Firemní merch není mrtev. Jak propagační předměty řeší v STRV a proč se o ně strhává boj v Semrush?

ccuncover3-1

Foto: CzechCrunch

Klára Bendlová a Jana Krivenkaja

Jak kvalitní propagační materiály pomáhají s týmovou morálkou? Chtějí lidé stále firemní propisky? A nosí dneska vůbec někdo firemní trička? Právě merchandising bude jedním ze stěžejních témat naší blížící se hybridní konference CC Uncover. Bavit se o něm budeme s Janou Krivenkaja, která se stará o employer branding ve společnosti Semrush, a Klárou Bendlovou, která má ve firmě STRV na starosti Client Marketing.

Hybridní konference CC Uncover, která je pro zájemce otevřena v online i offline podobě, začíná už v úterý 1. března od 17.30. Stále se na ni můžete registrovat na této adrese – poslední volná místa jsou ještě k dispozici. Nyní si ale přečtěte krátký rozhovor s oběma dámami o tom, jak k propagačním materiálům přistupují ve svých firmách. A případně se můžete i inspirovat zajímavými tipy.

***

Aktualizováno: S ohledem na dění na Ukrajině jsme se rozhodli od spolupráce se společností Semrush odstoupit. Proto Jana Krivenkaja na konferenci CC Uncover nevystoupí.

Dost často slýcháme, že firemní propagační materiály jsou věc 90. let a že už je nikdo nechce. Jak to vnímáte ve vaší firmě?

Jana Krivenkaja: Rozhodně se nejedná o přežitek. A už vůbec ne z 90. let – řekla bych, že se v našich končinách boom propagačních materiálů ve firmách odehrál začátkem nultých let. Časy se mění a spolu s novou dobou přichází i nový merch. Dnes už každopádně nejde o „standardní sady“, které nikdo nechce, jako propisky, flash disky nebo zápisníky. Jsem přesvědčena, že merch nové doby může být i cool – hlavně musíte naslouchat potřebám zaměstnanců a pozorovat, co je v trendu. U nás ve firmě často přichází s nápady právě kolegové, pak už zbývá ověřit, zda jsou tyto nápady uskutečnitelné.

1

Foto: Semrush

Jana Krivenkaja se stará o employer branding ve společnosti Semrush

V Semrush se snažíme přidávat nové položky do sortimentu víceméně neustále. Poslední novinky jsou klíčenka s funkcí hledání klíčů, pouzdra na AirPods nebo přenosné reproduktory. Máme širokou nabídku oblečení, o které je vždy největší zájem. Zaměstnanci se prakticky „perou“ o naše mikiny. Možná budete překvapeni, ale ponožky jsou na žebříčku popularity hned na druhém místě.

Důležité je ovšem pečlivě vybírat dodavatele. Levné tričko, které se srazí po prvním vyprání, nebo termoska, která protéká, rozhodně nebude snem vašich zaměstnanců. Ale kus, který je pohodlný na nošení nebo funkční na užití a ke všemu stylový, se stane hitem. Neméně důležitým faktorem je vymýšlet produkty in-house, tudíž nepřenechávat odpovědnost za jejich vzhled a funkcionalitu dodavatelům. To znamená – pokud tu možnost máte – vytvářet exkluzivní design s týmem grafiků a vybírat zboží do sortimentu tak, jako byste vybírali dárek pro své nejbližší.

Klára Bendlová: V STRV chceme merch všichni. Určitě ten vlastní. S tím rozdílem, že si uvědomujeme, že devadesátky by měly zůstat v devadesátkách a funkční je nadčasovost. Vždy se tak snažím, aby STRV merch byl trendy a nadčasový.


Jak na merch reagují kolegové? Chtějí ho?

Jana Krivenkaja: Jak jsem již zmínila výše, máme v sortimentu položky, u kterých se kolegové hlásí na čekací listinu. To samozřejmě říkám trochu s nadsázkou, ale fakt zůstává faktem – náš merch je mezi zaměstnanci velmi vyhledáván. Dodatečně se to potvrdilo během první vlny pandemie, kdy se o několik měsíců zdržovaly dodávky zboží mezi kancelářemi.

Když už jsem nakousla vzdálenost mezi lokacemi, Semrush má sedm kanceláří v pěti zemích a nabídka každé lokace je tvořena ze 70 procent unikátním zbožím. Proč? Odpověď je jednoduchá, opět jde o již zmíněné dodavatele. Jelikož hledáme to nejkvalitnější, co je na trhu k dostání, snažíme se o zásobování z lokálních zdrojů. Zde se ale projevil velmi nečekaný „side effect“.

Zaměstnanci začali prahnout po produktech z jiných lokací, mnozí to dokonce pojímají jako výzvu. Náš tým grafiků například navrhl nápaditý design hrnečku, který se má dávat nováčkům. Jakmile se fotka hrnečku objevila na sociálních sítích, kolegové z jiných lokalit začali okamžitě poptávat stejný design nebo alespoň barvu a tvar hrnečku do svých kanceláří. Dokonce se vyskytly pokusy o smlouvání s nováčky, že by jim rádi zaslali něco jiného výměnou za tuto „exkluzivní“ položku.

Klára Bendlová: Aktivně se o něj zajímají. Běžně za mnou chodí s novými nápady, ale i s připomínkami. Nejčastěji ale chodí pro věci navíc a s otázkou, kdy a co chystáme dalšího.


O které předměty je největší zájem a co by nemělo chybět ve výbavě každé dobré firmy?

Jana Krivenkaja: Každá společnost by měla vybírat merch do sortimentu v souladu se svou kulturou a interními zásadami. Jsem přesvědčena, že volba zboží má rezonovat s posláním firmy a její činností. Například u IT firem se očekávají technologické vychytávky a gadgety. Samozřejmě jsou určité evergreeny, což mohou být položky, které pokrývají faktor komfortu nebo užitečnosti, jako již zmíněné mikiny nebo kancelářské potřeby. Plátěnky se také osvědčily jako velmi vyhledávané zboží.

V neposlední řadě musím zdůraznit, že firemní merch je vždy něco víc než „jen“ položka v sortimentu. Je to zboží s logem společnosti, ve které pracujete. Když jsem zmínila, že se u nás zaměstnanci předhánějí v ukořistění mikiny, není to proto, že jim chybí oblečení nebo že si nemohou dovolit kvalitní mikinu. Je to proto, že chtějí mít hoodie s logem Semrush. Zde už jde o příběh velmi silného vnitřního HR brandu firmy a vysokou míru loajality zaměstnanců ke společnosti, s níž chtějí být spojováni.

Klára Bendlová: Klasikou je mikina Brave Human Inside. Máme i speciální edici hoodies k výročí pěti let v STRV nebo bodyčka k narození dítěte. Z toho mi vychází, že by neměla chybět mikina, kvalitní materiály a empatie.

2

Foto: STRV

Klára Bendlová, Client Marketing Manager ve firmě STRV

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.