Inovace? Žádný problém. Češi propojují byznys a vědu, pomohli Rouvy i Prazdroji, zaujali Světovou banku
Nenápadné Unico se kdysi rozhodlo propojit efektivněji svět byznysu a vědeckých nápadů. A daří se mu, jeho stopu najdete v mnoha známých byznysech.
„Já mám rád, když jsou věci komplexní,“ říká Vojtěch Nosek. Jeho kolegové ze společnosti Unico souhlasně přikyvují a ze svého šéfa si utahují, že má hodně rád i samotné slovo komplexní. Je to přátelské pošťuchování, dobře ale ilustruje fakt, že byznys projektu, který už sedm let propojuje možnosti vědy a potřeby byznysu, nejde jednoduše popsat jen pár slovy. Jeho služby ale stále častěji vyhledávají jak zavedené firmy, které potřebují pomoc s novinkami, tak i startupy, které chtějí prorazit se svými nápady. Ale taky investiční fondy, jež se musí ve světě vědeckých nápadů zorientovat. Nebo i Světová banka.
Na webu Unica se dočtete, že dělá inovační konzulting a propojuje univerzity a průmysl. To je sice akorát tak dlouhé, abyste si to dobře zapamatovali, obrázek o tom, co tahle netradiční firma umí, si z toho ale úplně neuděláte. K tomu mnohem lépe poslouží příklady.
Tak třeba Rouvy. Když bratři Petr a Jiří Samkovi dávali v roce 2017 dohromady svůj cyklistický trenažér, který vás přenese na reálně existující tratě kdekoliv po světě, dokázali vyvinout prototyp, který ukázal obrovské možnosti, jak by online aplikaci pro mobily a chytré cyklotrenažéry mohli rozvinout. Jenže také odhalil, jak složité je toho technicky dosáhnout. A tak se obrátili na Unico.
To si v té době budovalo síť kontaktů na českých vysokých školách, aby dokázalo přesně v takových chvílí pomoci. A taky že pomohlo – Samkovy propojilo s vybranou skupinou okolo profesora Adama Herouta z brněnského VUT. Potřebný algoritmus rychle vznikl a zbytek je známý. Rouvy nastartovalo svou hvězdnou jízdu, získalo investici od Pale Fire Capital a dnes patří mezi globálně nejúspěšnější české technologické projekty.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jenže jenom to by bylo příliš jednoduché. „Tahle fáze je až taková třešnička na dortu. Rouvy jasně vědělo, co mu chybí, a jen potřebovalo někoho, kdo to dodá. Dělali jsme pro ně klasický technologický skauting. To ale nastává v menšině případů,“ vysvětluje Nosek. Že má jeho tým nebývale dobrý přehled o tom, co se děje v technologicky zaměřených českých vědeckých pracovištích, kdo na nich působí, jaké nápady tam vznikají a mohly by vzniknout, je totiž jen část know-how Unica.
Když komplexní, tak komplexní
Ta další spočívá v tom, že ho tvoří tým silných analytiků, kteří se dokáží poprat s téměř jakýmkoliv úkolem. Třeba když je po cyklistickém trenažéru osloví s žádostí o radu firma na výrobu srdcovek na vlakové koleje nebo Plzeňský Prazdroj. Pokud se předmět její žádosti týká technologií, dokáží si s ním díky svým postupům poradit a přijít s možnými návrhy, jak by se daný klient mohl posunout.
„Typicky jde o situace, kdy daná firma cítí, že narazila na nějakou zeď a potřebuje ji překonat, možná by to zvládla sama, my to ale umíme výrazně urychlit a taky přinášíme pohled zvenčí,“ popisuje Nosek s tím, že se často stává, že během několika týdnů, které jeho lidé u klientů tráví, přijdou na to, že opravdová výzva je někde jinde, než kde si daná firma myslela. I to je inovační poradenství.
A taky je to pořád jen další část toho, co Unico dělá, protože jeho misí je pomáhat i z druhé strany, tedy ne jen dodávat inovace do už zavedených podniků, ale taky dobrým nápadům z univerzit pomáhat k vlastnímu byznysu. Dobře se tak vyzná i v raném startupovém ekosystému, hlavně v tom, kterému se říká deep tech.
„Na univerzitách vzniká spousta úžasných nápadů, které si zaslouží dostat se dál, na druhou stranu, že vymyslíte něco, co technologicky funguje lépe než aktuální řešení, nutně neznamená, že o to bude zájem,“ říká Nosek a uvádí tím další balík činností své firmy – pro potenciální byznysové kandidáty zjišťuje, jestli by o jejich nápady byl na trhu zájem, tedy takzvaný product market fit. Případně pomáhá se zakládáním startupů a jelikož spolupracuje i s fondy, umí jim od nich přihrát investici. A naopak fondům zase poradit, kam má podle nich smysl peníze vkládat, a kam ne. Už chápete ten Noskův důraz na komplexnost?
Jeho tým ale dokáže také zajistit i posouzení patentního práva a možností duševního vlastnictví. „Ono je to pořád vlastně to samé, jen z mnoha úhlů pohledu,“ říká k tomu třiačtyřicetiletý podnikatel. Některou z jeho služeb využila už slušná řádka známých českých firem a startupů, ne o všech ale může Unico veřejně mluvit. „Inovace jsou citlivá věc,“ komentuje to věcně Nosek.
Z těch, které jmenovat může, jde například i o vířivkové impérium Usspa Kateřiny Kadlecové, českého tvůrce softwaru Ysoft, celosvětově úspěšné vinylové zjevení GZ Media, průkopníka českého kultivovaného masa Mewery, biotechnologickou skupinu BioVendor, výrobce dronů Dronetag, letecké navigátory z Era nebo pojišťovací projekt Raincoat. Jeho lidé ale spolupracovali i se Škoda Auto nebo zmíněným Prazdrojem.
Mezi jeho zákazníky je ale i Technologická agentura ČR, která na základě zpráv Unica nastavuje své programy podpory. Světovou banku know-how pražské firmy zase zaujalo natolik, že spolu už šest let pracují na tom, aby jeho expertizu z průniku firem a výzkumu přenesli i do dalších zemí.
Musí to jít přece rychleji
Na začátku Unica, jehož název vznikl spojením prvních písmen slov UNIversity a COmpany a shoda s italským výrazem pro unikání je jen náhodná, byla přitom opravdu hlavně snaha dostat vědecké nápady do praxe. A stáli za ní v roce 2017 dva Vojtěchové. Vedle Noska ještě Vojtěch Kadlec. Znali se z ČVUT, kde pracovali právě v oddělení transferu technologií.
„Viděli jsme, kolik je tam nápadů i možností, ale taky jak složité je dostat je do reálného světa, tak jsme se rozhodli, že tomu pomůžeme,“ vzpomíná Nosek. Ke dvěma Vojtěchům se záhy přidali ještě Pavel Kordík, Stanislav Kuznetsov a Jiří Navrátil a zakladatelská pětice byla kompletní.
Rychle po vzniku firmy přišla i investice od fondu Tensor Ventures a Unico začalo pracovat. A vedle již popsaných služeb budovalo také digitální platformu Experts.AI, v níž postupně soustředilo informace o všech vědcích z Česka, Slovenska a Polska s myšlenkou, že když bude někdo něco potřebovat, zadá do databáze svůj dotaz a ta mu s pomocí umělé inteligence dodá patřičný kontakt.
„A přesně v tomhle modu už nefungujeme,“ směje se Nosek. Loni v listopadu totiž po dvou letech vypořádávání došlo k rozdělení firmy – na konzultantskou část, která dělá všechno, o čem tu už byla řeč, a na Experts.AI. „Došlo nám, že jsme vlastně dvě firmy pod jednou střechou, každá se svým vlastním byznysem i týmem lidí, a tak jsme se dohodli, že se oddělíme i formálně,“ vysvětluje Nosek.
Ten tak v čele Unica stojí opět už jen s Vojtěchem Kadlecem. Zbylí tři parťáci se i nadále starají o Experts.AI. Proces jejich byznysového rozchodu trval dlouho proto, že bylo potřeba vypořádat jak počáteční investici od Tensorů, tak vlastní investice Unica, které vložilo peníze do pěti startupů, jimž pomohlo na svět. A i jména některých z nich – například Entrantu, který měří úroveň biologického stresu organismu, nebo AIffinity, jenž pomocí umělé inteligence navrhuje molekuly pro vývoj léčiv – budete možná znát. Jde totiž o další úspěšné projekty.
Děláme pořád vlastně to samé, jen z mnoha úhlů pohledu.
„Vlastně by se dalo říct, že jsme byli taková kovářova kobyla,“ říká Nosek s tím, že se z Unica stále více stává ona analytická skupina, která dokáže firmám poradit, kde jsou jejich slabiny nebo vnitřní překážky a co s nimi dělat či chcete-li, jak se inovovat.
„Když jsme tyhle naše postupy aplikovali sami na sebe, došlo nám, že naše původní představa o tom, co potřebujeme, neodpovídá realitě,“ směje se už zase Nosek, který tak udělal onu častou chybu, na kterou své klienty upozorňuje. Do nového roku proto jeho firma vstoupila coby desetičlenná a s obratem, který se pohybuje kolem patnácti milionů. V pořadníku už má ale dohodnuté spolupráce na několik měsíců dopředu a slibně se rozvíjí i její zahraniční aktivity.
Na těch spolupracuje se Světovou bankou, a i díky ní otevřelo svou první zahraniční „pobočku“. Tu najdete v Chorvatsku a tvoří ji zatím jen jeden zaměstnanec a stůl v záhřebském coworkingu, Nosek je z toho ale nadšený. „Inovativnost je nositelem ekonomické síly a někdo to chápe víc, někdo míň. Česko zatím spíše míň, ale už se to začíná měnit, zato v Chorvatsku už jdou inovacím opravdu naproti,“ věří.
Vedle Chorvatska a Česka působí Unico také v Polsku a ve Slovinsku, dříve mělo aktivity například i v Etiopii nebo Gruzii, od té ale v poslední době kvůli politické situaci upustilo. Obecně však své šance vidí Nosek spíš na východ či jih od Česka. „Z prostého důvodu, inovace jsou strategická záležitost a nepustíte k nim jen tak někoho. Zkoušeli jsme proniknout například do Německa, ale narazili jsme na to, že jsme pro tamní firmy jako Češi nebyli důvěryhodní. Ve střední a východní Evropě to je ale úplně naopak,“ popisuje Nosek. Kam se jeho firma ještě vydá, je mu ale nakonec vlastně tak trochu jedno. Komplexní problémy a úkoly k řešení jsou totiž všude.
Související témata:UnicoPřejít do diskuze
CzechCrunch Jobs
-
CzechCrunch Weekly
V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.
Vyhledávání
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.