Kam kráčí Tesla? I přes rekordní počet doručení se automobilce Elona Muska pořád nedaří vydělávat a přišla o CTO

elon-musk4

Foto: TED

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Další čtvrtletí je tu a s ním i finanční výsledky kalifornské automobilky Tesla, které všichni s napětím očekávali. Tesla, kterou vede z pozice CEO Elon Musk, totiž v posledním čtvrtletí doručila rekordní počet elektromobilů, když se číslovka zastavila na 95 200 kusech (Tesla následně přidala ještě 156 kusů). To bylo o celkem 32 tisíc kusů více než ve stejném období loni.

V té době ještě tradičně finanční výsledky známy nebyly, ale očekávalo se, že by mohly být příznivější než v prvních letošních měsících, kdy firma smetla ze stolu svou pozitivní šňůru z druhé poloviny minulého roku. Nakonec však i v posledním uplynulém čtvrtletí ztratila celkem 408 milionů dolarů a její celková záporná bilance jen za letošní rok přesáhla miliardu.

Na druhou stranu je druhý letošní kvartál stále lepší výsledek než ten první, ve kterém Tesla ztratila 702 milionů dolarů. To jsou poměrně zajímavá čísla, vezmeme-li v potaz, že se společnosti povedlo doručit za několik měsíců rekordní počet aut. Rostly také samotné tržby, které představovaly 6,3 miliardy dolarů, respektive 40% nárůst ze 4,5 miliardy z prvních tří měsíců.

tesla-Model-3-Performance-Red-Above-Tarmac

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Dařilo se opět především díky prodeji nejlevnějšího Modelu 3, který v číslech absolutně dominoval nad staršími Modely S a X. Každý týden jich zvládla Tesla vyrobit ve své fremontské továrně 7 tisíc kusů, což byl předchozí dlouhodobý cíl. Do konce roku chce pravidelně produkovat přes 10 tisíc kusů elektromobilů týdně.

Zatímco se společnost postupně zotavuje z prvního čtvrtletí a pokračuje v potřebné restrukturalizaci celého byznysu, aby mohla znovu generovat nějaký zisk, klesá i zájem o starší Modely X a S. Ty totiž za mnoho let neprošly prakticky žádným faceliftem a vylepšením, přitom ale stojí i násobně více než nejnovější Model 3, na který aktuálně Tesla naplno sází.

bolt-aplikace2

Přečtěte si takéPřepravní aplikace Bolt v Praze spouští luxusní kategorii s vozy nejvyšší třídyPřepravní aplikace Bolt v Praze spouští luxusní kategorii s vozy nejvyšší třídy

I na levnějších modelech jí nicméně klesá ziskovost. V minulém roce ve stejném období Tesla pracovala s průměrnou marží ve výši 20,6 procenta, za poslední měsíce ovšem poklesla na 18,9 procenta. Tesla se tak chce zaměřit na další snižování ceny produktů, které využívá k výrobě, stejně jako na optimalizaci celého procesu, která by měla v budoucnu postavit marži blíže k vytyčeným 25 procentům.

Větší profit totiž měla firma v minulosti se silnými prodeji Modelu S a Modelu X, jenže ty závratně klesají, a ziskovost na nejlevnějším Modelu 3 je podstatně menší, respektive je mnohem menší prostor na jakékoliv klopýtnutí.

tesla-models

Foto: Tesla

Tesla Model S, Model 3 a Model X

Na druhou stranu byla schopna automobilka Elona Muska navýšit množství volných finančních prostředků, které může využít k další expanzi, k pokrytí nákladů vývoje a dalších potřebných změn. Nyní sedí na celkem 5 miliardách dolarů, což je vůbec nejvíc v celé historii firmy. Celkem 2,4 miliardy dolarů z toho firma získala konvertibilními bondy a veřejnou nabídkou akcií.

Pozitivní naopak není fakt, že Tesle po dlouhých 15 letech odstupuje z pozice CTO JB Straubel, který přechází do jiné exekutivní pozice ve firmě. „Určitě nikam nemizím a chtěl bych, aby lidi pochopili, že tohle rozhodnutí nemá mít za následek sníženou důvěru firmě nebo týmu či něco podobného,“ ubezpečoval JB Straubel při hovoru investory.

Sám Elon Musk vděčí JB Straubelovi za obrovské množství věcí, a kdyby prý společně v roce 2003 nezačali na firmě dělat, Tesla by dle něj prakticky neexistovala. Roli JB Straubela převezme bývalý technologický viceprezident Drew Baglino. A ať už má být veřejný obraz jakýkoliv, pro Teslu je to další výrazná ztráta, která následuje sérii nedávných podobných událostí, respektive odchodů lidí z manažerských pozic.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym