Nejen nugetky, ale i veggetky. KFC v Česku poprvé nabídne rostlinnou alternativu k masovým pokrmům

Novinka s názvem Veggets rozšíří kuřecí nabídku fastfoodového řetězce. Rostlinné kousky ochutnáte v českých restauracích KFC poprvé.

Michal MančařMichal Mančař

kfc-beyond-chicken

Foto: KFC

V USA spolupracuje KFC s Beyond Meat. Nyní nabídne nemasové nugetky v Česku

0Zobrazit komentáře

Rostlinné variace oblíbených fastfoodových pochoutek v Česku už úspěšně představily McDonald’s i Burger King, nyní se k nim připojuje také KFC. Kuřecí řetězec do své nabídky zavádí nové – a zcela nekuřecí – nugetky. Rostlinná novinka s názvem Veggets bude nově k dostání ve vybraných tuzemských restauracích KFC, zejména v Praze, Brně, Plzni, Ostravě a středních Čechách.

Ať už chtějí odlehčit žaludku, nebo planetě, stále více lidí volí bezmasé pokrmy. Pro nejmlsnější strávníky to však nemusí znamenat oběť v podobě rozloučení se s oblíbenými dobrotami. Díky rozmachu alternativ klasického masa si mohou pochutnat i zmírnit dopad na planetu či trávení. Stejný trend nově následuje i české KFC, které na menu svých poboček připisuje rostlinné nugety Veggets.

Kdo si chtěl dopřát v českých pobočkách KFC něco nemasového, musel dosud sáhnout po wrapech se sýrem halloumi. Nyní populární fastfoodový řetězec na tuzemském trhu poprvé představuje i rostlinnou alternativu svých pokrmů. Nekuřecí nugety budou k dostání jak samotné po třech nebo šesti, tak v menu s devíti nugetkami i v kyblíku s patnácti kousky.

„V KFC jdeme s dobou, sledujeme trendy a vnímáme také přání našich zákazníků. Naše nabídka s halloumi, která už nějaký pátek stálou nabídku osvěžuje, má u zákazníků velký úspěch. A my jsme se rozhodli, že chceme jít ještě dál. Zákazníci tak mohou ochutnat čistě rostlinné nugetky Veggets,“ říká Ivana Makalová Dlouhá, manažerka českého KFC. Zároveň se fanoušci kuřecího nemusí obávat, že by rostlinná verze ohrozila stávající masovou nabídku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oblíbené kuřecí nugetky z čerstvého masa u nás zákazníci vždycky najdou. Chceme však vyjít vstříc i lidem, kteří maso tolik nevyhledávají,“ upřesňuje Makalová Dlouhá. KFC totiž zaznamenává zvyšující se oblibu právě bezmasých pokrmů. Současně ale s odvoláním na průzkum agentury IPSOS připomíná, že úplné vyřazení masa čeští strávníci neplánují. Alespoň každý týden maso jí devět z deseti dotázaných, nicméně denně si ho dopřává asi jen pětina lidí.

V zámoří už před třemi lety KFC navázalo spolupráci se známou značkou masové alternativy Beyond Meat, v Evropě začalo podobně spolupracovat se značkou Quorn. Začátkem letoška pak v USA představilo právě i nekuřecí nugetky, na jaře pak začalo jednat se zmíněným Quornem o velké evropské expanzi. České zastoupení společnosti nicméně neuvedlo, jestli se v tuzemsku jedná o pokračování některé z těchto iniciativ.

McDonald’s, Burger King i IKEA bez masa

Alternativy masa už jsou v segmentu rychlého občerstvení v Česku vcelku zavedenou veličinou. Na rostlinnou vlnu nasedla například IKEA, v jejíchž prodejnách i v Česku najdete oblíbené kuličky v nemasové variantě. Loni na jaře představil řadu produktů Veggie i místní McDonald’s. Ten nicméně nevsadil na rostlinné maso, ale přímo na zeleninovou placku. A po ukončení spolupráce s firmou Beyond Meat si přichystalo nemasové novinky Burrito Loco spolu s českou Manou.

Rostlinné nugetky na český trh loni uvedl i Burger King, v jeho jinak masovém menu doplnily už delší dobu prodávaný Rebel Whopper ze sójového a pšeničného proteinu. Burgerkingovské nugety dokonce při vyzkoušení na vlastní chuťové pohárky překvapily nerozeznatelnou chutí od kuřecí varianty i totožnou strukturou. Stejně jako rebelský burger jsou složené ze pšeničného proteinu a sóji.

Teprve před pár týdny pak Burger King představil zbrusu nové nemasové menu. To sází na recepturu osvědčenou právě z Rebel Whopperu a nugetek, ale maso nahrazuje napříč nabídkou rozmanitých burgerů a wrapů. U původně kuřecích sendvičů stále platí, že alternativa je takřka k nerozeznání, při náhradě hovězího masa nicméně jsou už rozdíly o něco znatelnější. V Rakousku pak nedávno Burger King otevřel první provozovnu, která přednostně nabízí rostlinné produkty a alternativou je v ní klasické maso.

Zajímavé jsou také pokusy o výrobu masa v laboratořích bez usmrcení živých zvířat. Těm se věnuje například i brněnský startup Mewery, který kultivuje plnohodnotné vepřové maso, aniž by trpěl jediný čuník. Izraelský projekt Meati Foods zase získal miliardy na vývoj alternativních steaků z podhoubí. A jen za minulý rok veškeré snahy o udržitelnější přístup k masu přilákaly další miliardy v investicích a přinesly řadu inovací.

Aktualizace 28. 9. 13.00: České zastoupení KFC upřesnilo informaci o dostupnosti nového rostlinného produktu. Ten nebude minimálně zpočátku dostupný úplně ve všech jeho restauracích, ale zhruba v šedesáti pobočkách v Praze, Brně, Plzni a Ostravě.

Každé dva týdny vám ukážeme tipy na zajímavé restaurace, bary i kavárny.

Newsletter Deli | Poslední vydání

České Wild & Coco se chce dostat na regály supermarketů. Vyrábět bude i veganské burgery

Kokosová manufaktura Wild & Coco překračuje hranice butikového prodeje a míří k širšímu okruhu zákazníků.

nahled-wild-coco

Foto: Wild & Coco

Zakladatel Wild & Coco Atrey Rae s manželkou

0Zobrazit komentáře

Atrey Rae, zakladatel firmy Wild & Coco, měl od počátku jasnou vizi – umožnit co nejširšímu počtu lidí čerpat výhody, které pramení z pravidelné konzumace fermentovaných výrobků. A i když jeho manufaktura začínala jako ryze butikový projekt, od počátku chtěl proniknout i na pulty obchodů. Nešlo to hned, jelikož byly potřeba finanční i časové investice do vývoje technologií, receptur i do budování partnerství v Thajsku. Ale letos, po čtyřech letech od založení brandu Wild & Coco, se díky vytvoření nové řady firmě podařilo vykročit ze svého rybníčku.

Vlajkovou lodí Wild & Coco byly od prvních měsíců fungování produkty z mladého kokosu, zejména kokosová voda a rostlinné alternativy k jogurtům a kefírům, tedy kokofíry a cocoguardy. Po celou dobu jejich výroby, která se před dvěma a půl lety přesunula do vlastního zázemí v Hradci Králové, mohl tým kokosové manufaktury sbírat zkušenosti jak po technologické stránce, tak po stránce receptury. A na začátku letošního roku je mohl zúročit.

„Chtěli jsme mít v portfoliu produkt, který je dostupnější pro každodenní konzumaci a zároveň ho lze distribuovat běžnými způsoby. Naše řada Symbiotic je totiž dražší, může vybuchovat a měnit chutě, což je sice pro nadšence do funkčních potravin známka živosti, ale běžné spotřebitele mohou tyto vlastnosti odradit. A po dvanácti měsících vývoje se nám podařilo přijít s řadou Biotic,“ vysvětluje Atrey.

Produkty z řady Biotic, tedy kefír a jogurt, mají hned několik předností. Jednak mají delší trvanlivost než fermentované nemléčné výrobky, které tvořily dosavadní nabídku Wild & Coco, jednak si dokáží zachovat stejné chuťové i vizuální vlastnosti po výrazně delší dobu.

kokofir

Foto: Wild & Coco

Nová řada Biotic pomůže Wild & Coco rozšířit mezi nové okruhy zákazníků

Jde stále o živý produkt, ve kterém se nachází kolem 100 miliard prospěšných bakterií v každém balení. Ale vzhledem ke svým pokojnějším vlastnostem je mnohem přístupnější i pro ty zákazníky, kteří s podobnými produkty teprve začínají. Navíc je také cenově dostupnější.

