Jednostopý návrat ke kořenům. Česká Praga stvořila exkluzivní motocykl za 2,5 milionu

Novinka vzpomíná na prvorepublikovou legendu, do jejíž koncepce přináší nejmodernější materiály a technologické postupy výroby.

praga-zs1

Foto: Praga

Praga ZS 800

0Zobrazit komentáře

Jméno automobilky Praga si většina spojuje se stylovými veterány, kterými za první republiky jezdily filmové hvězdy. Její odkaz žije dodnes, na veterány však zapomeňte. Model Bohéma je supersport, který konkuruje vozům značek, jako je Ferrari nebo Porsche. Nyní se však Praga přece jen vydala minulosti vstříc, a to v jedné stopě. Novinka ZS 800 je jedinečný naháč, který vzpomíná na motocykl z roku 1928.

Zatímco hypersport Bohéma byl dlouho očekávaný projekt, motocykl ZS 800 přišel jako velké překvapení. Jedná se o vyjádření pocty práci inženýrů v bývalé Pragovce, pod jejichž rukama v roce 1928 motocykl Praga BD 500 vzniknul.

Je neodmyslitelně spjatý se jménem svého konstruktéra Jaroslava Františka Kocha, který s ním v září roku 1928 vyrazil z Říma do Prahy, jejíž brány protnul po 35 hodinách a 40 minutách jízdy. Tím stvořil nový vytrvalostní rekord a udělal motocyklu velkou reklamu, která přispěla k jeho oblibě u širší veřejnosti.

O téměř sto let později se BD 500 vrací v reinkarnované podobě, která však bude podstatně exkluzivnější. Novinka vznikne v pouhých osmadvaceti kusech, coby odkaz na rok vzniku BD 500, a její cena atakuje hranici dvou a půl milionu korun. Na stroji pracovali stejní inženýři jako na modelu Bohema, přičemž všechny komponenty si Praga vyrobila sama. Až na motor a odpružení.

Tomu také odpovídá špičková kvalita použitých materiálů – výfukový systém je z titanu s 3D tištěnými prvky, rám je tvořen chrom-molybdenovou ocelí a kola jsou vyplétaná karbonem. I přesto se konstruktéři snažili držet charakteru původního motocyklu, ke kterému se novinka přibližuje také opticky. Týká se to designu přední kyvné vidlice, ale i kol, které sice využívají kompozitních materiálů, tvarované jsou však do podoby původního výpletu kol BD 500.

Pod palivovou nádrží o objemu 11,5 litru tepe vzduchem chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec od Kawasaki s výkonem 50 koňských sil. I ten svou konstrukcí vzpomíná na motor BD 500. Motocykl váží pouhých 142 kilogramů, což je extrémně nízká hodnota napovídající, že jízda s ním bude přinášet velkou radost.

praga-zs6

Foto: Praga

Design vzpomíná na motocykl z třicátých let minulého století