz a dostat se jednoduše z bodu A do B,“ vypočítává hlavní výhody Kuchta.
Revolt už navíc nyní osnuje plány, jak svou flotilu ještě rozšíří. Kuchta zatím nechce být konkrétní, ale jisté je to, že půjde opět o elektricky poháněná vozidla. Podle všeho budou ještě menší, než s čím jezdí Revolt teď, a navíc by se měly dostat i za hranice Prahy do dalších měst.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.