Létající taxíky Zuri? Tlačím spíš na jejich vojenské využití, hlásí Jan Barta. A chystá speciální fond
Investor Jan Barta loni poslal tři miliony eur českému startupu Zuri. Teď říká, že by jeho letouny mohly sloužit i k evakuaci zraněných vojáků.
Každý, kdo uspěl v technologickém světě, by měl část svých výdělků vracet do mladých a začínajících firem. Tvrdí to aspoň investor Jan Barta z Pale Fire Capital, který se rozhodl podpořit startup Zuri. Ten vyvíjí „český vzdušný sen“ – létající taxík, jenž by měl díky spalování udržitelného leteckého paliva a přítomnosti křídel zvládnout překonat vzdálenost až 700 kilometrů, aniž by musel sednout na zem.
„Zakladateli Zuri, Michalu Illichovi, teď neustále tlačím vojenské využití těch letounů,“ napsal na sociální síť X Barta, který startupu loni poslal tři miliony eur, tedy přibližně 75 milionů korun. „Michal měl vždy silnou preferenci pro osobní verze Zuri. Já ale vidím větší potenciál ve vojenském a nákladním využití s bezpilotním řízením,“ doplňuje teď elitní investor pro CzechCrunch.
Barta si totiž dokáže představit, že by tyto letouny sloužily například k vojenským evakuacím. „Dvoumístné Zuri by místo kokpitu mohlo mít lůžko pro přepravu zraněného vojáka – až do hmotnosti 120 kilogramů – a dopravit ho do bezpečí, a to bez nutnosti nasazovat vrtulník a pilota,“ napsal na X.
Letoun by prý také mohl působit při námořních pátracích misích, například ke shazování sonobójí pro vyhledávání ponorek. „Stroje Zuri by mohly být umístěny i na menších lodích, třeba korvetách, protože je lze složit na rozměry přibližně 3,5 x 1,2 metru. Let’s make Czech and European dual use great!“ uvedl taky mimo jiné na síti X.
Právě technologie dvojího užití, tedy produkty využitelné jak v civilním, tak ve vojenském sektoru, jsou teď v Bartově hledáčku. „Aktuálně se dívám na další podobný projekt,“ uvedl Barta pro CzechCrunch. Tyto technologie ale nehledá jen v Česku – řada z nich v tuto chvíli vzniká i na Ukrajině, která se brání ruské agresi. „Co se ukrajinských projektů týče, chystáme speciální fond, kde budeme investorem. Konkrétnější ale nyní být nemůžu,“ dodává.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV průběhu příštího roku by Zuri mělo ukázat svůj demonstrátor druhé generace. Ten nabídne nový design v čele s osmi pokročilými sklápěcími rotory a přepracovanou ocasní část, což výrazně zlepší aerodynamickou účinnost, stabilitu a celkový výkon stroje. Letoun také dostane hybridní pohonný systém kombinující elektrické rotory a spalovací motor s generátorem. Očekává se, že bude schopen provozu ve všech letových režimech – od svislého startu a přistání přes přechodový let až po horizontální let.
Revoluci do světa osobní vzdušné přepravy chtěla přinést i německá společnost Lilium. Jak se ale letos ukázalo, nesehnala potřebné financování a krachuje. „Ten projekt byl nesmyslný od začátku, protože nefungoval fyzikálně s ohledem na současné technologie,“ míní Barta. O insolvenci mluví i další německá firma Volocopter – velké odhalení jejích létajících taxíků mělo nastat na loňských olympijských hrách v Paříži, místo ukázkových letů však vybublaly finanční problémy.
Devětatřicetiletý miliardář Jan Barta je prapravnukem vynálezce Františka Křižíka. Do podnikání se pustil už na základní škole, kdy prodával zvonění a tapety do mobilů. S cennými papíry pak poprvé přišel do styku ve svých 15 letech. Vydělal převážně na prodeji skupiny kolem srovnávače ePojištění.cz a obchodováním s internetovými doménami. S Dušanem Šenkyplem a Davidem Holým založil investiční skupinu Pale Fire Capital, skrze kterou dnes podporuje nadějné firmy a startupy. Kromě toho se podílí na transformaci americké společnosti Groupon.
Loni Barta přispěl dvěma miliony dolarů na drony pro ukrajinskou armádu. „Žijeme v době, která se stále více podobá druhé polovině třicátých let minulého století. Nemohl bych žít sám se sebou s vědomím, že jsem neudělal víc pro to, abych zastavil dalšího Hitlera,“ prohlásil tehdy s tím, že se kvůli tomu, že Ukrajina prohrává, „dostal trošku do depky“. Barta nedávno rovněž podpořil zachování vyšehradského železničního mostu.