Nejpopulárnějším startupem je Placehunter. Aplikace pro zajímavá místa k výletům nadchla veřejnost

Lidé svými hlasy rozhodli o projektu, který si odnáší ocenění nejpopulárnější startup roku 2022. Stala se jím aplikace, která ukazuje lidem místa trochu jiná, než jsou zvyklí.

Iva BrejlováIva Brejlová

placehunter startupawards

Foto: Placehunter/CzechCrunch

Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš zvítězili v soutěži startupové popularity

0Zobrazit komentáře

Vždycky věděli, jak své fanoušky oslovit. Však také s doporučováním a cestováním začali na sociálních sítích. Aplikace Placehunter teď sesbírala v soutěži popularity tolik hlasů, že ji s náskokem vynesly na vrchol seznamu víc než stovky projektů přihlášených do soutěže o nejpopulárnější startup. A ve druhém kole až na pozici úplné jedničky mezi třiceti startupy, které se sem dostaly. Placehunter se tak stává oficiálně nejpopulárnějším startupem v Česku.

Aplikace nabízí zajímavé lokality, které její zakladatelé Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš sami procestovali. Každá z nich má vlastní profil, kde je její popis, souřadnice, fyzická i časová náročnost nebo navigace na nejbližší parkoviště. Místo jde zadat do výběru oblíbených, nebo si lokalitu odškrtnout jako navštívenou. A dopředu se dá přímo uvnitř aplikace podívat třeba i na počasí.

O vítězi kategorie rozhodovala veřejnost a svůj oblíbený startup podpořilo dohromady přes dvacet tisíc hlasujících. Ti poslali na druhé místo mladou firmu 4Trans Jaroslava Tona zaměřující se na financování malých a středních podniků v logistice. Řidičům kamionů po celé Evropě pomáhá řešit problémy spojené s dlouhými splatnostmi faktur. Bronz získalo Qerko, zjednodušující skrze mobilní aplikaci úhradu útraty v restauracích, kavárnách a dalších podnicích.

Jsou to dva srdcaři

Na začátku byla pandemie. Nutnost zůstat v Česku. A pak snaha inspirovat ostatní k tomu, co zjistili sami. Totiž, když se Eliška Hudcová a Jaroslav Janouš rozhodli místo cest do zahraničí objevit zajímavá místa v tuzemsku, našli spoustu těch, která zůstávají stranou masové turistiky. A přitom podle nich stojí za to. Ukázalo se, že záměr sestavit profily doteď méně známých lokalit se může proměnit v zajímavý byznysový projekt.

„Placehunter nabízí jen taková místa, která mají stále své kouzlo a jsou maximálně fotogenická. Navíc nejsou tolik známá a logicky jich nesmí být mnoho, aby se v nich cestovatel při prohlížení neztratil,“ vysvětloval krátce po spuštění aplikace Janouš.

S její první verzí pár vyrukoval po čtyřech měsících, po dvou dnech získal 8,6 tisíce uživatelů a v App Storu se dostal na první příčku v kategorii nejstahovanější bezplatná aplikace v Česku. Už v dubnu 2021 jsme mohli napsat, že Placehunter využívá přes jedenáct tisíc lidí a prémiovou, tedy placenou verzi, si pořídila zhruba dvě procenta lidí. Její rozvoj přitom stále v podstatě zdržovala vládní opatření a zakladatelé čekali na rozvolnění, aby lidi mohli začít znovu cestovat.

placehunter_1

Foto: Placehunter

Jaroslav Janouš a Eliška Hudcová z Placehunteru a Petr Kotík z Amazing Places

Před rokem se s Placehunterem spojil projekt Amazing Places, který se tu stal menšinovým partnerem, když si pořídil desetiprocentní podíl za nižší jednotky milionů korun. Byl to podle obou stran logický krok – obě aplikace se zaměřovaly na podobné uživatele i trh. A spolu můžou v jednom balíčku nabízet jak zajímavá místa, tak možnosti ubytování v jejich okolí.

„Jsou to dva srdcaři, kteří se svému projektu věnují dnem i nocí a pro nás jsou zárukou, že to, co vytvořili, nemůže někdo zopakovat jen na úrovni nějakého byznys plánu,“ vysvětloval Petr Kotík, který Amazing Places založil a kterého Placehunter nadchl. V tu chvíli měl Placehunter čtyřicet tisíc uživatelů.

Později aplikace přidala doporučení na restaurace a kavárny z Gastromapy Lukáše Hejlíka. K typům na české výlety přihodila nápady na zajímavá místa v Rakousku a na Slovensku. A teď hlásí přes sto tisíc uživatelů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V současnosti Placehunter nabízí skoro 250 míst k prozkoumání v Česku, většina z nich je ale ve verzi dostupné zdarma uzamčená. Všechny lokality se otevřou těm, kdo si zaplatí předplatné. V Rakousku je v placené verzi 129 tipů, na Slovensku 52.

Počtem míst, uživatelů a ostatně i zemí, kde je přítomna, aplikace nekončí. Cílem je v následujících letech postupně pokrýt většinu Evropy. V příští sezóně by měla být dostupná Itálie, Švýcarsko a Německo.

