I mrtvý akumulátor může být dobrý akumulátor. Tesla z nich recykluje 92 % materiálu k výrobě dalších baterií

supercharger-tesla3

Foto: Tesla

Vůz Tesla u nabíjecí stanice Supercharger

Kam s ním? Tuto klasickou otázku si možná již nyní pokládají majitelé elektromobilů při pohledu na svůj akumulátor, o kterém vědí, že dříve či později vypoví službu. Uživatelé vozů Tesla by však mohli mít v této otázce více než jasno. Automobilka Elona Muska totiž uvedla, že pracuje na recyklačním systému, který by jí měl pomoci vytěžit ze starých bateriových článků přes 92 % materiálu.

V souvislosti s dopadem na životní prostředí přinášejí elektromobily oproti konvenčním vozům celou řadu pozitiv. Na prvním místě jsou nulové emise, a to díky možnosti volby zdroje, ze kterého pochází energie ukládaná do jednotlivých bateriových článků. Ovšem ani elektromobil není věc dokonalá a dříve či později dospěje životnost některých jeho dílů ke konci. Jako první tento osud nejčastěji potká právě akumulátor, který je trnem v oku celé řadě odpůrců vozů poháněných elektřinou.

Mezi jejich argumenty, proč je elektromobilita méně ekologickým řešením než cesty s klasickým spalovacím motorem, patří náročnost výroby akumulátoru a jeho problematická likvidace. Jen málokdo ovšem operuje s možností recyklace článků a vracení použitého materiálu zpět do oběhu. Kdo se naopak otázkou recyklace baterií zabývá ve velkém, je právě automobilka Tesla. Společnost Elona Muska na této úloze již delší dobu spolupracuje se třetími stranami, které pro ni z akumulátorů zachraňují všechno, co se dá.

Mimo této spolupráce se Tesla věnuje i vývoji vlastního recyklačního procesu, který by vracel zpátky do hry co možná největší množství materiálu z vysloužilých akumulátorů. O tomto programu Tesla poprvé informovala ve zprávě o dopadu na životní prostředí, v níž se pravidelně zabývá například množstvím oxidu uhličitého, jenž byl provozem jejích elektromobilů ušetřen.

Nedávno Tesla vydala tento report za rok 2020 a při té příležitosti se pochlubila novými poznatky, na které během svého vývoje účinné recyklace baterií narazila. Prvním zajímavým faktem je, že Tesla v současné době část akumulátorů už sama recykluje. Děje se tak od konce roku 2020, kdy nasadila první fázi svého zařízení na recyklaci akumulátorů v nevadské Gigafactory.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně

Toto zařízení by mělo být schopné zpracovávat jak vyřazené akumulátory, tak odpad z jejich výroby. „Recyklace na místě nás přivádí o krok blíže k uzavření výrobní smyčky a umožňuje předávání surovin přímo našim dodavatelům niklu a kobaltu. Zařízení odemyká inovační cyklus recyklace baterií ve velkém měřítku, což společnosti Tesla dává možnost rychle zlepšovat a testovat současné technologie na základě provozních poznatků,“ uvedla Tesla ve zprávě.

Spolu s oznámením Tesla představila diagram, který prozrazuje, že je díky recyklaci schopna navrátit zpět do výroby více než 92 % z celého akumulátoru. Toto číslo navíc podle ní není finální, jelikož bude tento recyklační proces postupně zaváděn do všech výrobních závodů automobilky. Velký význam bude hrát především v továrnách v Německu a Texasu, kde bude také probíhat samotná výroba akumulátorů.

V roce 2020 by měla Tesla recyklovat přibližně 1 300 tun niklu, 400 tun mědi a 80 tun kobaltu obsažených v akumulátorech. „Z ekonomického hlediska očekáváme, že v dlouhodobém horizontu dosáhneme významných úspor, protože náklady spojené s rozsáhlým využitím a recyklací bateriových materiálů budou mnohem nižší než nákup dalších surovin pro výrobu článků,“ uzavírá Tesla.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.