Udržitelností k úsporám

„Nižší ceny souvisí s tím, že jsme se dokázali dohodnout s dodavateli. Po letech budování vztahů nám začali kokosy zpracovávat na místě jejich pěstování. Dříve nám posílali celé kusy zmražené dužiny z mladých kokosů a my si ji následně mleli až v Česku. Dnes ji melou okamžitě po sklizni přímo v Thajsku, kde ji také zamrazí,“ přibližuje výrobní proces zakladatel Wild & Coco.

Zpracování dužiny v Thajsku šetří náklady na hrubou pracovní sílu, ale také na dopravu. Namletá kokosová dužina totiž zabírá méně místa – do přepravního kontejneru se totiž vejde o 50 procent větší množství dužiny než dříve. Kokos, který se rozemele rychle po sklizni, má navíc lepší výživové hodnoty a ukazuje se, že také více chutná bakteriím. Rozmnožují se v něm totiž rychleji a do ohromných počtů.

V Thajsku přitom Wild & Coco spolupracuje s rodinnou firmou, která je napojená přímo na pěstitele kokosů. Důležité přitom je, že kokosy pocházejí nikoliv z monokulturních plantáží, ale z multikulturních hájů. Kokosové palmy jsou tak součástí velkého ekosystému a jejich pěstování nepřispívá k devastaci krajiny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Právě tyhle přímé vazby nám umožnily prohlubovat spolupráci. A s tím, jak jsme přibírali investice, jsme mohli více a více peněz posílat rovnou do Thajska a nakupovat více surovin, s nimiž pracujeme. Dnes nám tak z Thajska posílají přesně to, co chceme. A my můžeme šetřit náklady a využívat suroviny ve vyšší kvalitě. Cestu jsme si ale museli sami vyšlapat,“ doplňuje Atrey.

Důležitý zlom ve výrobním procesu nastal také v souvislosti s bakteriální inovací, kterou se podařilo do nové řady Biotic zakomponovat. „Předělali jsme i probiotické směsi, které používáme. Testovali jsme různé kombinace bakterií, které měnily výslednou chuť produktu, ale také vůni, trvanlivost nebo to, jak se lidé po jeho konzumaci cítí. A narazili jsme na jednoho kandidáta, který se jevil vůbec nejlépe,“ říká Atrey.

Jde o bakterii lactobacillus reuteri, která se podílí na vzniku oxytocinu, tedy takzvaného hormonu lásky. Ten má vliv i na náš celkový pocit pohody a důvěry. A podle posledních studií se ukazuje, že právě přísun zmíněné bakterie ovlivňuje hladinu tohoto hormonu v krvi.

„Oxytocin vzniká v mozku s asistencí střevních bakterií. A když jsme do naší směsi přidali lactobacillus reuteri, viděli jsme, že to je přesně ta pomyslná třešnička, která zlepšila vlastnosti našeho probiotického mixu.“

Lokálně a cirkulárně

Ačkoliv je jedním z pilířů Wild & Coco mladý kokos, nejde o jedinou surovinu, která tvoří výsledné produkty v nabídce firmy. Atrey zdůrazňuje, že klíčová je pro něj lokálnost. Mladý kokos je superpotravina, kterou můžeme obohatit svůj jídelníček a kterou domácí plodiny jen těžko nahradí – nic totiž nemá takové vlastnosti pro množení bakterií, které vykazuje právě tato exotická surovina.

Kokos ale zároveň nelze vypěstovat v našich podmínkách, takže pokud člověk uvažuje nad uhlíkovou stopou, chce si ho dopřávat pouze jako doplněk. „Našim zákazníkům chceme ukázat rozmanitost. Jsme sice kokosová firma a lidi nabádáme k tomu, aby jedli superpotraviny, jelikož jim prospívají. Ale zároveň jim říkáme, aby je jedli jednou denně. Naše oblast totiž nabízí velkou diverzitu, se kterou je seznamujeme,“ říká šéf firmy.

kokosy-2

Foto: Wild & Coco

Wild & Coco snížil náklady na dovoz kokosů

V jejich druhé výrobně v kousek od Poděbrad tak vzniká také vlastní tempeh ze sóji a dalších luštěnin, jako jsou hrách, cizrna nebo fazole. Fermentují zde i vlastní zeleninu za využití bakterií, z nichž vznikají kokosové kefíry a jogurty. A ve spolupráci s německým výrobcem dodává Wild & Coco na český trh cirkulární tortilly vyrobené čistě ze zeleninové vlákniny, která vzniká při odšťavňování mrkví nebo řepy v bio kvalitě.