Sama aplikace by se navíc měla otevřít nejen českým turistům, ale i obyvatelům těch států, kde se zabydlí. „Plán je takový, abychom se usadili a rovnoměrně pokryli místa v dané zemi a následně nabídli aplikaci i zahraničním objevovatelům,“ říká Janouš.

***

CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě Placehunteru ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za startupovou osobnost roku získali Daniel Hejl a Hubert Palán z Productboardu. Investiční trefu roku si odnáší investiční fond Inven Capital. A ocenění mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím jednorožcem, získal Better Stack.

sa-038

Osobnostmi roku jsou Palán a Hejl. S Productboardem vystřelili tam, kam nikdo jiný zatím ani nedohlédl

Jejich Productboard se stal v pořadí druhým českým čistokrevným jednorožcem. Zato takovým, který se chlubí nejvyšší hodnotou.

Iva BrejlováIva Brejlová

productboard

Foto: Productboard/CzechCrunch

Daniel Hejl a Hubert Palán si dělí ocenění startupová osobnost roku

0Zobrazit komentáře

Byla to jednomyslná shoda. Když odborná porota sestavená CzechCrunchem rozhodovala o tom, kdo se stane osobností tuzemské startupové scény, která tu za posledních dvanáct měsíců zanechala významnou stopu, vybrala dvojici, která tu spíš zanechala velmi výraznou prohlubeň. Ocenění Startupová osobnost roku 2022 si dělí Hubert Palán a Daniel Hejl z Productboardu. Firmy, která letos bez nadsázky odcválala všem ostatním.

Vybudovali totiž jednorožce, tedy společnost s hodnotou nad jednu miliardu dolarů. Jenže ne jen tak ledajakého. V pořadí je druhou čistě českou společností s takovým označením, výrazně ale zaujalo číslo, se kterým se Productboard může pochlubit. Firma se totiž pod jejich vedením stala se značným náskokem rovnou vůbec nejhodnotnějším českým jednorožcem. V letošním únoru získali od investorů 125 milionů dolarů, tedy 2,7 miliardy korun, tudíž se hodnota společnosti vyšplhala na 1,725 miliardy dolarů. To bylo v tu chvíli v přepočtu přes 37 miliard korun. O hodně víc, než je na status jednorožce potřeba.

„Hubert, kterého znám osobně, a samozřejmě taky Daniel, se kterým Productboard tvoří, jsou nejen velice schopní zakladatelé, ale zejména pak inspirativní osobnosti, které svou pílí, přístupem a drajvem motivují další firmy i jednotlivce. V tomhle vidím asi jejich největší přínos pro naši startupovou komunitu. Proto jsou našimi osobnostmi roku,“ vysvětluje člen odborné poroty David Pavlík, technologický ředitel logistického startupu Shipmonk.

Productboard vyvíjí aplikace, které pomáhají firmám lépe porozumět potřebám zákazníků a podle toho vylepšovat jejich digitální produkty. Umožňuje přehledně plánovat jejich vývoj, porozumět trhu a reagovat na poptávku. Jeho nástroje využívá 5 400 firem včetně největších korporací jako Microsoft, Volkswagen, Zoom nebo Avast.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Své hospodářské výsledky sice firma odmítá komentovat, ale jen za posledních dvanáct měsíců takřka zdvojnásobila svou zaměstnaneckou základnu. Dnes pro Productboard pracuje přes 400 lidí, kteří působí především v Praze, Brně, San Francisku, Dublinu a Vancouveru. Tady všude má kanceláře.

Investici, kterou startup zaujal porotu i nás a mimochodem velmi výjimečně se dostal do hledáčku mainstreamových médií, vedly fondy Dragoneer Investment Group a Tiger Global Management. Ty mají za sebou investice do firem jako Spotify, Uber, Airbnb, LinkedIn či Coinbase. Už dřív ale ve čtyřech investičních kolech startup získal dohromady 135 milionů dolarů. A i v nich se objevily na scéně velmi známá jména, například Sequoia Capital, Index Ventures, Kleiner Perkins či české Credo Ventures.

„Pevně doufám, že náš růst a dosavadní úspěch pomáhá reprezentovat český talent ve světě,“ uvedl u příležitosti investice spoluzakladatel a CEO Productboardu Hubert Palán. „Stále zrychlující se digitalizace světa hraje v náš prospěch, máme tak velké plány. Pro náš další úspěšný růst je stěžejní nabírat ty nejlepší odborníky na světě. Ti by nám měli pomoci, společně se stávajícím týmem, rozšířit schopnosti Productboardu, abychom byli ještě důležitějším a strategičtějším partnerem i těm největším světovým korporacím,“ dodal.

lapidarium

Přečtěte si takéVýstaviště otevřelo Lapidárium, krásná budova prošla rekonstrukcíVýstaviště otevřelo Lapidárium. Jedna z nejkrásnějších budov prošla rekonstrukcí

***

CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě Huberta Palána a Daniela Hejla ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za investiční trefu roku si odnáší fond Inven Capital pro svůj hon na německého jednorožce. Nálepku nejoblíbenějšího tuzemského startupu získal cestovatelský projekt Placehunter. A ocenění mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím jednorožcem, obdržel Better Stack.

sa-038