Odchod z Ruska poznamenal výsledky PPF. Zisk skupiny se snížil o polovinu na 3,4 miliardy korun

Byznysový obrat skupiny PPF, která se víc než na Východ kouká na Západ, má svou cenu – stahování z Ruska ji připravilo o miliardy.

Luboš KrečLuboš Kreč

smejc

Foto: PPF

Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital

0Zobrazit komentáře

Nejsilnější českou finanční skupinu PPF tvrdě zasáhl její odchod z ruského trhu – právě kvůli tomu jí zisk za rok 2022 klesl o polovinu ve srovnání s předešlým rokem. Tím, že se zbavila jak tamní divize Home Creditu a dalších bankovních aktivit, tak řady realitních projektů, vykázala loni profit „jen“ 140 milionů eur, tedy 3,4 miliardy korun, oproti 274 milionům eur v roce 2021.

Celková aktiva skupiny pak loni klesla o 5,5 procenta na 39,9 miliardy eur (960 miliard korun). Zatímco v první polovině roku 2022 vykázala PPF ztrátu 318 milionů eur (7,632 miliardy korun), ve druhé ji smazala a překlopila do zisku. „Výsledky prvního pololetí loňského roku výrazně ovlivnily ztráty způsobené odchodem z ruského trhu. To, že se náš celoroční hospodářský výsledek podařilo hned v následujícím období překlopit do celkového zisku, považuji za mimořádný výkon,“ komentoval výsledky ředitel skupiny PPF Jiří Šmejc.

Výsledek podle Šmejce potvrzuje stabilitu a odolnost PPF v době nepříznivých makroekonomických podmínek a geopolitických nejistot způsobených pokračující ruskou agresí na Ukrajině. Skupina prý vytvořila ve sledovaném období solidní základ pro nové investice v souladu se svou strategií diverzifikace zaměřenou na rozvinuté trhy Evropy a Severní Ameriky, dodal.

Během posledních osmnácti měsíců se PPF soustředila na byznysová partnerství i akvizice především v Evropě. Výsledkem těchto aktivit je vstup do ProSieben, německé mediální společnosti, a polského InPostu, provozovatele evropské sítě samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce.

Central European Media Enterprises, mediální divize PPF, převzala i chorvatskou televizní společnost RTL Hrvatska a rozšířila svou působnost na šest trhů. Prodejem třicetiprocentního podílu v CETIN Group vytvořila PPF zase partnerství se singapurským suverénním investičním fondem GIC. Uskutečnila i některé další divestice, včetně dohody o prodeji aktiv Home Creditu na Filipínách a v Indonésii konsorciu dceřiných firem japonské Mitsubishi UFJ Financial Group, uvedla PPF.

Skupina PPF podniká ve dvaceti pěti zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. PPF má svoji korporátní vlastnickou a řídicí strukturu v Nizozemsku.

Majoritním vlastníkem PPF Group byl až do své předloňské smrti nejbohatší Čech Petr Kellner. Loni v září, po schválení dohody o rozdělení pozůstalosti po Kellnerovi, nabyli dědicové, manželka Renáta a jeho čtyři děti, majoritní podíl 98,93 procenta na společnosti PPF Group. Šéfem skupiny se loni stal Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital a dávný Kellnerův souputník, který má i opci na zisk podílu v PPF.

S přispěním ČTK