Letní olympiáda v japonském Tokiu se pomalu, ale jistě blíží a s ní i postupné odhalování novinek, které nás zde čekají. Olympijské hry v dnešní digitální době nelákají už jen na špičkové výkony sportovců, ale také na zajímavé technologie, které se často během této slavnostní události dočkají premiérového nasazení do ostrého provozu.
A asi nepřekvapí, že v technologiemi proslulém Japonsku toho bude z tohoto pohledu hodně k vidění. Na nadcházející olympiádě, která v japonském hlavním městě proběhne mimo jiné už podruhé v historii, se tentokrát můžeme těšit například na zajímavou technologii z portfolia výrobce čipů Intel.
Americký gigant, který se v olympijských hrách hodně angažuje, bude v průběhu atletických závodů díky rozšířené realitě schopen na obrazovce v reálném přenosu označovat jména hvězdných běžců a pomocí dynamické barevné stopy následně znázornit jejich rychlost v jednotlivých částech trati.
Technologie založená na prvcích umělé inteligence a počítačového vidění, kterou Intel nazývá jako 3DAT, tak umožní divákům u obrazovek lépe pochopit důležitost jednotlivých etap závodu a jejich vliv na finální výsledek.
A nejde o jedinou technologii Intelu, která bude příští rok na olympijských hrách využívána. Například japonská technologická společnost NEC bude intelovské procesory využít i v rámci své technologické novinky NeoFace, speciálního systému pro rozpoznávání obličejů atletů, pořadatelů, členů týmů, dobrovolníků a novinářů.
K jejímu nasazení dojde jak na olympijských hrách, tak navazující paralympiádě, a celkem by měla za toto období rozpoznat okolo 300 tisíc lidských obličejů.
Foto: Intel
Nový trackovací systém od Intelu
Primárním důvodem pro zavedení není podle pořadatelů snaha špehovat návštěvníky, nýbrž celkový koncept olympiády. V Tokiu bude totiž místo jednoho olympijského sportoviště hned několik olympijských parků a atleti i organizátoři se mezi nimi budou muset co nejelegantněji přesouvat. Právě rozpoznávací systém by měl tento proces co nejvíce urychlit.
Připočtěme si k tomu všemu plejádu inteligentních robotů, která se na olympijské hry chystá, a pravděpodobně se můžeme těšit na nejtechnologičtější olympijské hry v historii.
Přeprava osob vždy představovala klíčový prvek ve vývoji dějin lidstva. Každá inovace, ať už ochočení koně, vynález loukoťového kola či položení prvních kolejí přinesla velký skok v civilizačním vývoji. Železniční doprava hrála velmi významnou roli pro rozvoj Evropy v 19. století, kdy kontinent postupně protkala hustá železniční síť.
Potvrzení, že ani dnes neztrácí vlaková doprava na důležitosti, nyní přinesl nový vlak Goldenpass Express, respektive ten, kdo ho navrhoval – renomovaná italská designová společnost Pininfarina.
Jak moc oblíbená je přeprava pomocí vlaků, jen u nás dokládá například společnost RegioJet, která zaznamenává stále větší zájem o své služby spojené s vlakovou přepravou a otevírá nové spoje, nebo LeoExpress, který jen za první letošní pololetí přepravil 1,2 milionu cestujících a hlásí rekordní tržby. Daří se ale i Českým drahám, které v loňském roce přepravily nejvyšší počet cestujících za posledních deset let.
Foto:MOB
I takto může vypadat cestování vlakem
Vlak totiž stále představuje poměrně pohodlný způsob přepravy nabízející množství prostoru, a zároveň i rychlost či pohled na okolní krajinu, kterou cestující projíždí. Tyto zážitky se ještě umocňují při delších cestách například mezi státy, při kterých se vlaková souprava stává malým světem sama pro sebe s jedinečnou atmosférou.
Okolo šesti jezer a třemi průsmyky
Romantickou jízdu vlakem v luxusním italském stylu si již brzy budou moci vychutnat i zákazníci švýcarského železničního dopravce Montreux Oberland Bernes (MOB), který provozuje vyhlídkové jízdy po železnici propojující města Montreux, Gstaad a Interlaken.
Spoj se vine šesti kantony, okolo šesti jezer a třemi průsmyky. Aby si cestující užili tento jedinečný zážitek v co největším komfortu, spojila se MOB s italskou designovou legendou v podobě studia Pininfarina, která pro ni navrhla nový vlak jménem Goldenpass Express.
Foto: Pininfarina
Vlak propojuje unikátní desing i technologie
Pininfarina je znám především jako autor designu celé řadu modelů sportovních vozů vyráběných italskými automobilkami Ferrari a Maserati a také pro svůj nedávný model Battista s cenovkou 60 milionů korun. Pro MOB však nyní navrhl design vlaku, který je unikátní nejen svým interiérem a exteriérem, ale také technickým řešením podvozku.
Železniční spoj, po kterém Goldenpass Express přejíždí, má totiž tu zvláštnost, že koleje mezi Montreux a Zweisimmenem mají užší rozchod než navazující trať spojující Zweisimmen a Interlaken. Cestující tak byli vždy nuceni v malebném alpském středisku přestupovat na jinou vlakovou soupravu s odlišným podvozkem.
Díky inovativnímu technologickému řešení však již nebude tento přesun potřeba, protože rozchod kol nového vlaku se dokáže přizpůsobit oběma roztečím.
Foto: MOB
Jedna ze souprav společnosti MOB při projížďce v Alpách
Další výzvou byl samotný design vlaku. „Chtěli jsme, aby byl tento turistický vlak krásný a elegantní. Proto jsme úkol zadali studiu Pininfarina, jedné z nejprestižnějších designérských společností na světě,“ říká Georges Oberson, generální ředitel MOB.
Jelikož se jedná o vlak, který má poskytovat ty nejkrásnější výhledy na švýcarské Alpy, bylo zapotřebí, aby měl co nejvíce prosklených ploch, velké čelní okno nevyjímaje. Zároveň však bylo nutné dodržet veškeré bezpečnostní předpisy.
Studio Pininfarina všem požadavkům dopravce vyhovělo, zároveň zachovalo bezpečnost vlaku na nejvyšší úrovni a výsledkem je, že cestující se budou moci i nadále kochat nádherným výhledem z přídě vlaku na koleje a krajinu před ním. Všechna výhledová okna jsou navíc upravena tak, aby neodrážela obraz, což by mohlo narušit nejen výhled, ale hlavně kvalitu pořizovaných fotografií.
Foto: Pininfarina
Preméra je naplánovaná na prosinec příštího roku
MOB si objednalo 19 vagónů, od kterých si slibuje zvýšení objemu přepravených osob meziročně až o 1,5 milionu, celkově na 4 miliony osob. Zahájení provozu vlaku má již i stanovené datum na 13. prosince příštího roku, tedy akorát na začátek hlavní lyžařské sezóny v tomto regionu.
Pro italské designérské studio se zdaleka nejedná o první zkušenost s železničním dopravním prostředkem. Již v minulosti pracovalo na podobě italského vysokorychlostního vlaku ETR 500 či soupravy společnosti Eurostar spojující Britské ostrovy s evropskou pevninou. Z pera Pininfariny pochází i design celé řady souprav pro dánské i norské železniční dopravce či tramvají v Itálii, Řecku, Švédsku a Turecku.
Novinkou pro Pininfarinu není ani spolupráce s dopravcem MOB. Pro něj již v roce 1945 navrhnul Cristal Panoramic Express, který si turisté doslova zamilovali.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.