PlayStation 5 hlásí 4,5 milionu prodaných kusů. V Česku ale stále není k sehnání a Sony ho navíc dotuje

Herní konzole PlayStation 5

Foto: Sony

PlayStation 5 je pořád velmi složité koupit a nejen na českých e-shopech pravidelně svítí hláška „k předobjednání“. I přes extrémní nedostupnost konzole nové generace se jich ale Sony podařilo prodat solidní množství. Od listopadu, kdy vstoupilo na globální trh, se PS5 prodalo na 4,5 milionu kusů, které herní divizi japonského giganta dopomohly k rekordnímu čtvrtletí.

Divize PlayStationu za říjen až prosinec loňského roku utržila okolo 8,4 miliardy dolarů, což je více než 40% meziroční nárůst, přičemž provozní zisk se zvýšil o polovinu na 763 milionů dolarů. Do těchto čísel se promítlo nejen spuštění PS5, ale také vyšší prodeje exkluzivních her nebo obliba předplatitelských služeb PlayStation Plus a PlayStation Now.

Právě prodeje her a služeb, u kterých Sony nezveřejňuje konkrétnější čísla, jsou důležitou složkou příjmů pro jeho herní divizi, a to z jednoduchého důvodu – kryjí ztrátu, se kterou se PS5 prodává. Firma sama ve své zprávě naznačila, že se nová konzole prodává za nižší cenu, než za jakou je vyráběna, a překlopení do zisku se očekává v průběhu měsíců až let.

Sony tak novou konzoli prakticky dotuje, ale zůstává otázkou, jestli jsou ztrátové obě verze, nebo jen ta bez optické mechaniky. Varianta s mechanikou by totiž podle analytika Michaela Pachtera ztrátová být neměla, jelikož je o 100 dolarů dražší. A vzhledem k tomu, že optická mechanika jako taková tolik nestojí, na digitální verzi patrně prodělává.

Japonského giganta tedy může velmi těšit, že až 87 % majitelů PS5 má zaplacenou službu PlayStation Plus a celá základna předplatitelů se pohybuje okolo 47,4 milionu hráčů (o zhruba 8,6 milionu více než rok předtím). Alespoň to píše na svém Twitteru analytik Daniel Ahmad.

Ten dodává, že příjmy z předplatitelských služeb i inzerce na PS Network v roce 2020 činily přes 3,5 miliardy dolarů. Do toho se ale nezapočítávají samostatné prodeje her, které za uplynulé čtvrtletí zaznamenaly 50% nárůst a hnacím motorem se stal titul Spider-Man: Miles Morales, kterého se za necelé dva měsíce prodalo na čtyři miliony kopií.

V Česku stále k nesehnání

Už když se o příchodu nového PlayStationu začalo mluvit, bylo jasné, že půjde na dračku. Nejen, že šlo o nový systém od Sony za posledních sedm let, ale také se svět ocitl v pandemii a lidé svůj čas doma chtěli trávit i hraním, z čehož silně těžil celý herní průmysl. Jakmile se pak objevily technické parametry a nástupce slavného ovladače DualShock, hype se stupňoval.

PlayStation 5 byl uveden 12. listopadu, respektive 19. listopadu v Evropě, a strhla se lavina. Nové stroje byly rázem vyprodány v rámci předobjednávek a chuť lidí po koupi nové herní mašiny byla natolik velká, že v období od vydání do konce roku 2020 klesly prodeje jejího předchůdce, PS4, meziročně o 77 % – „čtyřek“ se prodalo jen 1,4 milionu kusů.

Podle aktuálních čísel, která hovoří o 4,5 milionu vyexpedovaných PS5 do konce loňského roku, ale nemá jít o vyloženě přelomové čtvrtletí. Jak uvádí magazín The Verge, když vycházel PlayStation 4, také se ho během úvodního kvartálu prodalo zhruba 4,5 milionu kusů.

Právě limitovaná nabídka vrátila do hry nejrůznější přeprodejce, kteří si několik konzolí nové generace stihlo nakoupit včas a pak je prodávali za násobně vyšší částky. Mnohdy i za tisíce dolarů. Pro mnohé šlo však o jedinou možnost, jak PlayStation 5 získat a nečekat na to, až se naskladní u běžných e-shopů, u kterých je zahrnutí do nabídky v nedohlednu.

„V současné chvíli bohužel z důvodu celosvětové nedostupnosti neznáme konkrétní termín naskladnění zboží. Veškeré objednávky budou odbavovány postupně podle termínu vytvoření předobjednávky,“ zní například z Alzy, která PS5 eviduje a nabízí za 13 490 korun, ale má otevřené pouze předobjednávky, které se – dle jejího tvrzení – budou odbavovat podle termínu jejího vytvoření.

playstation5

Sehnat PlayStation 5 je v Česku nadlidský úkol

Foto: Sony

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě. To vše z historického srdce Moravy.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.