Na Spotify už lze přehrávat podcasty i s videem. Švédové chtějí zaútočit na YouTube a připravují se na Joea Rogana

Filip HouskaFilip Houska

spotify-videopodcast

Foto: CzechCrunch

Na Spotify si nově přehrajete podcasty včetně videa

0Zobrazit komentáře

Jakmile Spotify vloni utratilo stovky milionů dolarů za podcastové startupy, každému muselo být jasné, že gigant na poli hudebního streamingu chce do podcastů proniknout ve velké parádě. Tempo pak urychlil i zisk slavného tvůrce Joea Rogana, který bude pro švédskou platformu exkluzivně nahrávat své podcasty, jež patří ve světě k těm nejposlouchanějším, nebo zajištění nového obsahu od Kim Kardashian či DC Comics. To navíc není vše.

Obdobných spoluprací se mezi tvůrci a společností Daniela Eka rýsuje celá řada a těžit z toho může především bohatá uživatelská základna, která má přes 286 aktivních posluchačů. V podcastech však mnohdy nejde jen o audio stopu, ale také vizuální stránku věci.

Někdy se zkrátka hodí se na hosta během poslechu dívat a soustředit se na jeho výrazy, mimiky a zvláštní gesta. Každý posluchač v zásadě preferuje něco jiného, někteří více zvuk, jiní zase obraz. Moc dobře to ví i Spotify, které nyní zbrojí proti YouTube a do služby zahrnuje možnost pro přehrávání podcastů právě včetně videí, takzvaných videopodcastů.

spotify-videopodcast2

Foto: CzechCrunch

Pohled na rozhraní videopodcastu

Pokud podcasty posloucháte, víte, že schéma publikování jednotlivých dílů bylo všude vesměs stejné. Tvůrce natočil kompletní podcast, pak jeho video umístil na YouTube (případně na Patreon) a audio verzi rozmístil na různé poslechové služby, zejména na Spotify a Apple Podcasty. Tím diverzifikoval portfolio svých fanoušků a nabídl několik cest, jak tvorbu konzumovat.

Spotify to však chce celé sjednotit a ukázat tvůrcům směr, jak mít audio i video pěkně pohromadě. Bez jakýchkoliv limitů. Ve své desktopové a mobilní aplikaci proto nově nabízí pro platící i neplatící uživatele několik sérií, které lze sledovat s videem, a to včetně automatického přepnutí do formátu čistého audia, když třeba zrovna na mobilu vyskočíte z aplikace, ale chcete dál poslouchat.

Momentálně jsou dostupné pořady Book of Basketball 2.0, Fantasy Footballers, The Misfits Podcast, H3 PodcastThe Morning ToastHigher Learning with Van Lathan & Rachel Lindsay a The Rooster Teeth Podcast. Spotify však slibuje, že brzy budou přibývat další.

daniel_ek_4-min

Foto: Spotify

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Jednou z očekávaných novinek je právě série The Joe Rogan Experience, která na švédské platformě dostane exkluzivní místo a tým okolo Rogana bude moci zásobovat knihovnu kompletním obsahem. To by se mělo stát ještě do konce letošního roku, byť přesnější termín není znám. Na 29. července je naplánován i první díl pořadu The Michelle Obama Podcast, v němž se bude bývalá první dáma USA zabývat mezilidskými vztahy.

dan-trzil

Přečtěte si takéSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan TržilSpotify koupilo největší podcastovou hvězdu a jde proti všem. Joe Rogan má přilákat miliony lidí, píše Dan Tržil

Zajímavé je, že Spotify v rámci tohoto důležitého kroku přepracovalo také žebříčky oblíbených podcastů. Nově nabídne dva základní – Trending, kde zobrazí 50 ambiciózních pořadů, a Top, pod kterým bude k nalezení těch nejlepších 200 podcastů na platformě.

V Česku se podle našich testů zatím neukázaly, ale lze očekávat, že je Spotify bude postupně rozšiřovat do stále více zemí. Přestože totiž do podcastů v poslední době skutečně masivně investuje, je třeba podotknout, že zejména uživatelské rozhraní například pro vyhledávání a procházení podcastů není zatím zdaleka ideální. I nové žebříčky tomu mají pomoci, ale před vývojáři je ještě dost práce.

Jak na reklamy

Velkou otázku představuje také strategie ohledně reklam. Spotify totiž k podcastům chce přistupovat jako k regulérnímu byznysu a má ambici z nich generovat příjmy. Nejen pro sebe, ale pochopitelně i pro samotné tvůrce, kteří by ve videu mohli mít product placement nebo propagovat konkrétní firmy nahlas, což se děje již nyní, ale Spotify by mohlo přijít s dalším monetizačním modelem. Prozatím však o podrobnostech mlčí – prý je celá věc ještě v raných fázích.

joerogan

Foto: Spotify

Joe Rogan se přesouvá z YouTube na Spotify

Tak či tak, pro Spotify je zahrnutí videa velkým milníkem v jeho podcastovém snažení a rozhodně se vyplatí sledovat, jak bude švédský hudební gigant s novými exkluzivními sériemi postupovat. Podcasty teď totiž ve světě mají obrovský hype, a pokud z nich může někdo vytřískat maximum, bude to právě Spotify.

Ve hře je samozřejmě i Apple, ale přestože stál u zrodu a popularizace podcastů, dnes již k nim nepřistupuje nijak zvlášť aktivně. Před pár dny se nicméně objevil nový podcast Apple News Daily, což je nový zpravodajský pořad pod hlavičkou kalifornské firmy, který teoreticky může zažehnout větší posun kupředu.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym