Po deseti letech jsme zahodili vše, co jsme budovali, a začali znovu. Strnad popisuje přerod firmy

Břetislav Strnad ze společnosti Webkomplet přináší rady, jak se po dlouhých letech fungování pustit do totální změny byznysu.

bretislav-strnad-boldemKomentář

Foto: Webkomplet

Břetislav Strnad, zakladatel společnosti Webkomplet

0Zobrazit komentáře

Začínali s tvorbou webů, později vyvíjeli vlastní systém pro správu obsahu CMS, k tomu přidali i mailingový nástroj. Při transformaci na nový produkt ale ve společnosti Webkomplet udělali několik chyb, které se vymstily o pár let později. A došlo na rozhodnutí – všechno zahodit a začít znovu.

Jak takový přerod firmy probíhá, v komentáři pro CzechCrunch popisuje Břetislav Strnad, spoluzakladatel společnosti, jež vyvíjela nástroj pod názvem Mail Komplet a nyní na trhu působí pod značkou Boldem. Loni měla společnost, jejíž služby v e-mailingu využívají stovky klientů včetně takových, jako jsou PPF, Okay, Bauhaus, T.S. Bohemia, Fruitisimo či Liftago, obrat na úrovni kolem 22 milionů korun.

***

Se dvěma kolegy jsme se do podnikání pustili v roce 2010, když jsme ve firmě Webkomplet pro klienty začali tvořit webové stránky. Bylo to jako u každého jiného začínajícího podniku. Každý web jsme stavěli zvlášť, unikátně a vždy od nuly. Zakázek přibývalo, proto jsme postavili vlastní CMS a později k němu přidali i e-shop a jednoduchý e-mailingový nástroj. Chtěli jsme zachytit všechny trendy, být součástí nových věcí, které se na trhu děly. Ale přecenili jsme naše síly. Rychle jsme zjistili, že nelze vyvíjet více produktových vertikál najednou.

Náročnost práce nebyla jediným faktorem, který nás postavil do úzkých. Mezi vývojáři webů se objevilo velké množství malých firem a živnostníků, kteří nabízeli tvorbu za velmi nízké ceny, což byl značný problém. Najednou pro nás bylo těžké obhájit si platby kolem sta tisíc korun u nových klientů. Argument byl vždy stejný – tady někdo jiný nám to nabízí za desetinu ceny. Problém byl, že zákazníci nebyli schopni rozpoznat rizika, která s těmito nízkými cenami spojená jsou.

Trh se těmito vývojáři přesytil, a proto jsme se museli přetransformovat do jiného produktu. Rozhodovali jsme se mezi e-shopy a e-mailingem, se kterými jsme už měli nějakou zkušenost. V té době už začínala být e-commerce dobře etablovaná, naopak e-mailing byl stále v úplných plenkách. Právě tam jsme vycítili příležitost být mezi prvními.

Touha začít co nejdříve nás přivedla k jedné z největších chyb v podnikání.

Avšak touha začít co nejdříve na novém projektu a nadšení nás přivedly k jedné z největších chyb v podnikání. Nový systém jsme totiž vytvořili na základě původního kódu, který jsme používali při předchozích projektech. Toto rozhodnutí se nám o několik let později vymstilo. Náš e-mailingový nástroj s názvem Mail Komplet jsme postavili na technologiích, které byly pro další vývoj nedostatečné. Náš vlastní systém se pro nás stal překážkou.

Po deseti letech jsme se ocitli v rohu a museli jsme se rozhodnout, jak pokračovat dále. Předchozí kroky nás přivedly k rozhodnutí zahodit vše, co jsme doposud vybudovali, a začít stavět úplně nový produkt, který bude udržitelný. Hlavním důvodem byla hlavně technologie. Starý kód nám začal padat na hlavu. Při snaze naprogramovat nové funkce jsme museli opravit další dvě. Tlak na změnu přicházel především od vývojářů. Pokud bychom pokračovali se stejným technickým zázemím, museli bychom rychle najmout další programátory a zaškolit je.

Zvážili jsme obě možnosti – zda zůstat u stávajícího vývoje a najmout další vývojáře, nebo začít stavět zcela nový systém se stávajícím týmem. Náklady na obě varianty se pohybovaly ve vyšších jednotkách milionů korun, přesto finanční výpočet vycházel lépe pro nový systém. Vývojářský tým v tom dostal volnou ruku.

boldem_bretislav_strnad_2

Foto: Webkomplet

Břetislav Strnad s kolegy

Cílem bylo mít jasný výhled na dalších deset let. Chtěli jsme vědět, jak se bude produkt vyvíjet a jaké nové prvky do něj budou začleněny. Bylo důležité mít toto vše jasné hned od začátku, abychom se vyhnuli situaci podobné té u Mail Kompletu. Produkt měl být udržitelný, snadno modifikovatelný a vždy připravený na implementaci nových funkcí. Výborným příkladem je využití umělé inteligence, které právě řešíme a plánujeme nasadit během následujících týdnů.

