Online supermarket Košík.cz zůstal pod dvěma miliardami korun. Ztráta přesáhla 400 milionů
Za posledních pět let přesáhla ztráta Košíku dohromady 1,5 miliardy korun. Patří Křetínskému s Tkáčem, akcionářem je také Makro.
V mnoha ohledech zlomový má být pro Košík.cz letošní rok. Tak o něm mluví jeho šéf Ivan Utěšil, který do čela online supermarketu naskočil před rokem a od akcionářů dostal jasné zadání: optimalizovat provoz a opět nastartovat růst, který se v posledních letech zadrhl. O tom vypovídají i právě zveřejněné výsledky za předchozí fiskální rok, který v případě Košíku trval od dubna 2021 do března 2022. Obrat firmy v něm činil 1,9 miliardy korun, což představuje zanedbatelný meziroční růst o patnáct milionů korun. Prohloubila se ztráta, která je dál ve stovkách milionů korun.
Košík tak de facto zůstal v obratu při pohledu na meziroční srovnání na svém. Zatímco loni i předloni činil obrat online supermarketu 1,9 miliardy korun, ve fiskálním roce 2019/2020 byl těsně nad miliardou korun. Jak ale rostly příjmy, prohlubovala se také ztráta. Jen za poslední zveřejněný fiskální rok skončil Košík ve ztrátě po zdanění ve výši 404 milionů korun. Rok předtím ztráta činila 359 milionů a v posledních pěti letech prodělal dohromady přes 1,5 miliardy korun.
„Soustředíme se na růst a v rámci něj chceme ušetřit na škále a efektivitě, než že bychom se teď chtěli prošetřit k zisku. Z pohledu profitability očekávám, že největší ovoce přijde po reorganizaci firmy, vstupu nového akcionáře a otevírání nových měst letos,“ říkal letos v březnu pro CzechCrunch Ivan Utěšil. Klíčovou část reorganizace má firma za sebou, byť na změnách prý stále pracuje.
Začátkem letošního roku přivítal Košík ve své majetkové struktuře také německého majitele sítě Makro, který má Košíku pomoci s rozvojem, a to jak na domácím trhu, kde Košík patří mezi největší e-shopy, tak i v zahraničí, kam se v následujících měsících chystá. Jelikož je internetový obchod s potravinami a dalším zbožím dlouhodobě ve ztrátě, je prozatím závislý na kapitálu svých akcionářů. Těmi byla dlouho trojice hráčů složená z investiční skupiny PPF, Rockaway Capital Jakuba Havrlanta a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.
Právě Křetínský s Tkáčem v roce 2021 vykoupili podíl PPF a stali se majoritními akcionáři. Letos do firmy přivedli také Metro AG, majitele sítě obchodů Makro, s jehož akciemi se obchoduje na frankfurtské burze a česko-slovenské duo miliardářů je v něm s více než 40 procenty největším akcionářem. V Košíku drží Křetínský s Tkáčem 55 procent, 25 procent patří Metru a zbylých 20 procent má Rockaway.
„Letošek bude v mnoha ohledech zlomový. Podařilo se nám Košík obrátit zpět do růstu a uvolnit si tak ruce na další zásadní rozvoj. Je to první rok, ve kterém fungujeme ve zcela novém módu – tedy s možností obsluhovat regiony ve spolupráci s naším strategickým partnerem Metrem. A také poslední rok, kdy se budeme soustředit výhradně na Česko. Už teď pracujeme na tom, abychom do pár let dokázali obsadit 50 měst v pěti zemích. A už na konci tohoto fiskálního roku bychom chtěli být ve 20 městech ve třech zemích,“ komentuje pro CzechCrunch aktuální plány Košíku jeho šéf Ivan Utěšil.