Je to super, ale musíme vydělávat. Přední prodejce alternativního masa zvažuje nabízet i to reálné

Společnost Tattooed Chef v roce 2020 vstoupila na burzu a musí mít výsledky. Ty letošní jsou tristní. Firma ztratila skoro polovinu své hodnoty.

Iva BrejlováIva Brejlová

impossible-burger-1-2

Foto: Impossible Foods

Jen rostlinné maso možná k dlouhodobým ziskům nestačí

0Zobrazit komentáře

Na webu svůj sen vtiskla do jedné věty. „Věřím, že každý má v sobě i rostlinnou stránku,“ píše Sarah Galletti, zakladatelka společnosti Tattooed Chef. Jenže zřejmě ne u všech je taková stránka dostatečně velká, aby zajistila firmě soustředící se na rostlinné produkty rostoucí byznysová čísla. Nebo alespoň trochu přívětivá. Společnost obchodovaná na burze měla ještě před dvěma roky tržní hodnotu 1,7 miliardy dolarů, tedy v přepočtu skoro 39 miliard korun. Za poslední rok ztratila skoro půlku. Nyní se potřebuje z problémů dostat, a tak zvažuje dosud nejen nevyslovitelné, ale i nemyslitelné – prodej masa.

„Otevírá to mnohem více cest a mnohem více dveří,“ vysvětluje Salvatore „Sam“ Galletti, který Tattooed Chef řídí. „Zájem o rostlinnou stravu se zpomalil. Ale poptávka po jídle je stejně silná jako kdykoliv předtím,“ popisuje pro americký Forbes.

Na průmyslu rostlinných potravin, náhražek masa a proteinů vypěstovaných v laboratoři se začalo pracovat asi před deseti lety, veřejně se o něm mluví zhruba posledních sedm. Ale hlavně – v uplynulých třech letech tento trh rostl závratný tempem.

Náhražky masa vynesly na výslunní společnosti jako Beyond Meat nebo Impossible Foods, které nasbíraly miliardy dolarů na investicích a prvně jmenovaná i na burze. Jejich následovníkem se měl stát v roce 2018 založený Tattooed Chef.

Ten se nesoustředí výhradně na maso, ale prodává různé varianty rostlinných pokrmů. Od jídel, která mají připomínat pizzu (ale vedle standardní podoby některé tvoří květák, nemasový salám a jsou servírované v míse), přes burgery až po různé typy jídel mexického či čínského typu. Část z nich je vegetariánská, další veganská, bez sóji nebo lepku.

steak

Foto: José Ignacio Pompé/Unsplash

V prodeji skutečného masa vidí Tattooed Chef možnou záchranu

Před vstupem na burzu řekl Galletti investorům, že jeho cílem je „poskytovat chuťově skvělé rostlinné výrobky zvětšující se skupině spotřebitelů, kteří se snaží o ekologičtější a zdravější životní styl“. V ten samý rok, tedy 2020, měla firma tržby 148 milionů dolarů a hrubý zisk 23 milionů. Za posledních dvanáct měsíců to bylo 237 milionů v tržbách a 5 milionů hrubého zisku.

Jenže na burze je nutné zodpovídat se za čísla investorům. Když byla společnost soukromá, držela se v zisku. Její produkty se prodávaly ve čtyřech tisícovkách provozoven po Spojených státech, po vstupu na burzu se pak dostala do řetězců supermarketů. To bylo nákladné. I když se tak její produkty daly koupit ve 20 tisících obchodech, nezbyly potřebné peníze na marketing, poplatky za prodejní místa a další nové náklady.

„Na Wall Street říkali, nestarejte se o to, že budete tratit peníze, ale řešte růst své značky. Teď se celý svět změnil a vše je o ziskovosti,“ dodává Galletti. Říká, že maso zvyšuje cenu produktu. Ale taky nahoru tlačí celková čísla firmy. „Je to něco, co musíme zvážit,“ popisuje.

Je to na dlouho

Čísla se nesmrskla jen v této firmě. Akcie průkopníka nemasových produktů, firmy Beyond Meat, se letos propadly o skoro 83 procent. Tržby firmy podle původních odhadů měly letos stoupat o třetinu, ale i když je firma ještě nezveřejnila, odborníci teď očekávají, že sice o něco povyrostou, ale jen minimálně.

Beyond Meat koncem října oznámil, že propouští 200 lidí, tedy 19 procent svých zaměstnanců. Přes všechna zmíněná čísla však podle odborníků není vlastně úplně jasné, jestli jde o problémy jednotlivých firem, nebo celého odvětví.

„Na úrovni prodejů vidíme v kategorii rostlinného masa pokles už 22 měsíců v řadě,“ uvedl pro The New York Times John Baumgartner, analytik ze společnosti Mizuho Americas. Dřív se přitom předpokládalo, že odvětví bude růst každý rok. „Budoucnost rostlinného masa vidíme pozitivně, ale to je příběh na 20 až 25 let,“ dodává odborník.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Skutečností je, že ani v posledním roce některé firmy od výrobků bez masa nepřestaly odhlížet. Třeba Billa otevřela ve Vídni rovnou první čistě veganskou prodejnu a těmito produkty zaplnila 200 metrů čtverečních, ve Francii řeší laboratorně vypěstovanými pochutinami nedostatek foie gras a švýcarský startup Planted se obohatil novou investicí ve výši 1,7 miliardy korun.

I v Česku jsou nemasové produkty dostupnější. Burger King tu zařadil náhradu za kuře i hovězí do nových produktů a KFC v tuzemsku poprvé nabídlo veggetky jako rostlinnou alternativu masových produktů.

Investoři mají rádi pohádky. Česká aplikace Readmio na jejich vyprávění získala 25 milionů

Startup dokázal propašovat technologie do pohádek, aniž by dětem nutil jakékoliv vybavení. Jeho aplikaci si už stáhlo přes 300 tisíc lidí.

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio

Foto: Readmio

Tři ze čtyř spoluzakladatelů Readmia – Jozef Šimko, Radoslav Rajčan a Ilja Novodvorskij

0Zobrazit komentáře

Obvykle vyprávění pohádek poslouchají jen děti – ale co se stane, když vás u toho poslouchá i váš mobil? Aplikace Readmio vyvinula systém, který dokáže zaslechnout, o čem v pohádce mluvíte. A ve chvíli, kdy si třeba v příběhu mají tři prasátka postavit své domečky, vás k tomu doprovodí chrochtáním. Koncept se zalíbil investorům hned v začátku a aktuálně, po zhruba dvou letech, mu peníze přidávají. Projekt právě získal 25 milionů korun.

Aktuální investici zastřešují dva středoevropské venture kapitálové fondy. Kolo vede Zero Gravity Capital, odkud proudí většina peněz, a doprovází ho tuzemský Depo Ventures. Investice je ve formě konvertibilní půjčky, která se má následně přetransformovat v podíl.

Peníze tým Readmia použije na expanzi do dalších zemí. Už teď je doma v Česku, na Slovensku a ve Velké Británii, v těchto státech si aplikaci stáhlo přes 300 tisíc rodičů, kteří s ní přečetli přes 2,7 milionu příběhů. Příští rok by ale v Readmiu rádi přidali dva nové jazyky a zabydleli se i v Německu a Polsku.

Nápad, se kterým Readmio přišlo, staví na snaze poskytnout rodičům hudební a zvukový doprovod k pohádkám, které sami budou svým dětem předčítat. Ale tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět a hlídat. Cílem se tedy stalo naučit mobil chovat se tak, že rodič může jen číst připravený text a přístroj se sám postará o všechno ostatní, tedy doprovodí hudebním nebo jiným zvukovým doprovodem čtený příběh.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Aby mobil zvládl rozpoznat slova, zapojil tým Readmia do vývoje složité algoritmy. Naučil je reagovat ve zlomku vteřiny, takže se zvuk ozve ve správnou chvíli. A ještě je naučil pracovat offline, rozpoznávání řeči tudíž zůstává výhradně v přístroji uživatele a nikam se neposílá.

Rodič si jednoduše otevře aplikaci, vybere pohádku a čte připravený text. A mezi slovy přístroj nechá šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodil do řeky, spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci, nebo začne s jásotem davů lidí, když je načase opěvovat císařovy nové šaty.

„V uplynulém roce jsme se zaměřili především na rozšíření nabídky pohádek v aplikaci. Zavedli jsme nové kategorie příběhů, které se zabývají například vědou, ekologií, přírodou nebo vztahy,“ popisuje svých posledních dvanáct měsíců Jozef Šimko, šéf Readmia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup dnes nabízí přes 350 pohádek ve slovenštině a češtině a přes 250 v angličtině. „Těší nás, že uživatelé využívají i další funkci – nahrávání přečtených pohádek pro budoucí poslech v podobě zvukové stopy. Naši předplatitelé už nahráli 44 tisíc vlastních zvukových příběhů, které mohou poslouchat jejich děti i v nepřítomnosti rodičů,“ dodává Šimko.

Aplikace nabízí přístup k několika desítkám pohádek bez nutnosti platby, některé ale nechává uzamčené pro předplatitele. Teď vedle toho hlásí, že si pohádkovou technologii oblíbili učitelé ve školkách a školách, a tak jim přístup nabízí na rok zdarma.

„Z investičního hlediska nabízí Readmio vyváženou kombinaci jedinečného technologického řešení, aktuální pozice market makera, zkušeného týmu založeného na úspěšných podnikatelích a snadno škálovatelný obchodní model. Dosavadní výsledky, popularita a organické šíření produktu mezi uživateli jen podpořily naše investiční rozhodnutí,“ chválí projekt Vít Hanuš, generální partner Zero One Hundred, pod jehož investiční aktivity fond Zero Gravity Capital spadá.

readmio-produkt-1

Foto: Readmio

Pohádky Readmio jsou mimo jiné i v anglické verzi

Projekt už si našel strategické partnerství s německým výrobcem dětských reproduktorů Tonies, přes které můžou děti pohádky poslouchat, ale také do aplikace posílat ty načtené od rodičů nebo prarodičů a zase si je přehrávat. „Spolupráce s Tonies je pro Readmio příležitostí, jak náš produkt zviditelnit, protože je považována za jednu z nejrychleji rostoucích hračkářských společností v Evropě a nyní plánuje proniknout do Ameriky,“ vysvětluje další spoluzakladatel startupu Ilja Novodvorskij.

Najít další uživatele i prostor pro růst pak má nový CMO Július Vencel. Ten dřív zastával stejnou pozici ve studiu PowerPlay, kde dohlížel na vývoj sportovních her pro uživatele z celého světa.

Readmio funguje od roku 2020 a jeho tým tvoří deset zaměstnanců. Spoluzakladatelé jsou rovnou čtyři – kromě dvojice Šimko a Novodvorskij to jsou Radoslav Rajčan a Erik Nota. Na konci roku 2020 do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond Zaka. V loňském dubnu pak startup slavil sto tisíc uživatelů, na začátku letoška se už chlubil 200 tisíci.