Konec neřešitelných sousedských debat. Projekt Sousedé.cz pro jednodušší správu využívají tisícovky bytů

Iva BrejlováIva Brejlová

sousedeStory

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Holomoucký a Tomáš Síkora, hlavní hybatelé projektu Sousedé.cz

0Zobrazit komentáře

V Česku je přes 1,5 milionu bytů patřících do nějakého ze společenství vlastníků jednotek a skoro 65 tisíc těchto společenství. A kdykoliv potřebují vlastníci těchto bytů něco rozhodnout, schází se na chodbách, v kočárkárnách nebo si k tomu pronajímají třeba salónky restaurací. Tuzemský projekt Sousedé.cz to však chce změnit a zmodernizovat.

Pokud vlastníci bytů komunikují moderně, je to nejspíš e-mailem. Dohodnout se tak na výměně žárovek i finančním plánu pro příští roky může být stejně složité a zdlouhavé. Sousedé.cz ale věří, že správu společenství vlastníků jednotek zvládne přivést do 21. století.

„Snažíme se propojit komunikaci mezi majiteli bytů, výborem a správcem domu a udělat ji co nejjednodušší a kdykoli dosažitelnou. Tím se z pasivního seznamu vlastníků stává aktivní komunita lépe spravující svůj majetek,“ představuje si Tomáš Holomoucký, jeden ze spolumajitelů projektu.

Cílem je přenést veškerou více i méně vděčnou správu bytů do online prostředí. Jasno má být všem bez hledání nástěnek v domě nebo náhodné komunikace s tím, koho zrovna člověk potká na chodbě: bourání, opravy i aktuální problémy se objeví na webu, případně na telefonu v aplikaci.

tomas-holomoucky-sousede

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Holomoucký, spolumajitel Sousedé.cz

Mohou se tam přestěhovat nástěnky, kalendáře, sdílení, dokumenty i hlasování online. Portál slibuje, že „hlasování per rollam (korespondenčně nebo technicky – pozn. red.) vás konečně bude bavit“. Díky aplikaci je každá změna v domě pro majitele i členy výboru viditelná jako oznámení poté, co uslyší pípnutí telefonu.

A skrutátora máme?

Platforma Sousedé.cz má už třetí majitele, přičemž každý z nich mu přiřazoval trochu jiné zaměření. Aktuálně za něj vystupují podnikatelé Tomáš Síkora a Tomáš Holomoucký, kteří věří, že teprve teď se projekt opravdu rozšíří. Svou představu veřejně spustili před rokem.

Od té doby nasbírali 1 650 registrovaných domů, z nichž si přes dvě stovky za služby platí. Dohromady je to tedy 7 500 bytů, což má být dle zakladatelů teprve začátek. Původní služby portálu totiž byly zdarma, placenou službu začal projekt nabízet až v listopadu. Celkem cílí na pětinu trhu, což je asi 20 tisíc SVJ, které by pod správou Sousedé.cz mohlo být. K takovému číslu se chtějí dostat do pěti let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně, schůze vlastníků jednotek jsou v Česku fenoménem, většinou spojeným s celkem negativními zážitky a mnoha absurdnostmi. Svůj důkaz o tom přineslo i nedávné televizní vysílání komedie Vlastníci Jiřího Hlavenky, její ocenění a rezonance, s jakou se odrazila u diváků. Představení schůze, na které se jen pár sousedů nedokáže shodnout vůbec na ničem, se většinou líbilo – ale našli se i lidé, kteří ji nebyli schopni dokoukat. Byla pro ně totiž příliš reálná.

Oba Tomášové tyto situace dobře znají. Sami jsou vlastníci nemovitostí a vyzkoušeli si i funkce ve výboru SVJ. „Jen svolat usnášeníschopné shromáždění členů a odhlasovat témata alespoň jednou ročně stojí mnoho úsilí,“ vzpomíná Síkora na svou někdejší roli předsedy. Netřeba zdůrazňovat, že období nouzového stavu a nemožnost scházet se během prezenčního hlasování problémy spojené s řízením nemovitostí ještě podtrhly.

Netypičtí startupisté

Síkora a Holomoucký se poznali během studií na vysoké škole, což je pro startupisty poměrně běžné prostředí. Jenže u nich to znamená skoro třicetiletou historii. Oběma je padesát. „Nejsme ve startupovém věku,“ shrnuje s úsměvem Síkora, který je dlouholetým podnikatelem a mimo jiné bývalým výkonným ředitelem České asociace pojišťoven.

Kromě dění v Sousedé.cz řídí společnost, která se zabývá softwarem pro distribuci finančních produktů. Holomoucký vedle „sousedského“ projektu ještě šéfuje české pobočce velké logistické firmy. Oba stáli ve vedení několika společností, vedli řadu zaměstnanců a projekt Sousedé.cz řídí spolu.

tomas-sikora-sousede

Foto: Sousedé.cz

Tomáš Síkora, spolumajitel Sousedé.cz

Oficiálně ho vlastní firma Mangrove Holdings, kterou kromě nich spravují další tři akcionáři. Ti však fungují spíše jako investiční partneři, jež pomáhají vytvářet kontakty a udávat technický směr. „Už jsem zažil mnoho startupů, kde peníze létají do černé díry. My řídíme projekt s realistickým pohledem, ale obklopujeme se lidmi, kteří mají startupový entusiasmus,“ věří Síkora.

Zřetelně chybějící digitalizace obstarávání nemovitostí Síkoru i Holomouckého fascinovala. Přesto, že se každý zabýval jinými obory, na toto téma spolu několikrát narazili. Když se v roce 2018 díky svým obchodním aktivitám Síkora dostal k informaci, že dřívější vlastník, Hypoteční banka, portál Sousedé.cz prodává, dlouho neváhali. „Již měl celkem slušnou základnu uživatelů, ale byl orientován spíše na tvorbu leadů pro hypotéky,“ dodává Holomoucký.

Ani Hypoteční banka portál nezaložila, ale o dva roky dříve ho koupila s již zavedenými uživateli. Tehdy jich bylo registrováno přes 20 tisíc, tisíce ho ale v průběhu času aktivně vůbec nevyužívali. Web sloužil hlavně ke komunikaci mezi správci nemovitostí a členy družstev či SVJ i mezi jednotlivými sousedy.

milan-polak-zoot2-min

Přečtěte si takéZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépeZoot jde znovu do zahraničí. Český módní e-shop otevírá tři nové země a věří, že tentokrát to zvládne lépe

Banka ho ale chtěla kvůli tomu, aby získávala kontakty pro možné obchody, které by jí přinášely peníze. Tedy třeba zmíněné leady pro hypotéky. Jenže nedařilo se podle představ a projekt prodělával. Tak si ho pořídila skupina investorů včetně Holomouckého a Síkory.

Tehdy byl v týmu ještě Jiří Hák, který aktuálně v projektu nefiguruje. Před rokem „čistili“ ty, kteří jej opravdu používají. Portál měl tehdy podle Síkory jen asi 350 aktivních SVJ a k nim další uživatele, kteří se ale sdružovali hlavně v různých zájmových skupinách.

Teď je těch, kteří opravdu SVJ v platformě řeší, asi 1 600. „To vše během roku, bez marketingové podpory nebo dalšího PR, tím jsme se ještě nezabývali. Přírůstky, které máme, jsou generované pasivně. Jakmile se o projektu bude vědět a začneme se na známost soustředit, budeme rychlejší,“ věří Síkora.

V pololetí kryjeme provoz

Cenu, za kterou projekt koupili, doteď vlastníci kvůli smlouvě prozradit nemůžou. Měl ale stát jednotky milionů korun. Jenže další miliony ročně projekt také spolyká. Aktuálně peníze naskakují hlavně za personální náklady na IT vývoj. „Na začátku loňska jsme platformu kompletně změnili. V pololetí chceme být na bodu zvratu. Věříme, že projekt v tu dobu bude krýt provozní náklady,“ plánuje si Síkora.

V tom má pomoci třeba skutečnost, že služba nejen oslovuje přímo SVJ, ale spolupracuje i s některými správci bytových domů. Podle Síkory je to výhodné i pro ně – velký IT partner (tedy Sousedé.cz) zvyšuje i jejich tržní pozici a snižuje náklady. „Zapojení většího počtu správců by mělo vést k zajímavému číslu. Tím by se nám na portál mohly dostávat nikoliv stovky domů, ale tisíce,“ dodává.

sousede-cz

Foto: Sousedé.cz

Platforma Sousedé.cz

A další počty přicházejí. Síkora říká, že platit měsíčně členství v Sousedé.cz, byť za každý byt, může být stále levnější než organizovat členské schůze, které můžou vyjít třeba kvůli potřebě pronajmout vhodné prostory i na tisíce. I kdyby šlo jen o započítání hlasování online. A jen tak mimochodem, svolat schůzi naživo navíc neznamená, že bude usnášeníschopná a nebude se tedy muset opakovat.

Přitom zakladatelé jsou si jisti, že u přenášení schůzí do online prostředí potenciál nekončí. Brzy bude přístupná digitální doručovací služba, která z potřeb družstva nebo společenství odstraňuje poštu. Místo doporučeného dopisu se cenná psaní můžou posílat přes portál, přitom bude jednoznačně vidět, že se informace k cíli dostala a že si ji daný člověk otevřel. „Jeden ze správců, se kterým máme pilotní spolupráci, ušetří jen na dokumentech 250 tisíc korun ročně,“ dodává Síkora.

Další funkcionality mají přibývat. Například služba interně nazvaná Anděl strážný pro předsedy bude sama hlídat povinnosti, které výbor musí plnit. Online by šlo ukazovat vyúčtování za energie a rozprostřít je třeba i do tak malých celků, jako je denní spotřeba.

Jednou má portál pracovat nejen v rámci SVJ či družstva, ale i jako jakési tržiště služeb, které každý byt či dům pro své fungování může využívat. Najít rychle někoho, kdo opraví kohoutek nebo pohlídá děti, nabírá novou hodnotu, když je to někdo z blízkého okolí, a ještě ho jako souseda občas potkávám. „Teď se ale soustředíme na nabírání uživatelů. Letošek ukáže, jak rosteme nahoru,“ věří Síkora.

Blízko smrti i závislost nejen na práci. Eva Pavlíková je novou šéfkou Česko.Digital a vypráví svůj složitý životní příběh

Jiří SvobodaJiří Svoboda

eva-pavlikovaStory

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Pavlíková z Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Když poznáte Evu Pavlíkovou, máte pocit, že její příběh není vhodný pro rozhovor na pár stránek, ale spíše memoáry. Jako náctiletá si prošla závislostmi na alkoholu, depresemi a jako matka i rodinnou tragédií. Při porodu málem zemřela. Po deseti letech v korporátech začala podnikat, ale ne vždy zcela úspěšně. Nic ovšem nevzdala a nakonec zakotvila v komunitě dobrovolníků Česko.Digital. Právě tu nově vede jako CEO.

V čele organizace, která se v pandemické době zasloužila o projekty jako Covid Portál nebo Učíme online, střídá od 1. února jejího zakladatele Jakuba Nešetřila. Svůj životní příběh otevřeně sdílí při příležitosti jejího zařazení do žebříčku Innovators 20, společného projektu CzechCrunche a Hospodářských novin, ve kterém jsme spolu s odbornou porotou vybírali největší inovátory Česka za rok 2020.

Už proces domlouvání rozhovoru napovídá, jak moc je Eva Pavlíková zaneprázdněná a pracovitá. Když hledáme vhodný termín na hovor, kalendář v jejím případě hlásí od rána do večera kolonky s nápisem „busy“. Nakonec se spojujeme až v pozdních večerních hodinách. Našla si čas i přesto, že je matkou dvou synů.

Od závislosti na drogách k workoholismu

„Já si zakládám na otevřenosti k sobě samé,“ říká devětatřicetiletá Pavlíková hned na úvod. Následující minuty potvrzují její slova do písmene. A jasně dokazují, že k současné pozici výkonné ředitelky velké dobrovolnické organizace nevedla vůbec jednoduchá životní cesta.

V dětství prožila znásilnění. Během puberty pak několikrát utekla z domova. Jako náctiletá propadla závislosti na alkoholu a drogách a prošla si jak depresemi, tak následnými psychoterapiemi. Se vším se ale vyrovnala a dnes je plná optimismu. Dvacetiny přitom strávila na ročním terapeutickém pobytu v Domažlicích, během kterého se dostala ze závislostí. „Od té doby nepiju. Víc od té doby vystupuju sama za sebe, což mi alkohol znemožňoval,“ říká.

eva-pavlikova3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Pavlíková z Česko.Digital

Poté, co vynechala rok života v Domažlicích, nastoupila do své první práce. V call centru volala do restaurací a snažila se vybírat poplatky za hudbu, kterou pouštěly v provozovnách. Za svým turbulentním mládím pak zavřela dveře a objevila, že má dobré vlohy na obor, kterému dnes říkáme projektový management.

Pavlíková podle svých slov dokáže myslet v souvislostech, analyticky a dobře odhaduje, co důležité je a co není. V následujících letech tak pro změnu propadla workoholismu. V pětadvaceti už ale na přední pozici v korporátu vedla tým čtyřiceti lidí a pracovala se zahraničními zákazníky.

Do toho všeho začala studovat vysokou školu, Fakultu elektronickou na pražském ČVUT. „To je škola, kde projdete strašným prvákem a myslíte si, že pak už to bude lepší. Jenže přijde druhák, který je ještě horší,“ směje se s odstupem novopečená šéfka Česko.Digital, za jehož vznikem stála spolu s Jakubem Nešetřilem a Radkou Horákovou.

„Mám pocit, že mě život pořád na něco připravuje, a nevím, co to je.“

I při zaměstnání sice vysokou školu dokončila, zároveň však přišla další tragická životní situace. Krátce poté, co Eva Pavlíková otěhotněla, se u jejího dítěte potvrdil Downův syndrom. „Rozhodli jsme se to s partnerem ukončit. Nebyli jsme připraveni na to vychovávat dítě s Downovým syndromem,“ říká. Potratem si prošla za plného vědomí.

Taková událost zásadně proměnila její hodnoty. Uvědomila si, že workoholismus nic neřeší. „Ve třiceti zjistíš, že vyděláváš tolik peněz, že je kvůli pracovnímu nasazení nestihneš utratit,“ vypráví Pavlíková. Po deseti letech v korporátních pozicích se tak rozhodla připojit k podnikání partnera.

Podnikání na doraz

V začátcích čtvrté dekády svého života naskočili na tehdy nově vzrůstající obor e-commerce. Vytvořili celkem tři weby, ale když dnes budete hledat jejich adresy, už je na internetu nenajdete. Projekt Supervyprodej.cz měl přesto v jednu chvíli obrat nad 100 milionů korun a dvanáct zaměstnanců. Pak se ale trh začal proměňovat a partnerské dvojici se nepodařilo včas reagovat.

Osud navíc řadou životních zkušeností zocelené podnikatelce nedal pokoj ani později. Oba dva její synové, věkově od sebe vzdáleni rok a půl, se narodili předčasně. První z nich už v devětadvacátém týdnu.

„Během porodu jsem prodělala eklamptický záchvat. Lidé na to běžně umírají, já měla to štěstí, že jsem už byla v nemocnici. Pamatuji si, že jsem upadla do bezvědomí. Pak jsem se probudila až na JIPce a šla jsem se podívat na syna v inkubátoru,“ vypráví Pavlíková a dodává: „Mám pocit, že mě život pořád na něco připravuje, a nevím, co to je.“

cesko-digital

Foto: Natalia Bubochkina

Eva Pavlíková, Radka Horáková a Jakub Nešetřil z Česko.Digital

Podnikatelský svět ovšem nedával prostor k odpočinku. Spíš naopak. Jen s dílčím úspěchem se potkaly i další projekty, Prodejtodal.cz a Nutric.cz. Partnerské a podnikatelské duo v jednom v tu dobu přišlo o několik milionů korun a vše došlo tak daleko, že tehdy čerstvá matka musela přemýšlet nad tím, jestli bude mít dostatek peněz na oblečení pro své děti.

To vše jí nakonec vedlo k tomu, že se v roce 2016 rozhodla vrátit do korporátního prostředí. Zamířila do České telekomunikační infrastruktury (CETIN). „Pokud se ještě někdy budu chtít vrátit do vlastního podnikání, tak si to hodně dobře rozmyslím. Obrat jsme sice měli veliký, ale neznamená to, že bychom si vydělali na byt. Nebo že bychom si vlastně vydělali na cokoliv,“ popisuje Pavlíková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle ní jsou dnes korporáty zbytečně stigmatizované. Dávají prý přitom možnost fungovat v relativně proměnlivém prostředí a poskytnou konexe na spoustu různých lidí, s nimiž se touto cestou Pavlíková naučila komunikovat. To z pozice podnikatele nezažila. Zatímco do té doby se věnovala hlavně projektovému managementu v IT, CETIN nabídl komplexnější zkušenosti i z byznysového pohledu.

S časem, jak jí rostly děti, si ale uvědomila, že stávající práce ji nenaplňuje a není v souladu s životními hodnotami, které vyznává. Z korporace proto odešla napodruhé, ale tentokrát neměla zamířeno do další obyčejné firmy.

Do Česko.Digital se nejdřív dostala jako dobrovolník a koordinovala projekt CityVizor, který se zabývá tématem transparentnosti obcí a veřejnou správou. Tehdy, zhruba před rokem a půl, byla komunita expertních dobrovolníků teprve v zárodku, ovšem Jakub Nešetřil už hledal schopné parťáky do týmu. Obrátil se proto právě na Evu.

„Mám pocit, že se mě všechny projekty v Česko.Digital osobně dotýkají.“

„Nebyla to ani tak volba jít do neziskového sektoru, ale spíš volba jít do Česko.Digital jako organizace, u jejíhož budování jsem chtěla být,“ vypráví svoji motivaci opustit klasické firmy Pavlíková, která se vzápětí stala provozní ředitelkou Česko.Digital.

V popisku na Twitteru má napsáno, že je „po sprintu za ziskem zase sama sebou v nezisku“. Poprvé tak neřeší konflikt mezi tím, kým je doma a kým v práci. Její nejvyšší hodnota, což je upřímnost a otevřenost, je v Česko.Digital perfektně ztělesněna do transparentnosti.

O celé organizaci si můžete přečíst de facto všechno na veřejné Wiki nebo ve volně přístupném Slacku. „Mám pocit, že se mě všechny projekty v Česko.Digital osobně dotýkají,“ vysvětluje Pavlíková. „Ať už jsou to ty, které se týkají zdraví, vzdělávání nebo závislostí.“

covidportal

Foto: CzechCrunch

O web Covid Portál se velkou měrou zasloužili dobrovolníci z Česko.Digital

Jinak ale i v Česko.Digital používají principy, jaké známe ze startupové světa. Rozdíl je podle nové CEO v tom, že zatímco běžná firma se snaží maximalizovat zisk, tady jde hlavně o maximalizace dopadu. Další klíčovou hodnotou je pro Evu Pavlíkovou odvaha. A ta je podle ní při práci v Česko.Digital také potřeba, protože se snaží k věcem přistupovat jinak.

Tím, že původní tříčlenný zakladatelský tým pochází z byznysového prostředí, aplikují své zkušenosti do neziskového sektoru. Mají proto relativně komerční platy, nehledají sponzory, ale partnery, pro něž je spolupráce oboustranně výhodná. Projekty zároveň jen neinkubují, ale rovnou pomáhají s jejich realizací. V loňském turbulentním roce bylo takových projektů hned několik.

V počátcích pandemie se komunita expertních dobrovolníků masivně rozrostla, a tak spatřily světlo světa i velké počiny jako Učíme Online nebo vládní web Covid Portál. O ten se velkou měrou zasloužili právě dobrovolníci z Česko.Digital, když celý web uvedli do provozu za pouhých 14 dní.

michal-hubik-aktin

Přečtěte si takéPůvodně chtěl z Česka vyhnat fitness bullshit, teď má brněnský Aktin obrat přes 270 milionů a míří za hranicePůvodně chtěl z Česka vyhnat fitness bullshit, teď má brněnský Aktin obrat přes 270 milionů a míří za hranice

Eva Pavlíková se z workoholismu patrně nikdy úplně nevyléčila. V první pandemické vlně prý pracovala až 14 hodin denně. Odpočinek hledá dodnes hlavně u jógy, vážné hudby a stále se učí, jak odpočívat se svými dětmi.

„Bez pandemie by Česko.Digital nebylo tak silné. Původně jsme si mysleli, že pomáháme jen přes digitalizaci, ale zjišťujeme, že jednou z našich hlavních hodnot je inovátorství a spolupráce,“ popisuje Pavlíková hlavní role organizace, kterou nově povede. Ostatně není náhodou, že je jednou z oceněných ve výběru Innovators 20.

Dirigentka orchestru Česko.Digital

Sama chce v nové roli hledat způsoby, jak z Česko.Digital učinit dlouhodobě udržitelnou organizaci a ukotvit ji ve funkčním finančním modelu. Bude proto hledat partnery, kteří by byli ochotni přispět většími částkami na provoz organizace a zároveň sami ze spolupráce něco získali.

V plánu má také rozšířit vedoucí výkonný tým Česko.Digital, který nyní přijde o Jakuba Nešetřila, který se přesouvá do role předsedy správní rady, a zvyšovat kompetence klíčových lidí. Cítí prý také větší osobní zodpovědnost než předchozí rok.

„Česko.Digital je jako orchestr, který se snažím navnímat, abych věděla, kdo co zrovna potřebuje. Musím být uvnitř, ale mým cílem je odpoutat se od úplných detailů a najít si prostor více na strategické uvažování nad tím, kam chceme jít,“ nastiňuje Pavlíková svou vizi.

ceskodigital_1-2

Foto: Natalia Bubochkina/ Česko.Digital

Eva Pavlíková z Česko.Digital

Po osobní stránce vnímá posun mimo jiné i jako způsob, jak ulevit svému naplněnému kalendáři. Přiznává, že v tomhle ohledu má mezery. Při otázce, jak si organizuje čas, nejdřív dlouze přemýšlí. Pak to vzdává. „No prostě blbě, nemám na to vlastně lepší odpověď. Ale furt mám víru v to, že to bude někdy lepší,“ směje se.

Pracovní náplň však není ani zdaleka jediná věc, o níž se v životě zajímá. Stále se podle svých slov učí být matkou, i přesto, že jejím synům je pět a sedm let. Sama také dobrovolničí, konkrétně v paliativní péči. Jako u všech jiných témat, tak i v debatě o blízkosti smrti sdílí své poznatky zcela otevřeně.

Na téma Setkal(a) jsem se smrtí ostatně nedávno vytvořila i místnost na nové sociální síti Clubhouse. Otevřeně sdílela svůj příběh, kdy před čtyřmi lety byla u toho, když jí zemřel děda. Tím také podpořila ostatní v tom, aby sdíleli své příběhy.

A až tam, ve virtuální místnosti před několika dny, si prý uvědomila, co je možná onou věcí, na kterou ji život připravuje. „Myslím, že mojí misí, na kterou mě život připravil, je prostě otevírat těžká témata,“ přemítá.

Za pár dní, 15. února, Eva Pavlíková oslaví čtyřicátiny. Na otázku, s čím vstupuje do další dekády, odpovídá prostě: „Chci najít životní klid a hlavně být dobrým člověkem.“

***

Inovace podporují také partneři Innovators 20. Hlavním partnerem projektu je ČSOB, dalšími podporovateli jsou technologická společnost Trask, logistická společnost Zásilkovna, softwarová společnost SAS a český startup Keboola zabývající se vývojem cloudové platformy.

partneri-in20-copy

Partneři Innovators 20