Lidé se již nebojí do sexu více investovat, hlásí e-shop Růžový slon. Poprvé utržil nad 200 milionů

Lídr mezi českými erotickými e-shopy letos rozbíhá expanzi do deseti zemí a do tří let chce v obratu překonat jednu miliardu korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

adam-durcak-boxed

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

0Zobrazit komentáře

Zatímco dříve erotické pomůcky nakupovali více muži středního věku, dnes se již o erotické hračky, tipy či rady ohledně sexu zajímají všechny věkové skupiny – mladší, starší, muži, ženy i páry. Takové trendy na trhu pozoruje Adam Durčák, zakladatel e-shopu Růžový slon. Publikoval své výsledky za loňský rok, v němž vůbec poprvé ve své historii v obratu překonal hranici dvě stě milionů korun. Nyní má zaměřeno na expanzi, ještě letos plánuje vstoupit do deseti zemí.

„Zákazníci dnes berou sex jako běžnou součást života a nebojí se do něj více investovat, takže průměrná hodnota nákupu se zvyšuje a lidé si dopřávají kvalitnější a dražší pomůcky než před deseti či patnácti lety. Lidé pomůcky také častěji obměňují,“ komentuje Adam Durčák, jenž Růžového slona zakládal před dvaceti lety a ve svém segmentu patří mezi lídry zdejšího trhu. Díky tomu se zařadil do žebříčku CzechCrunche mezi sto největších e-shopů v Česku.

„Obecně lidé touží po stále intenzivnějších zážitcích, které jim pomáhají uniknout od každodenního stereotypu,“ popisuje Durčák s tím, že zákazníci kladou stále větší důraz na modernější design a vysokou funkčnost. „Některé designové erotické kousky slouží jako unikátní doplňky interiéru, například dilda z drahých kamenů – křišťálu, ametystu a podobně,“ doplňuje.

Z konkrétních kategorií Růžový slon eviduje velkou popularitu BDSM pomůcek, rostoucí poptávku po afrodiziacích, přírodních doplňcích stravy, parfémech s feromony, afrodiziakálních masážních olejích nebo svíčkách. Na vzestupu jsou také high-tech erotické pomůcky, které jsou synchronizované a ovládané mobilním telefonem.

adam-durcak-2

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

Zároveň se zákazníci častěji zaměřují na partnerské pomůcky a zážitky. „Erotické hračky již nejsou jen o sexu jako takovém, v posledních letech pronikají čím dál více do jiných oblastí života, například lifestyle, wellbeing, do partnerských vztahů, zdraví, což ovlivňuje celou rodinu a společnost,“ přibližuje Durčák.

Poprvé nad dvě stě milionů

Zmiňované trendy se tak podepisují i na byznysu Růžového slona. Podle publikované závěrky loni dosáhl obratu 204 milionů korun, což oproti předloňským 169 milionům znamená meziroční růst o jednadvacet procent. Růst firma zaznamenala i v ziskovosti – z 6,4 milionu v roce 2021 na loňských 13,3 milionu. V letošním roce přitom v růstu pokračuje, během prvního pololetí o patnáct procent.

Trh e-commerce přitom kvůli oslabené spotřebitelské poptávce není v dobré kondici a české e-shopy loni vůbec poprvé v historii zaznamenaly meziroční propad obratu, konkrétně o dvanáct procent. „Rosteme rychleji než celý trh díky více faktorům – rozšiřujeme sortiment, otevíráme zahraniční trhy a zvyšujeme tržní podíl na úkor konkurence,“ vysvětluje Durčák s doplněním, že největší výzvou minulého roku pro e-shop bylo vypořádat se s poklesem poptávky, který byl způsobený válkou na Ukrajině.

Třiačtyřicetiletý zakladatel Růžového slona doplňuje, že trh s erotickými pomůckami roste globálně. Jak ukazují data portálu Bedbible, ještě v roce 2016 měl velikost deset miliard dolarů, loni to bylo již 37,2 miliardy a do roku 2030 by měl vyrůst na osmdesát miliard dolarů.

„Stejně tak v Česku e-shopy s erotickými pomůckami rostou a očekáváme, že budou růst i v následujících letech. S tím koresponduje i fakt, že do roku 2026 plánujeme obrat ve výši jedné miliardy korun,“ říká Durčák. K tomu má e-shopu pomoci zejména expanze. Aktuálně vzniká devadesát procent tržeb Růžového slona v Česku, jen deset procent je ze zahraničí. Do konce letoška ale připravuje spuštění v dalších deseti zemích v regionu střední, východní a jižní Evropy.

Firma se zároveň rozšiřuje i v kamenném světě. Její prodejna v Havířově loni oslavila dvacet let a prošla výrazným rozšířením a modernizací, zároveň Růžový slon provozuje „miniprodejnu“ v Praze i Bratislavě díky projektu Pikito, jenž online prodejcům umožňuje sdílet jednu provozovnu mezi sebou. Aktuálně pak hledá vhodné místo pro další prodejnu v Praze.

Zároveň se Růžový slon zaměřuje i na edukaci české populace a detabuizaci společenských mýtů v oblasti sexuality a intimity. Například organizuje konference a eventy pro širokou i odbornou veřejnost. V rámci zlepšení kvality sexuálního života hendikepovaných pak e-shop navázal užší spolupráci s Centrem Paraple, které se dlouhodobě zaměřuje na pomoc lidem ochrnutým po poškození míchy následkem úrazu nebo onemocnění.

„V rámci spolupráce chceme v první řadě detabuizovat téma sexuálního života hendikepovaných. Každý člověk, nezávisle na svém fyzickém hendikepu, má právo na plnohodnotný sexuální život včetně prožívání slasti. Chceme tak umožnit lidem s hendikepem vlastní sexuální prožitky a posunout kvalitu jejich intimního života na vyšší úroveň,“ popisuje Durčák s tím, že Růžový slon v rámci projektu SexualniAsistence.cz pomáhá hendikepovaným objevovat sexualitu již několik let.