„V současné době pracujeme také na veganských burgerech. Budou ze zeleniny a luštěnin, ve třech verzích. Před časem jsme totiž měli velmi úspěšný umami burger z tempehu, ale nebyli jsme ho schopni vyrábět v konstantní kvalitě. A tak jsme na to šli odjinud, s využitím zeleniny. Ladili jsme receptury a teď to celé připravujeme, ale víc zatím nechci prozrazovat,“ usmívá se Atrey.

A jelikož ve Wild & Coco přistupují k potravinám celostně a usilují o to, aby byly co možná nejfunkčnější, přibližuje Atrey ještě třetí pilíř, díky němuž se jeho společnost v posledních měsících dostala ještě k o něco širšímu okruhu zákazníků. Jsou jím doplňky stravy, které organismu dodávají to, co jiné produkty z nabídky neumí. Prvním jsou volné esenciální aminokyseliny, které v těle nevytvářejí dusík, druhým histabiotika.

V současné době pracujeme také na veganských burgerech. Budou ze zeleniny a luštěnin, ve třech verzích.

„Histamin je neurotransmiter, který způsobuje různé alergie, svědění, ale také třeba nespavost. A vzniká ve střevě. Nám se podařilo najít směs bakterií, které histamin degradují a způsobují to, že jeho množství ve střevě klesá,“ popisuje Atrey. Doplňky stravy mohl zakladatel kokosové značky uvést na český trh díky spolupráci s německou společností.

I proto se mohou ve Wild & Coco soustředit na rozšiřování nabídky funkčních produktů a na svůj udržitelný růst. Letos tržby kokosové společnosti dosáhnou přibližně 35 milionů korun, v porovnání s předchozím rokem to bude o 25 procent více. Měsíčně přitom vyrobí asi osm tisíc litrů kokosových produktů, s novou řadou Biotic se ale bude moci objem zvětšit až na 40 tisíc litrů. „Počítáme s tím, že díky nižší ceně a širším distribučním kanálům můžeme zásadně vyrůst a výrobna je na to navržená.“

Na vývoj nové řady Biotic bylo potřeba ve Wild & Coco navýšit kapitál pro letošní rok, což se podařilo čistě ze současné investorské struktury. Firma tak získala 15 milionů korun, které slouží na více účelů. Wild & Coco si zajistilo obchodní podporu v Německu a také komunikační prostor, díky kterému teď může růst, i když odvětví kvalitních potravin napříč regiony klesá o 20 procent.

doplnky

Foto: Wild & Coco

Nabídku Wild & Coco rozšířily také funkční potravinové doplňky

Atrey vysvětluje, že pokrýt potřebnou investici z výrobního cash flow by zatím nebylo možné, jelikož to připadne na měsíční provoz. Vkládání financí do vývoje nových produktů a vzdělávání potenciálních zákazníků a postupů jsou ale pro Wild & Coco zásadní.

ticketportal-mvp

Přečtěte si takéEstonci ovládli český ticketingový trh. Od Mafry kupují TicketportalEstonci ovládli český ticketingový trh. Po GoOutu a Ticketstreamu kupují od Mafry také Ticketportal

Investice v nadcházejících letech budou souviset mimo jiné také s rozšířením distribučních kanálů. Povaha chlazených výrobků totiž stále omezuje logistiku, takže Wild & Coco může zatím pokrývat pouze Česko, Slovensko a Německo. Právě německý trh je pro firmu natolik zásadní, že je ochotná mu přizpůsobit obalový materiál pro jogurt z řady Biotic – papírové kelímky nahradí recyklovaným plastem.

„Abychom se mohli rozšiřovat za hranice dalších států, museli bychom se decentralizovat, to znamená otevřít výrobny v zahraničí. Ale to jsou plány, které se začnou dít třeba až za tři roky. Velkou poptávku po našich produktech máme například z Dubaje, ale zatím by šlo o ztrátový krok, takže se držíme nohama na zemi,“ uzavírá Atrey.