Nápad u piva nejdřív málem položil rozjetý byznys. Dnes je z něj základní kámen třeba webu pro ČEZ

Platforma Edee.one propojila svět klasických webů a e-shopů. Moderní e-commerce řešení dnes přihrává svým klientům miliardy.

motiv-fg-2360-kopie-minStory

Foto: Edee.one

Produktový manažer platformy Edee.one Jakub Kosař a CEO Petr Lunáček

Internet neustále prochází dynamickými změnami, na což musí reagovat i ti, kteří jej využívají ke svým obchodům. Pomocnou ruku jim podává platforma Edee.one, která ve jménu současných trendů propojuje svět klasických webů a e-shopů. Mezi její klienty patří takoví giganti jako ČEZ, Kooperativa či miliardové společnosti Senesi a Signal-nábytek. Současná podoba e-commerce platformy byla přitom nápad u piva, který málem potopil své vývojáře i prvního velkého e-shopového klienta.

Příběh platformy Edee.one se začal psát před 20 lety, kdy ji pod názvem Edee CMS vyvinula společnost FG Forrest. Dnes se zabývá primárně tvorbou komplexních e-commerce řešení postavených na míru velkým e-shopům, tehdy ovšem byly online obchody velkou neznámou, a tak sloužila především jako základní kámen textových webů. Nejednalo se však o žádné „blogísky“ či „webíky“ – na platformě stavěli své stránky hráči jako ČEZ, Komerční banka či McDonald’s.

„Jednu dobu to byla dokonce i Coca-Cola, zkrátka velké společnosti, které potřebovaly webový obsah v podobě dobře strukturovaných návodů a dalších textů. Interakce těchto webů s uživatelem však končila u odkazu na telefon či e-mail a samotný nákup se přesouval jinam,“ popisuje tehdejší charakter webů Jakub Kosař, jenž se dá označit za duchovního otce dnešní podoby platformy. Edee.one si prošlo výraznou proměnou podobně jako samotný internet.

V něm se v posledních letech začal více prosazovat sektor e-commerce, tedy e-shopy se zbožím čekajícím na to, až jej někdo vloží do virtuálního košíku. O významu e-shopů i pro tradiční značky se ostatně nedávno rozhovořil Radovan Jelen, ředitel FG Forrest, který popsal i současný trend, kdy se postupně začínají stírat rozdíly mezi klasickými weby a e-shopy. Ty se vzájemně propojují, aby přiváděly prodejcům potenciální klienty vyhledávající informace.

edee-one3

Foto: Edee.one

Mezi klienty Edee.one patří i takoví hráči, jako je ČEZ, Kooperativa či Up Česká republika

„Když si něco googlíme o zdravé výživě, hledáme nějaký recept či dietu, můžeme se z textu rychle dostat na e-shop právě skrze daný recept. A díky provázání webu s e-shopem si třeba i rovnou vložit všechny potřebné ingredience do košíku,“ vysvětluje Kosař s tím, že tento princip rychle pochopili i prodejci. Začali však narážet na nedostatky dosavadních řešení, která jim neumožňovala světy webů a e-shopů úspěšně propojovat.

Když věci nejdou zcela podle plánu

Právě propojení e-shopu s webem a možnost vybudování takového řešení na platformě Edee.one se stalo tématem jednoho setkání v baru, kde se Kosař sešel na pivu se svým známým ze společnosti Signal-nábytek. Její obrat se v té době pohyboval v řádu milionů korun, avšak firma rostla a dosavadní řešení, na kterém stál její e-shop, přestávalo z hlediska funkcionalit vyhovovat.

Po seznámení s potřebami společnosti Kosař neviděl důvod, proč by se svým týmem neměl být schopen naprogramovat řešení, které by jim i aktuálním trendům vycházelo vstříc. Nakonec si proto Forresti (jak je klienti s oblibou nazývají) se Signal-nábytkem plácli. Jenže brzy zjistili, že vše naprogramovat nebude ani zdaleka taková brnkačka, jak si původně mysleli.

„Vývoj nešel zcela podle plánu. V jednu chvíli reálně hrozilo, že to nezvládneme dovyvinout. Náš zákazník měl navíc už ukončenou smlouvu s předchozím dodavatelem, takže jsme tím ve finále mohli položit nás i jejich firmu. Ten samotný vývoj nakonec trval přibližně dva roky, tedy mnohem déle, než jsme si na začátku mysleli, a stál nás velké úsilí,“ vzpomíná Kosař na krušné chvilky během vývoje. Vše se nakonec podařilo dotáhnout jen díky trpělivosti a shovívavosti hronovského Signal-nábytku.

Čas vyletět z hnízda

Všechno zlé je ovšem k něčemu dobré a i přes počáteční problémy se podařilo platformu transformovat na nástroj, který začal přitahovat pozornost dalších prodejců. Úspěchy a růst motivovaly skupinu k tomu, aby jí dala větší volnost, a tak okolo ní byla v roce 2019 vytvořena zcela nová společnost pojmenovaná Edee.one, tedy stejně jako samotné řešení.

Ta se v rámci skupiny stala svébytnou entitou a v podstatě zcela novým technologickým startupem, který mohl začít pro další rozvoj hledat externí investory a nabízet svůj produkt pod licencí dalším implementátorům. K tomu mohl využívat zavedené klientely skupiny FG Forrest i dosavadních zkušeností.

edee-one1

Foto: Edee.one

Edee.one byl původně nápad u piva, který se vyvinul v miliardový nástroj

Zkušenosti přišly i s novým šéfem Petrem Luňáčkem, který působil v sektoru e-commerce již řadu let předtím. Ten spolu s Jakubem Kosařem a zbytkem týmu postupně narýsoval celkovou podobu Edee.one, jež je dnes využívána stovkami klientů.

Jedním z nich se stala i společnost Senesi nabízející kuchyňské a koupelnové vybavení, pro kterou se Edee.one, stejně jako pro Signal-nábytek, ukázalo být platformou, na které společnost v průběhu několika málo let vyrostla k miliardovému obratu.

Řešení pro největší hráče

Dnes se Edee.one zaměřuje na ty největší společnosti, ne vždy se však jedná o klasické e-shopy s tisíci výrobky na skladě. Příkladem může být ČEZ, kterému na Edee.one běží intranet pro komunikaci patnácti tisíc zaměstnanců. Ve službách bank či pojišťoven, jako je například Kooperativa, zase Edee.one umožňuje vyřídit některé požadavky klientů online, aniž by museli navštěvovat přepážku na pobočce. Tedy něco, co bylo dříve na klasických webech zcela nemožné.

Právě propojení e-shopu a webu označuje Petr Luňáček za nejsilnější stránku celé platformy, ke které se kromě funkcionalit, jako je intranet, přidává také e-mailing, tedy přímé rozesílání zpráv komerčního i nekomerčního charakteru.

„Další věc je modularita celého systému. Člověk, který bude stavět na naší práci, nemusí nic vyvíjet od nuly. Spousta věcí je již připravena v základu, a tak stačí tyto nachystané kostičky poskládat, jak je potřeba. Jednotlivé dílky lze navíc dále upravovat dle vlastních potřeb,“ dodává Luňáček s tím, že samotné jádro systému je vždy od modulární části oddělené. Lze jej tak bez obav upgradovat, aby měl klient vždy k dispozici nové funkce i nejvyšší možná zabezpečení.

Oproti první zakázce jsou dnes vývojáři schopni postavit na platformě Edee.one web za několik málo měsíců, jak ukázali například v případě e-shopu pro tradiční sklářskou značku Moser. Samotným vznikem webu však vzájemná spolupráce teprve začíná s tím, jak jsou neustále vylepšovány funkcionality ve jménu potřeb klienta.

edee-one2

Foto: Edee.one

Ukázka webů vybudovaných na platformě Edee.one

Právě neustálé vylepšování funkcionalit e-shopu bylo jedním z důvodů výrazného růstu Signal-nábytku. Společnosti se uvolnily ruce a namísto řešení technických problémů a testování měla prostor na samotný byznys. Ten navíc dovedla až k zahraniční expanzi, a tak se Edee.one učil promlouvat k zákazníkům ve slovenštině a maďarštině.

Právě expanze do zahraničí je jedním z aktuálních cílů i pro samotnou platformu, která se chce mimo Českou republiku podívat nejen prostřednictvím svých klientů, ale i přes licence, díky nimž ji může využívat kterýkoliv zákazník.

Celá platforma je tedy nastavena tak, aby dokázala běžet na jakékoliv infrastruktuře a dokázala posloužit i náročným klientům, bez ohledu na druh prodávaného sortimentu. Mezi nimi je dnes například český distributor značky Fjällräven, distributor módy značky Levi’s na Slovensku či prodejce prémiového alkoholu Warehouse #1.

To všechno jsou důvody, proč byla hodnota společnosti vytvořené okolo Edee.one vyčíslena na téměř 100 milionů korun. A to není vůbec špatné číslo na nápad vzniklý nad půllitrem piva, který málem poslal domů dobře rozběhlé Forresty i dnes miliardový obchod s nábytkem.

Partnerem článku je Edee.one. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.