Ford začíná experimentovat s 3D tiskem unikátních komponent pro svá auta

Filip HouskaFilip Houska

MB_2120
0Zobrazit komentáře

Výzkumné a revoluční centrum amerického Fordu se stává místem pro zajímavé, dá se říct i revoluční, použití technologie 3D tisku. Automobilka totiž ohlásila, že začíná využívat 3D tiskárny Infinite Build 3D od firmy Stratasys k modelování větších součástek (například spoilerů) pro svá auta. Zatím však tento proces, který by měl výrazně šetřit výrobní náklady, testuje pouze pro sportovní vozy řady Performance.

instinct_4

Přečtěte si takéPeugeot představil koncept samořiditelného vozu, který nebude mít ani volantPeugeot představil koncept samořiditelného vozu, který nebude mít ani volant

Metoda trojrozměrného tisku je dnes v určitých průmyslových odvětvích poměrně běžná, avšak u automobilek si své místo zatím nenašla. Ford se tedy stává jedním z prvních výrobců aut, kdo s 3D tiskem experimentuje. I když je využití k výrobě automobilových komponent teprve na svém začátku, mohlo by se do budoucna (při správném technologickém uchopení) jednat o značný průlom.

MB_2156

Detroitská automobilka totiž uvádí, že například takto vymodelovaný spoiler by byl až o polovinu levnější na výrobních nákladech, než tradiční verze z kovu. Lze tedy očekávat, že by z toho těžili i koncoví zákazníci, kteří by na pořízení nového auta mohli výrazně ušetřit, anebo si zažádat o návrh svého vlastního designu určitých komponent.

Výhody převažují nad nevýhodami

Benefitem je jak nižší hmotnost, tak časová náročnost. Tradičně se produkce nových součástí pohybuje v horizontu několika měsíců (především kvůli nástrojům, které musí být pro dokončení vyrobeny), ovšem s 3D tiskárnou by mohl být prototyp otázkou dní.

MB_2117

Automobilový 3D tisk patrně není ničím nereálným

V případě, že by tento proces plnohodnotně fungoval, daly by se očekávat i nástroje a technické pomůcky vyrobené 3D tiskem, které by tyto důležité komponenty mohly produkovat. To je však otázkou budoucnosti a především situace, zdali něco takového bude natolik dobře provedené a bezpečné, aby se to mohlo využívat i v jiných než závodních vozech.

Edit 6.3.2017 22:50: Mezi prvními automobilkami, které s 3D tiskem experimentují, je i švédský Koenigsegg, který vyrábí supersportovní vozy, pro které si v rámci vývoje technologií připravil koncept funkčního turba, jenž bylo kompletně vytisknuté na 3D tiskárně. Technologii výroby si pak Koenigsegg nechal dokonce patentovat.

Foto: Ford Media Center