Internet je zajímal už v době, kdy to byl Divoký západ. FG Forrest pomáhá firmám do onlinu již 25 let

Nemají kanceláře roku ani stolní fotbálek a jsou na to hrdí. Věří na work-life balance a spokojeného zaměstnance, který znamená spokojeného klienta.

fg-forrest5

Foto: FG Forrest

Radovan Jelen, ředitel webové a e-commerce agentury FG Forrest

Hned v několika scénách slavného snímku Forrest Gump se objevují symbolické záběry peříčka, které bylo digitálně přidáno také do závěrečných titulků. Tato 3D animace ve své době nadchla Kamila Kožíška natolik, že se rozhodl digitálnímu obsahu věnovat profesně a v Náchodě založil společnost vytvářející multimediální obsah. Brzy na to se lámalo milénium a na obzoru se objevil internet, který byl v té době místy takřka Divokým západem. Přesto v FG Forrest vytušili jeho potenciál a firma velmi rychle přešla na tvorbu online řešení, ze začátku hlavně pro bankovní sféru.

Právě tehdy do společnosti přišel i její dnešní ředitel Radovan Jelen, který z Náchoda začal ve staré Fabii jezdit každý den za klienty do Prahy. Tato námaha se vyplatila. Z původních čtyř zaměstnanců se FG Forrest postupně vypracoval na společnost s více než sedmdesátičlenným týmem, která dnes dodává weby, e-shopy a intranety společnostem jako ČEZ, Kooperativa či sklárna Moser.

Jedna z pracovních cest kdysi zavedla Radovana Jelena do kamenné prodejny s luxusními psacími potřebami, aby zde zkusil nabídnout možnost přenést byznys na internet. „Majitel krámku nám tehdy odpověděl, že na to finance sice má, ale nemá zájem. Chtěl zůstat tam, kde byl, mít se zákazníky přímý kontakt. Byznys jsme tak sice neudělali, ale ten pán nám tehdy řekl, že jsme si vybrali dobrý obor a že uděláme díru do světa,“ vzpomíná Radovan Jelen na proroctví obchodníka s pery, který byl ovšem prozíravý jen napůl. Forrestům, jak si dnes zaměstnanci společnosti říkají, sice předpověděl zářnou budoucnost, už se však nezamyslel nad budoucností svého vlastního byznysu.

Jeho obchod už dnes na původním místě není – a dost možná za to může právě rozhodnutí vyhnout se online světu. Ten se totiž stal postupem času naprosto zásadním, což umocnila koronavirová pandemie. Dokazují to i ekonomické výsledky společnosti za minulý rok, kdy FG Forrest dosáhl obratu 94 milionů korun, zatímco celá skupina FG Internet & Multimedia Group, pod kterou kromě něj spadá hned několik dalších firem, dosáhla obratu 148 milionů. Jedná se o vůbec nejlepší výsledky za celou dobu existence společnosti.

V tomto roce sice Radovan Jelen očekává určitou stagnaci, není to ovšem nic, co by mu dělalo výraznější vrásky na čele. Ostatně firma za svou pětadvacetiletou historii zažila celou řadu lepších i horších období. „Zažili jsme pět různých krizí. Ty se vždy opakují a člověk na ně musí být připravený. Když to tři roky jde nahoru o deset až patnáct procent, tak potom prostě přichází období, kdy je to třeba jen pět procent, pak to třeba i o pět procent klesne. To není žádný dramatický pokles, je to spíš korekce,“ dodává Radovan Jelen, který ve společnosti působí od roku 1998.

Práce pro mistry v oboru

Právě v roce 1998 se začala společnost pod vedením svého zakladatele Kamila Kožíška, který je dodnes majoritním akcionářem, více orientovat na online řešení. Mezi první velké klienty, kterým Forresti vytvářeli weby, patřily banky jako GE Capital Bank (dnes Moneta Money Bank), Komerční banka či Živnostenská banka, které výrazně investovaly do rozvoje internetového bankovnictví, aby ušetřily na provozu klasických poboček. Forrestům se dařilo a dokázali se držet na špičce v oboru. Postupem času však rostla konkurence, což začalo měnit situaci na trhu.