Při vývoji Boldemu bylo nutné udržet stále funkční Mail Komplet, aby se firma uživila a mohla pokračovat v provozu. Chtěli jsme však na Boldemu opravdu zapracovat a dát si záležet, aniž bychom pociťovali tlak od zákazníků, kteří by požadovali nový systém co nejdříve. Z tohoto důvodu jsme na nový projekt uvalili embargo.

Tlaku od zákazníků jsme se ale zcela nezbavili, protože stále požadovali vylepšení Mail Kompletu. To byla pro náš tým, který už byl plně zainteresován v přípravách Boldemu, asi nejtěžší část. Přesto jsme museli v některých případech vyhovět jejich požadavkům. Konkurence nepřestávala pracovat, a tak hrozilo, že bychom mohli o klienty přijít. Šlo navíc o velké hráče, jejichž ztráta by mohla ohrozit existenci celé firmy.

Vývoj Boldemu probíhal čistě in-house, v rámci našeho týmu. Netušil jsem však, že nový projekt se stane tak silným motivátorem pro celý tým, zejména pak pro vývojáře, kteří si sami uspořádávali víkendové hackathony, aby mohli nerušeně pracovat na novém projektu. Přesto jsme interně nedokázali dodržet stanovený termín pro jeho dokončení. Původně jsme si plánovali celý systém vybudovat během dvou let. Vnější okolnosti, jako pandemie a lockdowny, nás však zpomalily, což způsobilo několikaměsíční zpoždění projektu.

Boldem není jen prostým nástupcem Mail Kompletu, jde totiž daleko více směrem k automatizaci. Proto bylo pro nás obtížné odhadnout, jaký úspěch bude mít na trhu. Přece jen jsou firmy zvyklé spíše na tradiční mailingové nástroje. Náš produkt však jde o něco dále a umí inteligentně automatizovat procesy, které lidé odpovědní za e-mailing zajišťují manuálně. Navíc jsme se zaměřili i na nový segment, konkrétně malé firmy či e-shopy, u nichž je komplikovanější vysvětlovat potřebu dalšího nástroje.

Půl roku po spuštění máme již stovky platících zákazníků. Mezitím se nám podařilo převést téměř celou zákaznickou bázi z původního nástroje. Přechod na nový systém je náročný, zejména když pracujete se dvěma technicky odlišnými produkty. Je nutné přenést všechny kontakty, kampaně, jejich nastavení a také výsledky. Hlavně se musíte vypořádat s daty, která je třeba správně začlenit do nových databází. Nicméně jsme s tím počítali a během vývoje tomu věnovali pozornost.

Pro nás bude úspěchem dosažení mnohem lepších výsledků, než tomu bylo za éry Mail Kompletu. Zda se nám to daří, zjistíme až po úplném odpojení starého nástroje. Současná data a výhled však vypadají velmi pozitivně. S novým produktem máme možnost expandovat na nové trhy a navíc již nyní máme potvrzeno, že jsme schopni nahradit nejen mailingová řešení, ale také zahraniční CDXP (customer data experience platform), které některé firmy v České republice využívají.

Změna produktu a celý proces change managementu je díky poskytnutí volnosti týmu mnohem snazší.

Boldem pro nás byl vlastním startupem. V celém týmu vzbudil velké nadšení a rychle jsem si uvědomil důležité poučení – když vybudujete stabilní tým, kterému dáte důvěru, mnohonásobně se vám to vrátí. Lidé u nás dostali důvěru a mohli si prosadit svůj názor, který nebyl tlačen managementem. Zároveň ale byli zodpovědní za své kroky. Proto je ten přístup odlišný od jen „slepého“ plnění úkolů.

Změna produktu a celý proces change managementu je díky poskytnutí volnosti týmu mnohem snazší. Boldem byl skvělým příkladem. I přesto, že jsme museli stále udržovat Mail Komplet, kde jsme měli desítky významných zákazníků, jako jsou například Home Credit, Bauhaus nebo Kofola, celý tým se snažil dělat maximum pro vývoj nového produktu.

Po několika měsících od spuštění Boldemu vidím ještě jedno důležité poučení. Pokud zjistíte, že se se svým produktem nemůžete posunout dál, nebojte se udělat radikální rozhodnutí a změnit celý produkt. My jsme ze standardního e-mailingového nástroje vytvořili nástroj pro automatizaci a personalizaci marketingu.

Po změně produktu se nám podařilo oslovit i širší klientelu, zejména v oblasti e-commerce, kde jsme schopni obsluhovat firmy všech velikostí. Díky tomu, že jsme začali s novým produktem od začátku, měli jsme prostor se zaměřit na všechny aspekty produktu včetně cílení, komunikace, brandingu a budoucího směřování. Této lekce si velmi cením, protože dnes dokážu na celou firmu pohlížet z větší perspektivy.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym