Je libo burger z hrášku? Český výrobce cereálií Emco nasedá na vlnu rostlinného masa

Iva BrejlováIva Brejlová

pan-hrasek_1x

Foto: Emco

Rostlinný burger značky Pan Hrášek

0Zobrazit komentáře

S rostlinnými výrobky má mnohaleté zkušenosti – už tu budovali značku rostlinných nápojů Alpro, která později přešla pod Danone. Své cereálie vyrábí dohromady třicet let. Firma Emco ale teď přišla na chuť současnému trendu, takzvanému nemasu. Vstupuje do segmentu rovnou se čtyřmi výrobky, které mají být alternativou pro masožravce i vegany, kteří si chtějí pochutnat na sýru. Uvádí je pod značkou Pan Hrášek.

„Příklon k rostlinné stravě není krátkodobý trend, ale jde o postupnou změnu stravování společnosti, která se nebude týkat jen veganů či vegetariánů,“ myslí si Martin Jahoda, jenž před dvěma lety Emco převzal od svého otce a teď ho vede. Rostlinné kategorie výrobků podle firmy rostou dvojnásobně.

Zájem lidí přitom výrazně stoupá už poslední dva roky – pandemie prý přitlačila spotřebitele k zájmu o zdravý životní styl (a to i za hranicemi, kde je trend rostlinných alternativ k masu čím dál silnější). Podle zhruba dva roky starého výzkumu agentury Ipsos maso ze svého jídelníčku úplně vyloučilo pět procent populace a další čtyři procenta maso omezují.

„Z vlastní zkušenosti vím, že je přínosné zvyšovat podíl rostlinné stravy. Důvody mohou být individuální – nutriční, zdravotní, ekologické či etické, ale dá se očekávat, že společnost se bude jako celek navracet od živočišné stravy zpět k té rostlinné,“ dodává Jahoda.

jahoda-emco-2

Foto: Emco

Martin Jahoda převzal společnost Emco od svého otce

Teď tak jde pod značkou koupit burger nebo nemasové kuličky, které vyrostly na hrachovém základě. S hrachovou bílkovinou a bez laktózy jsou k dostání alternativy goudy nebo čedaru. Prodává je zatím Globus, v příštím týdnu přibude Rohlik.cz a v únoru ještě síť Billa. Na vývoji výrobků se podíleli i zástupci organizace ProVeg, kteří s Emcem ladili receptury.

Vývoj přitom zabral víc než rok, nejdéle trvalo právě ladění receptur. Firma zmiňuje, že jako nejdůležitější podnět brala výsledky slepých spotřebitelských testů, kde je zákazníci komentovali.

Závody rozšiřujeme

Loni si podle svého vyjádření Emco připsalo rekordní zájem o své výrobky doma i ve světě. Jeho obrat dosáhl 1,5 miliardy korun, což znamená, že proti předchozímu roku tak narostl o 200 milionů. Další údaje za právě ukončený rok firma zatím nesdělovala. Podle informací v obchodním rejstříku ale roste. V roce 2020 její zisk přesáhl 37 milionů korun a meziročně narostl více než na dvojnásobek.

Přímo vývoj aktuálních rostlinných receptur podle Jahody nebyl zatím příliš nákladný. „Zásadnější investice přijdou teprve nyní s rozběhem marketingové kampaně a investicemi do rozvoje výrobních kapacit,“ říká.

Dohromady za předchozí a aktuální rok firma kvůli růstu objemu výroby investuje 150 milionů korun do automatizace, nových technologií a rozšíření svého výrobního závodu. Mimo jiné i proto, že do budoucna počítá s rozšiřováním aktuálně představené nabídky.

Emco své výrobky vyváží do třiapadesáti zemí světa a na domácím trhu je jedničkou v müsli, ovesných kaších či mrazem sušeném ovoci. Největším zahraničním trhem se loni stalo Japonsko. Tam Emco vyváží hlavně müsli vyráběné z českého ovsa zpracovávaného ve vlastním ovesném mlýně.

V Gastru

Diskuze (0)

Novinka

Anonym