Nizozemsko začíná sázet na plně elektrické lodě, kontejnery začnou převážet ještě letos

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Port-Liner-electric-barge
0Zobrazit komentáře

Nákladní lodní doprava je neodmyslitelnou součástí světové ekonomiky, i přesto si stále drží pověst velkého znečišťovatele životního prostředí. Motory velké kontejnerové lodi totiž často spolykají nikoliv galony, ale tuny odpadního olejovitého paliva za hodinu, což ve výsledku znamená, že 16 největších lodí světa produkuje tolik zplodin, jako všechna auta na Zemi.

Přestože ekologické tendence v automobilovém průmyslu jsou zřejmé, v tom lodním, kde operují výrazně větší hráči, se začínají až nyní pomalu objevovat. Nejčerstvějším příkladem je iniciativa nizozemské společnosti Port-Liner, která chce ještě letos spustit své plně elektrické přepravní lodě. Ty by měly transportovat náklad mezi důležitými přístavy v Amsterdamu, Rotterdamu a Antverpách.

hyperloopone

Přečtěte si takéVirgin Hyperloop One vyvinul aplikaci, ve které si můžete zkusit naplánovat cestu hyperloopemVirgin Hyperloop One vyvinul aplikaci, ve které si můžete zkusit naplánovat cestu hyperloopem

Projekt si vyžádá finance ve výši 100 milionů euro, 7 milionů z této částky pak pochází z fondů EU. První pětice lodí by měla být k dispozici již v srpnu tohoto roku, dalších šest pak ještě ve třetím kvartálu roku. V první fázi se bude jednat o menší lodě schopné převážet pouze 24 standardních kontejnerů, později však půjde o 100 metrů dlouhé kolosy s kapacitou 280 kontejnerů (na hlavním obrázku).

ship

Společnost Maersk Line je jeden z globálních lídrů v oblasti lodní dopravy

S těmito velikostmi se jedná primárně o vnitrozemská plavidla, která v nejbližší době nebudou schopna konkurovat zaoceánským velikánům. Ti totiž mohou převážet řádově tisícovky kontejnerů najednou, nicméně i tak se očekává, že první lodě Port-Lineru odstraní z nizozemských silnic 23 tisíc kamionů.

Pro menší variantu se počítá s bateriemi na 15 hodin plavby, pro větší na 35 hodin. Lodě by podle tvůrců měly být schopné plavat i zcela autonomně, to však ve většině Evropských vod legislativa nedovoluje.

Port-Liner také vyvíjí technologii, která dovolí baterie dát do již existujících plavidel a chce tak zvýšit ekologičnost celého odvětví. Z počátku i přesto budou elektrické lodě Port-Lineru reprezentovat jen velmi malou část ze všech podobně velkých plavidel – jen v Evropě je jich totiž přibližně sedm tisíc.

Ekologické loďstvo je v hledáčku několika zemí

S technologickým pokrokem se logicky začínají o trend elektrizace lodní dopravy zajímat i jiné země než Nizozemí. V polovině minulého roku jsme informovali například o norské lodi Yara Birkeland, plně elektrickém a autonomním plavidle, které by také mělo začít brázdit moře v letošním roce. Její kapacita přitom bude činit 100 kontejnerů.

yara-birkeland-1

Norská loď Yara Birkeland

Jak upozorňuje sever Electrek, lodní inženýři ze sousedních zemí zvolili k elektromobilitě odlišnou cestu, a to sice přestavbu již existujících plavidel s dieselovými motory na plavidla poháněná elektřinou. V plně ekologické se tak v srpnu minulého roku proměnily dva, 238 metrů dlouhé trajekty operující na čtyřkilometrové trase mezi Dánskem a Švédskem a převážející až 7,4 milionu lidí ročně.

Pozadu však nezůstala ani Čína, která v prosinci spustila na moře plně elektrickou loď, jejíž baterie mají kapacitu 2,4MWh a postačí na 80 kilometrů plavby. Své záměry angažovat se v tomto zatím nepříliš rozvinutém odvětví oznámil před rokem i britský Rolls-Royce, který chce autonomní lodě vypustit už v roce 2020.