Komerční banka pokračuje ve startupovém tažení. Do českého Lemonera vkládá přes 300 milionů

Lemonero už profinancovalo stovky milionů stovkám e-shopů a dále roste. Jen v prvním kvartálu poskytlo více financí než za celý minulý rok.

Peter BrejčákPeter Brejčák

lemonero-founders-6-22

Foto: Lemonero

Zakladatelé startupu Lemonero Luboš Malík a Jan Laštůvka

0Zobrazit komentáře

Mluví se o tom roky, moc řešení ale není. I když celý segment e-commerce dlouhodobě roste a působí na něm tisíce firem, kvůli specifičnosti oboru má většina z nich problém s financováním. Banky e-shopům nerozumí a nedokážou jim tak nabídnout relevantní úvěrové produkty, aby dokázaly vykrýt potřebný cash flow, například když nakupují zásoby na sezonu. S problémem se před třemi lety rozhodl popasovat startup Lemonero, který od té doby profinancoval stovky milionů korun na vyšších stovkách e-shopů a nyní se s velkou investicí od Komerční banky chystá dobýt také západní trhy.

Komerční banka přes svoji dceřinou společnost KB Smart Solutions do Lemonera poprvé prostředky vložila již koncem roku 2020, kdy ve startupu získala podíl jedenáct procent. Nyní tento podíl navyšuje na 24,99 procenta. Ani jedna ze stran oficiálně výši transakce nekomentuje, podle informací CzechCrunche se ale částka pohybovala v rozmezí přibližně 300 až 350 milionů korun.

„Cílem Lemonera je podpořit malé a střední e-shopy kapitálem, který jim pomůže v růstu a zabrání zbytečnému krachu. Dnes víme, že až 60 procent e-commerce hráčů předčasně skončí kvůli nedostatku nebo nedostupnosti externího kapitálu, což je velký problém. V Česku a na Slovensku jsme úspěšně ukázali, že Lemonero skvěle funguje a pomáhá v růstu nejen e-shopům, ale celému e-commerce trhu. Teď jdeme tuto vizi s pomocí Komerční banky uskutečnit i v Evropě,“ říká k dokončenému seed kolu zakladatel a ředitel Lemonera Jan Laštůvka.

Lemonero financování e-shopům nabízí na několik kliknutí, a to do výše, kterou si mohou dovolit. K vyhodnocování žádostí využívá umělou inteligenci, jež stanoví nabídku úvěru na základě reálných výkonových dat firmy. Podle vyjádření startupu celý proces vyřízení nezabere více než deset minut a schváleno je osmdesát procent ze všech žádostí.

lemonero-kb

Foto: Lemonero

Luboš Malík (Lemonero), David Formánek (KB), Jan Laštůvka (Lemonero), Jiří Přibyl (KB SmartSolutions), Dita Pasquier (KB) a Patrik Nový (KB SmartSolutions)

Splácení následně probíhá formou měsíčních splátek nebo od nedávna také prostřednictvím takzvaného revenue based financingu, kdy se splátky platí jen z reálně uskutečněných obchodů. Splácení je tak přímo svázané s obratem e-shopu a nezatěžuje jeho výkon například mimo sezonu.

Právě takové řešení nabízí Lemonero v rámci embedded financingu, kdy produkt zákazníkům třetí strany poskytují pod svojí značkou. Financování na základě tržeb tak už nabízí ve spolupráci s platební branou GoPay, skrze jejíž systémy jsou půjčky placeny. Kromě toho Lemonero v nabízení financí e-shopům spolupracuje také s Mallem či jedničkou e-commerce trhu Alzou.

„Od roku 2021 jsme profinancovali stovky milionů korun na vyšších stovkách e-shopů. Letos meziročně rosteme o více než 500 procent, jen v prvním kvartálu jsme profinancovali více než za rok 2021. Máme 70% retenci zákazníků, což dokazuje maximální spokojenost se službou a naplnění potřeby trhu, která zde je a byla. Primárně se nám daří financovat e-shopy z micro a malého segmentu, pro nějž je přístup k růstovému kapitálu nejsložitější. A to byl celou dobu náš cíl,“ komentuje Laštůvka pro CzechCrunch.