„Najednou začal být velký tlak na to, že všichni chtěli ty nejlepší weby s nejlepší grafikou, ale cena šla dolů. A my jsme se ocitli v situacích, kdy jsme museli dělat buď víc projektů, čímž by ale šla dolů kvalita, nebo navyšovat cenu, ale nemohli jsme ji jen kvůli konkurenci snižovat,“ popisuje Radovan Jelen důvod, proč se nakonec FG Forrest rozhodl k tvorbě webů přidat to, co se pro společnost nakonec stalo hlavním zdrojem příjmů, a to sektor e-commerce, tedy konzultace, návrhy a tvorbu v oblasti e-shopů.

fg-forrest3

Foto: FG Forrest

Jeden z prvních čistě webových projektů FG Forrest, stránky pojišťovny Kooperativa v roce 2002

Díky tomuto kroku se dnes v portfoliu klientů společnosti objevují taková jména, jako je Kooperativa či ČEZ, ale i prodejce koupelen a kuchyní Senesi či sklárna Moser. Pro ni v FG Forrest vytvořili unikátní online konfigurátor, ve kterém si může klient navrhnout vlastní kus skleněného umění na míru.

Velcí hráči se zavedeným jménem, kteří chtějí zlepšovat svoje výsledky v online prostoru, jsou klienti, na které se dnes Forresti nejvíce soustředí. Tedy tradiční podniky, které sebraly odvahu k tomu, aby začaly hledat nové cesty k zákazníkům právě skrze online prostor. Forresti jim tak i dnes otevírají dveře do online světa, stejně jako před lety velkým bankám či mobilním operátorům, ovšem výsledek musí být už jiný.

„Tenkrát se webová řešení prodávala zejména na základě kvalitní grafiky. Nikdo moc neřešil technologie a bezpečnost byla až na druhém místě. Muselo to hlavně dobře vypadat,“ vzpomíná Radovan Jelen s tím, že dnes musí být výstup daleko komplexnější. Klíčovou se stala návratnost, a to nejen investice spojené s vývojem řešení. Ta se v průměru pohybuje od jednoho do deseti milionů korun s tím, že další finance, v řádech 10 až 20 procent z původní investice, každý rok putují na potřebný servis. Ten je spojený se zdokonalováním zabezpečení, doplňováním obsahu a vylepšováním funkcionalit vyvinutého řešení.

fg-forrest2

Foto: FG Forrest

Aktuální design hlavní stránky pojišťovny Kooperativa z dílny FG Forrest.

„Návratnost se stala klíčovým kritériem pro většinu klientů. Nemusí přitom jít nutně jen o návratnost investic v co nejkratší době, ale může jít třeba o získání podílu na trhu. Prostě výsledek, který klientovi ušetří náklady, například na kamennou pobočku,“ vysvětluje Radovan Jelen s tím, že dosažení těchto cílů je často běh na dlouhou trať, a tak jednotlivé spolupráce s klienty trvají minimálně pět let a až 80 procent tržeb společnosti je od stávajících klientů.

Spokojený zaměstnanec znamená spokojeného klienta

Dlouhodobou věrnost si však u Forrestů pěstují nejen ve vztazích s klienty, ale i se zaměstnanci, které ve firmě podle Jelena vnímají především jako spolupracovníky. Je si totiž vědom toho, že bez kvalitních lidí by dnes společnost nebyla tam, kde je. To je také důvod, proč se snaží přistupovat ke vztahu k zaměstnancům a celé firemní kultuře s velkou péčí, za což sklízí ovoce v podobě dlouhodobé loajality. Mezi zaměstnanci jsou i tací, kteří pro společnost pracují více než 15 let, což není v tomto byznysu vůbec obvyklé.

Cílem společnosti je udržet fluktuaci, tedy příliv a odliv zaměstnanců, na maximálně desetiprocentní hranici. Za poslední dva roky dosáhla fluktuace ve firmě pouhých šesti procent, jinde se přitom běžně pohybuje okolo dvaceti, a v online marketingu dokonce i třiceti procent. Za oněch pětadvacet let totiž Radovan Jelen pochopil, že spokojený zaměstnanec do značné míry ovlivňuje i spokojenost klienta. Z toho důvodu tedy například FG Forrest nemá v plánu řešit možnou přicházející stagnaci propouštěním, jako se tomu děje u celé řady jiných společností.

fg-forrest6

Foto: FG Forrest

FG Forrest získala hlavní cenu Autor roku 2022 na soutěži digitálních projektů WebTop100

Nízká fluktuace znamená stabilní tým, který funguje jako celek a jednomu klientovi se může věnovat po celou dobu spolupráce. To znamená funkčnost bez nutnosti neustálého zasvěcování nových kolegů, kteří do projektu nemají takový vhled, což se může ve finále promítnout i do kvality řešení. Zároveň stabilní tým dává podle Radovana Jelena klientovi dlouhodobý výhled, že investice jde na skutečnou kvalitu.

Svou roli zde samozřejmě hraje i náročnost shánění kvalitních zaměstnanců, byť se právě v této době podle Radovana Jelena začíná situace měnit. „Tolik CVček, jako jsem dostal za poslední měsíc na vypsanou pozici JavaScript developera, jsem nedostal za posledních dvacet let. Celkem jsme jich obdrželi přes sto padesát. Standard posledních dvou let je přitom okolo deseti,“ přibližuje Radovan Jelen současnou situaci na trhu práce.

Je potřeba pracovat tak, abych dokázal fungovat dalších třicet let, a ne abych za dva roky vyhořel a odpadl.

Důvodů, proč se společnosti daří držet fluktuaci tak nízko, je hned několik. Společnost nikdy své zaměstnance dle Jelena nepřeplácela, díky třem pobočkám v České republice však nabízí zajímavé benefity, jako je například možnost přemístit se pryč z Prahy do klidnějších regionů. Již před deseti lety měli zaměstnanci možnost čerpat dnes tolik skloňovaný home office. Za velmi důležitý faktor Jelen označuje také možnost pracovat na zajímavých projektech, ke kterým by se lidé z FG v jiných firmách nedostali. To jim umožňuje dál růst a práci nevnímat jako rutinu.

Ostatně FG si dokonce zakládá na tom, že nemá kanceláře roku s fotbálkem a PlayStationem. „Člověk by si měl odpočinout, ale když to trvá hodinu, tak se počítá s tím, že tady tu hodinu zůstane navíc. A to pak tráví v práci třeba i 10 hodin, což nechceme,” říká Radovan Jelen. „Je potřeba pracovat tak, abych dokázal fungovat dalších třicet let, a ne abych za dva roky vyhořel a odpadl. Proto chceme, aby všichni svou práci v daný den stihli za osm hodin a nemuseli zde zůstávat déle,“ dodává Jelen s tím, že pokud je firma dobře nastavená, nemělo by jí dělat problém umožnit zaměstnancům měnit v rámci společnosti i pozice.

Kromě náklonnosti k takzvanému work-life balance přístupu se u Forrestů pěstuje i komunikace stylem tři ku jedné. Tento přístup spočívá v kompenzaci negativní zpětné vazby třemi pozitivy. V praxi jsou tak ještě předtím, než se probírá, co se nepovedlo, vyzdviženy tři úspěchy a negativa se nechají až na konec. „Lidský mozek si z toho odnese to, že většina věcí je dobře, ale ještě je potřeba na něčem zapracovat,“ vysvětluje Jelen.

Expanze skrze nástroje

To, na čem chtějí u Forrestů zapracovat v následujícím období, je naplnění vize více prorazit v zahraničí. Expanzi ovšem nechce Radovan Jelen vést skrze nové pobočky, ale měla by se opírat o šíření softwarových nástrojů vyvinutých společností. Mezi ně patří platforma Edee.one, která sice před lety celý FG Forrest málem položila na lopatky, dnes je ale základním stavebním kamenem všech online řešení společnosti.

Okolo této platformy vybudoval FG Forrest celou jednu samostatnou odnož holdingu a platformu nabízí jako samostatný produkt širokému spektru zákazníků. Podobné plány jsou také s nejčerstvější novinkou z dílny Forrestů, kterou je rychlá e-commerce databáze evitaDB. „Co se objemu dat týče, e-shop není velký. Jsou to gigabajty dat, které se vejdou do RAM paměti běžného serveru. Ale v tomto objemu dat se musí rychle vyhledávat, nastavovat kritéria, rychle třídit podle různých parametrů. Právě tady evitaDB výrazně pomůže,“ přibližuje novinku Radovan Jelen s tím, že rychlost vyhledávání dnes řeší téměř každý internetový obchod a tento nástroj by měl pomoci problém řešit bez nutnosti výměny e-shopové platformy.

fg-forrest1

Foto: FG Forrest

Pro ČEZ, největší energetickou skupinu v Česku, spravuje FG Forrest desítky webů a intranet pro více než 15 000 zaměstnanců

EvitaDB by se tak již brzy mohla připojit k dalším částem celého holdingu, který aktuálně vedle samotného FG Forrest a Edee.one zastřešuje i postprodukční společnost Flamesite, copywritery z Logos Agency a také agenturu More.is.More, která prostřednictvím rozšířené reality oživila i plejtváka myšoka v Národním muzeu, vytvářela realistické 3D skeny hlav pro úspěšné herní studio Warhorse a těsně před vydáním je i mobilní hra na motivy filmu Jan Žižka.

FG Forrest by se tak měl ještě více rozkračovat, byť podle Radovana Jelena pořád dělají to samé, s čím před 25 lety začali. Vytvářejí unikátní online řešení projektů na míru, která přizpůsobují době a nástrojům tak, aby plně vyhovovala potřebám i těch největších klientů. A díky své vytrvalosti se i po 25 letech stále drží na špičce v oboru.

CC Premium

Partnerem článku je FG Forrest