Leo Express má staronového šéfa, se kterým dosáhl rekordních výsledků. V pandemii se propadl do ztráty

„Těším, že Leo Express bude mezi nejlepšími dopravci a technickým lídrem v oblasti služeb osobní železniční dopravy v Evropě,“ říká Peter Köhler.

kohler-leoexpress

Foto: Leo Express

Peter Köhler, staronový výkonný ředitel Leo Expressu

Být mezi nejlepšími dopravci a technickými lídry na železnici v Evropě. S takovým cílem nastupuje do pozice generálního ředitele Leo Expressu Peter Köhler, který ji velmi dobře zná. Vrací se na ni totiž po dvou a půl letech. Část české dopravní společnosti mezitím koupili zahraniční dopravci, musela se potýkat s dopady pandemie a ve vedení se vystřídali dva šéfové. Ten poslední, Jakub Svoboda, odešel šéfovat konkurenčnímu RegioJetu, a tak je nyní na scéně opět Köhler.

V roli generálního ředitele byl Peter Köhler přes pět let až do konce roku 2019. Během něj se Leo Express vyšvihl k rekordním výsledkům, když poprvé utržil přes miliardu korun a zisk celé skupiny činil 150 milionů. Od té doby tuzemský dopravce své hospodářské výsledky neprozrazuje, uvádí jen, že v posledních dvou letech byl ve ztrátě. V průběhu pandemie vyměnila šéfa, když místo původního krizového manažera Pavla Spilky přišel Jakub Svoboda. Teď je v čele opět Köhler, jehož úkolem bude posílit strategickou pozici Leo Expressu v oblasti služeb železniční mobility.

„Peter Köhler má rozsáhlé mezinárodní provozní a strategické zkušenosti, které mu umožní vést společnost Leo Express přes postpandemické výzvy, kterým společnost čelí, i přes významné budoucí příležitosti v odvětví mobility,“ uvedl prezident Leo Expressu Manel Villalante, který do firmy přišel v rámci loňského vstupu nových akcionářů. Poloviční podíl v Leo Expressu získaly španělské státní dráhy Renfe, v nichž Villalante působí. Pětiprocentní podíl drží švédská firma EuroMaint a další část zakladatel Leo Expressu, podnikatel Leoš Novotný.

Vstupem do Leo Expressu se španělské státní dráhy chtějí více zaměřit na svou expanzi za hranice domovské země. Díky nákupu podílu v českém dopravci si totiž zajistily možnost působit nejen v Česku, ale také na Slovensku a v Polsku, přičemž k dispozici jsou také licence pro vstup na německý trh. Leo Express se svými vlaky i autobusy působí primárně ve střední Evropě a v Pardubickém kraji zajišťuje rovněž regionální vlaky. Také právě o veřejné zakázky se chce Renfe i prostřednictvím Leo Expressu ucházet.

„Leo Express má jeden z nejtalentovanějších týmů. Společně s jejími novými akcionáři, společnostmi Renfe, EuroMaint a Leo Mobility, se těším, že Leo Express bude mezi nejlepšími dopravci a technickým lídrem v oblasti služeb osobní železniční dopravy v Evropě. Zároveň chceme podpořit transformaci evropských služeb mobility směrem k ekonomické a environmentální udržitelnosti,“ uvedl Köhler, který dříve pracoval také jako konzultant a investiční bankéř v Rakousku, Německu a Velké Británii.

V roce 2019, krátce před svých tehdejším odchodem, v rozhovoru pro CzechCrunch Köhler hovořil o budoucnosti dopravy i třeba o tom, proč je podle něj železnice nejudržitelnějším způsobem dopravy. Ve své staronové pozici bude vedle zmíněného předsedy představenstva Villalanteho Köhler spolupracovat také s místopředsedou představenstva Leošem Novotným. Dalšími členy jsou generální ředitelka Renfe Viajeros Sonia Araujová, finanční ředitelka Renfe Teresa Torresvá, provozní ředitel Leo Expressu Martin Bala, právník Zdeněk Beránek a Ibón García, ředitel EuroMaintu.

Ondřej Holzman

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.

Šéfredaktor CzechCrunche. Baví ho objevovat zajímavé příběhy a dělit se o ně se světem. Když nepíše nebo není na Twitteru, staví LEGO.