Startupové spolupráce Komerční banky

„Lemonero je pro nás skvělým partnerem, jelikož e-commerce vnímáme jako sektor, který neustále nabírá na významu. Obzvláště segment malých a středních, nebo dokonce i nově vznikajících e-shopů vnímáme jako zralý pro fintechovou revoluci v oblasti financování,“ říká David Formánek, člen představenstva Komerční banky. „Spolupráce zároveň doplňuje transformaci Komerční banky na přední digitální banku,“ dodává Patrik Nový, ředitel KB Smart Solutions.

Pro banku je investice dalším potvrzením výrazných aktivit ve startupovém světě. Kromě Lemonera před dvěma lety v jedné z největších fintechových investicí Česka podpořila také Roger, čímž pomohla nabořit dlouho udržovaný mýtus o nekompatibilitě tradičních institucí a startupů. Desítky milionů pak počátkem letošního roku investovala do startupu Finbricks, který propojuje platební systémy. Startupovou, byť ne investiční spolupráci navázala také s Fidoo, jež pomáhá s digitalizací firem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Samotné Lemonero je přitom zatím ztrátové, veškeré tržby investuje zpátky do firmy, budování týmu a expanze. Break-even, tedy překlopení do černých čísel, očekává v horizontu příštích čtyřiadvaceti měsíců, záležet však bude na rychlosti expanze. Právě na ni se teď chce startup zaměřit nejvíc.

Získaná investice byla ve formě kombinace ekvitního a dluhového financování. Část Lemonero využije i přímo na financování e-shopů, další také na rozšíření služby do zahraničí. V první vlně na přelomu letošního a příštího roku zamíří do Francie a Nizozemska, výhledově na přelomu let 2023 a 2024 plánuje vstup do německy mluvících zemí a dalších států střední a východní Evropy.

Aktuální expanzní kroky startupu přímo souvisí s geografickou pozicí francouzské skupiny Société Générale, matky Komerční banky. „Další kroky závisí na aktuální situaci a atraktivitě trhů pro aktivity Lemonera. Expanze do zahraničí je průběžný proces a podléhá jakémusi přirozenému vývoji. Jednoznačná ambice je ale vstup na hned několik dalších evropských trhů postupně,“ komentuje Nový.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

Firmy často nestíhají hledat nové kolegy. Proto jim s náborem pomáháme, říká šéfka Scaleups Pelikánová

Spoluzakladatelka nové firmy Hana Pelikánová chce změnit, jakým způsobem společnosti přistupují k řízení svých HR procesů.

scaleups_1Komentář

Foto: Scaleups

Hana Pelikánová, šéfka startupu Scaleups

V zahraničí je to běžná praxe, kterou využívají malé startupy i velké korporace, v Česku teprve nastupující trend. Řeč je o tom, že firmy přenechávají některé nebo klidně všechny procesy související s náborem lidí specializovaným třetím stranám. Všimla si toho také Hana Pelikánová, která se věnuje náboru zaměstnanců třináct let, a nový model fungování si otestovala s klienty jako Škoda Auto, Siemens, Deloitte, Avast či STRV a rozhodla se do něj šlápnout naplno.

Založila tak společnost Scaleups, která se soustředí na rychle rostoucí trend označovaný zkratkou RPO. Pod ní se skrývá spojení Recruitment Process Outsourcing a klientům v rámci něj nabízí práci na procesech ve všem, co souvisí s péčí o zaměstnance – od jejich hledání a náboru přes marketing až po mzdové účetnictví či audit.

„Jsme taková prodloužená ruka pro interní oddělení HR ve firmách, přičemž důraz klademe na škálovatelnost,“ přibližuje Pelikánová. V komentáři pro CzechCrunch zkušená náborářka popisuje trendy, které hýbou celým oborem interního HR, vysvětluje fungování modelu RPO a přibližuje, jaké cíle si se Scaleups na trhu vytyčili.

***

Už „jen“ nábor zaměstnanců klade na každé HR oddělení velké nároky. Musí projít kompletním procesem od hledání dostatečného počtu talentů přes jejich výběr a prověřování až po začleňování do týmu. To vše vyžaduje nejen čas a vysoké náklady, ale i patřičný dosah na vhodné kandidáty.

