Lidé se již nebojí do sexu více investovat, hlásí e-shop Růžový slon. Poprvé utržil nad 200 milionů
Lídr mezi českými erotickými e-shopy letos rozbíhá expanzi do deseti zemí a do tří let chce v obratu překonat jednu miliardu korun.
Zatímco dříve erotické pomůcky nakupovali více muži středního věku, dnes se již o erotické hračky, tipy či rady ohledně sexu zajímají všechny věkové skupiny – mladší, starší, muži, ženy i páry. Takové trendy na trhu pozoruje Adam Durčák, zakladatel e-shopu Růžový slon. Publikoval své výsledky za loňský rok, v němž vůbec poprvé ve své historii v obratu překonal hranici dvě stě milionů korun. Nyní má zaměřeno na expanzi, ještě letos plánuje vstoupit do deseti zemí.
„Zákazníci dnes berou sex jako běžnou součást života a nebojí se do něj více investovat, takže průměrná hodnota nákupu se zvyšuje a lidé si dopřávají kvalitnější a dražší pomůcky než před deseti či patnácti lety. Lidé pomůcky také častěji obměňují,“ komentuje Adam Durčák, jenž Růžového slona zakládal před dvaceti lety a ve svém segmentu patří mezi lídry zdejšího trhu. Díky tomu se zařadil do žebříčku CzechCrunche mezi sto největších e-shopů v Česku.
„Obecně lidé touží po stále intenzivnějších zážitcích, které jim pomáhají uniknout od každodenního stereotypu,“ popisuje Durčák s tím, že zákazníci kladou stále větší důraz na modernější design a vysokou funkčnost. „Některé designové erotické kousky slouží jako unikátní doplňky interiéru, například dilda z drahých kamenů – křišťálu, ametystu a podobně,“ doplňuje.
Z konkrétních kategorií Růžový slon eviduje velkou popularitu BDSM pomůcek, rostoucí poptávku po afrodiziacích, přírodních doplňcích stravy, parfémech s feromony, afrodiziakálních masážních olejích nebo svíčkách. Na vzestupu jsou také high-tech erotické pomůcky, které jsou synchronizované a ovládané mobilním telefonem.
Zároveň se zákazníci častěji zaměřují na partnerské pomůcky a zážitky. „Erotické hračky již nejsou jen o sexu jako takovém, v posledních letech pronikají čím dál více do jiných oblastí života, například lifestyle, wellbeing, do partnerských vztahů, zdraví, což ovlivňuje celou rodinu a společnost,“ přibližuje Durčák.
Poprvé nad dvě stě milionů
Zmiňované trendy se tak podepisují i na byznysu Růžového slona. Podle publikované závěrky loni dosáhl obratu 204 milionů korun, což oproti předloňským 169 milionům znamená meziroční růst o jednadvacet procent. Růst firma zaznamenala i v ziskovosti – z 6,4 milionu v roce 2021 na loňských 13,3 milionu. V letošním roce přitom v růstu pokračuje, během prvního pololetí o patnáct procent.
Trh e-commerce přitom kvůli oslabené spotřebitelské poptávce není v dobré kondici a české e-shopy loni vůbec poprvé v historii zaznamenaly meziroční propad obratu, konkrétně o dvanáct procent. „Rosteme rychleji než celý trh díky více faktorům – rozšiřujeme sortiment, otevíráme zahraniční trhy a zvyšujeme tržní podíl na úkor konkurence,“ vysvětluje Durčák s doplněním, že největší výzvou minulého roku pro e-shop bylo vypořádat se s poklesem poptávky, který byl způsobený válkou na Ukrajině.
Třiačtyřicetiletý zakladatel Růžového slona doplňuje, že trh s erotickými pomůckami roste globálně. Jak ukazují data portálu Bedbible, ještě v roce 2016 měl velikost deset miliard dolarů, loni to bylo již 37,2 miliardy a do roku 2030 by měl vyrůst na osmdesát miliard dolarů.