Ve většině firem se přitom děje to samé. Bojují s enormním vytížením a tlakem, a to zejména v oblasti náboru lidí do IT. Nejde o to, že by firmy chybovaly záměrně, spíše nemají možnost se na chvíli zastavit a zamyslet se nad zefektivněním HR a dalších souvisejících procesů. Asi to všichni známe z praxe, pokud jste v jednom kole a vyvíjí na vás šéf tlak, jednoduše si určíte priority a práci odbavujete postupně.

Podle mých zkušeností nejčastější potíže firem souvisí s tím, jak správně nastavit očekávání potenciálních kandidátů. Jde o jejich nedostatečné informování o celém náborovém procesu, poskytování zpětných vazeb a informování o tom, co se od nich očekává.

scaleups_2

Foto: Scaleups

Hana Pelikánová, šéfka startupu Scaleups

Stejně běžné jsou i problémy v komunikaci mezi HR manažery, vedoucími týmů a vedením, které by mělo mít jasně stanovené rozpočty a očekávání v rámci růstu společnosti. Komunikace v tomto směru musí být opravdu kvalitní, aby se zabránilo budoucí fluktuaci zaměstnanců a negativním recenzím na společnost.

Mnoho chyb vídám i v náborovém procesu, jeho délce a náročnosti. Trh je momentálně zahlcený nabídkami pro specialisty v oboru a firmy se musí naučit adaptovat – celý proces zrychlit, zjednodušit a zkvalitnit.

Na hledání řešení přitom neexistuje jednotný návod, každá firma vyžaduje jiný přístup. Najít chyby v procesu by s nadsázkou dokázal i robot. Ale správně s těmi chybami pracovat, komunikovat je, zvolit nejvhodnější postup a přístup s ohledem na individuální potřeby vyžaduje specialisty, kteří mají s řešením podobných problémů zkušenosti. A ti se – ostatně jako v téměř všech oborech – na trhu hledají těžko.

Nástup outsourcingu procesů

Právě z těchto důvodů se v zahraničí a pomalu také u nás projevuje trend Recruitment Process Outsourcing (RPO), kdy firmy mohou outsourcovat část nebo i všechny komplexní procesy související s náborem od hledání a oslovování kandidátů přes nástup nových zaměstnanců až po HR marketing či audit.

Díky RPO modelu firma do svého týmu získává vysoce kvalifikovaného konzultanta, který funguje jako „prodloužená ruka“ interního HR. Rychle naskočí do procesů a funguje velmi samostatně, samozřejmě také za podpory manažera. Nejde o „transakční recruitery“, kteří pasivně čekají na zadání, ale někoho, kdo proaktivně řeší různé situace, přichází s novými podněty, nápady a inovacemi.

Nebojí se argumentovat, vymýšlet nové cesty či přinášet pohled zvenčí. Prochází náborový proces, HR marketing, firemní benefity, školení či podmínky a může poskytnout skvělý výstup toho, co by se dalo dělat jinak a lépe. A navíc to obratem dokáže realizovat. Díky širokému portfoliu služeb RPO nabízí škálovatelnost i posílení všech souvisejících kompetencí včetně průzkumu trhu kandidátů a tržních mezd.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tito HR či IT konzultanti mají dlouhodobou zkušenost v oboru, jsou flexibilní a připraveni sdílet své know-how, které získali v jiných firmách. Znalosti sbírají z různých projektů, ať už v Česku, nebo v zahraničí, a mají jedinečnou možnost nakouknout pod pokličku různých společností od startupů přes střední firmy až po velké nadnárodní korporace. Jsou to dobrodruzi, kterým vyhovuje střídat projekty a řešit obtížné situace, a právě to jim umožňuje reagovat na širokou škálu náborových procesů, strategií i firemních kultur.

Ve Scaleups chceme bořit hranice klasického HR a recruitmentu. Máme připravený plán a všechny nezbytné prostředky k tomu, abychom ovládli nejen trh RPO v Česku a na Slovensku, ale zároveň dokázali obsloužit i celou řadu globálních klientů v zahraničí.

Měla jsem kolegyni, která si během jednoho roku prošla projekty u firem Deloitte, Vodafone a EmbedIT, což je pro někoho výčet zaměstnavatelů na několik let dopředu. Konzultanti stráví na RPO projektu v průměru kolem jednoho roku, setkala jsem se ale rovněž se spoluprací, která trvala pouze tři měsíce. Nebo naopak až pět let.

Partnerem článku je Scaleups. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.