Poláci jsou pro Havrlanta a české online hráče skvělý parťák. Allegro tu nepovedeně nakoupilo několikrát

Allegro a jeho majitel v průběhu let vlastnili také Bezrealitky, Heureku, Aukro, Hotel.cz… Mall teď mají podruhé.

Peter BrejčákPeter Brejčák

hvarlant_allegroInsider

Foto: CzechCrunch

Polská společnost Allegro nakupovala v Česku už několikrát

0Zobrazit komentáře

Když se před rokem prodávala Mall Group, šlo o pátý největší obchod za uplynulou dekádu, kdy zahraniční investor koupil ryze českým kapitálem ovládanou tuzemskou firmu. Polské Allegro za ni zaplatilo přes dvacet miliard korun, minulý týden však přiznalo, že tato suma byla příliš vysoká a z hodnoty skupiny e-shopů odepsalo více než polovinu, asi dvanáct miliard korun. Allegro argumentuje tržním děním, kdy letos došlo k výraznému ochlazení e-commerce trhu. Jeho historické výsledky s akvizicemi českých internetových firem však ukazují, že ne zrovna povedených transakcí má za sebou už poměrně dost.

„Samozřejmě nikdo nechce přiznat, že udělal špatnou akvizici. Částečně ten argument validní je, ekonomika zpomaluje, je tu inflace. Je to ale jen jedna strana rovnice. Ta druhá je, že Allegro zkrátka nakupovalo draze,“ komentoval pro CzechCrunch Tomáš Pfeiler, analytik společnosti Cyrrus, zprávy o snížení hodnoty Mall Group na devět miliard korun. „Prodejní cena tehdy byla ze říše zázraků,“ napsal na Twitter investor Jan Barta z Pale Fire Capital, který se v e-commerce pohybuje.

Nelichotivé jsou však pro Allegro a jeho původní majitele také další historické transakce, které v Česku udělalo. Jde o relativně hustou síť vztahů a mezinárodních společností či globálních investorů. Do velké míry se točí kolem jedné z nejvýraznějších postav tuzemské e-commerce scény Jakuba Havrlanta. Ten nejprve Allegru prodal portál Bezrealitky, který spoluzakládal, v polské společnosti pak působil jako regionální ředitel a o pár let později od ní koupil Mall, který jí o několik let zase prodal zpátky.

Druhým výrazným hráčem je jihoafrická a globálně působící investiční společnost Naspers, která se zaměřuje mimo jiné na technologie a online maloobchod. Ta totiž Allegro pohltila v roce 2008 a mnoho z níže popisovaných transakcí financovala. V roce 2016 pak došlo k prodeji Allegra současným vlastníkům – obřím fondům Cinven, Permira a Mid Europa –, kteří jej před dvěma lety přivedli na varšavskou burzu cenných papírů.

jakub-havrlant6

Foto: Peter Varga

Jakub Havrlant, zakladatel a CEO Rockaway Capital

Samotné Allegro vyrostlo z aukčního portálu na jednoho z největších e-commerce hráčů v Evropě, doteď ale působilo zejména na domácím polském trhu. Loni dosáhl celkový objem obchodovaného zboží na jeho tržišti (které funguje jako Amazon, kdy přes něj prodávají obchodníci třetích stran) 224 miliard korun – o miliardu více loni prodaly všechny české e-shopy dohromady. Aby Allegro posílilo svoji mezinárodní pozici, koupilo právě tuzemskou internetovou skupinu Mall Group, která aktuálně působí v šesti zemích jihovýchodní Evropy.

Není to ovšem poprvé, co Allegro a jeho někdejší mateřská společnost Naspers e-shop Mall.cz koupili. Poprvé jim ho jeho zakladatel Ondřej Fryc prodal již v roce 2012, o pár let později jej s miliardářským duem Daniel Křetínský a Patrik Tkáč a PPF odkoupil zmiňovaný Jakub Havrlant. A loni došlo k prodeji opět – tentokrát zpátky Allegru. A podobně zamotaný příběh se týká i několika dalších byznysů.

Poznámka: Kvůli jednoduššímu přehledu se na transakce podíváme jednotlivě a nebudeme zmiňovat všechny peripetie ve vývoji. Allegro často do níže jmenovaných firem vstupovalo postupně a podíly přikupovalo v průběhu let, v textu jsou zmiňované roky, kdy společnosti přebralo úplně.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kapitola Aukro. Aukční portál příští rok oslaví dvacet let od svého založení. Na rozdíl od níže zmiňovaných firem přitom vznikl přímo pod hlavičkou polského Allegra. Výraznou roli v něm ale sehrál Čech Václav Liška, jenž pomáhal s etablováním firmy na tuzemském trhu.

„Aukro byla prostě česká mutace Allegra,“ popisuje pro CzechCrunch Liška, který společně s poradenskou společností BDO Advisory a Agora development portál od Allegra, respektive jihoafrického Naspers, v roce 2016 odkoupil. „Kupovali jsme Aukro jako českou odnož včetně značky, klientů či zaměstnanců. Byla to ‚koupě závodu‘,“ doplňuje Liška. Výše transakce nebyla komunikována.

Následně došlo k dalším změnám vlastníků, kdy svoje podíly postupně navyšovaly investiční skupiny Leverage (Liška v ní působí jako jeden z partnerů) a také Pale Fire Capital, jež je nyní majoritním podílníkem. Pod jejich vedením se podařilo z upadajícího aukčního portálu vybudovat opět rostoucí byznys a mají s ním smělé plány do tří let dosáhnout obratu dvacet miliard korun. Samotný Liška se nyní věnuje budování velkoobchodního tržiště Merxu, za nímž stojí také Przemyslaw Budkowski, bývalý ředitel Allegra – kariérně se tak ve startupu nesetkali poprvé.

liska

Foto: Merxu

Václav Liška, zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Českou republiku

Kapitola Bezrealitky. Portál, který původně nahrazoval realitní kanceláře, zakládal v roce 2007 Jakub Havrlant. O dva roky později jej prodal za desítky milionů korun oficiálně nizozemské firmě MIH Allegro, jež spadala pod Naspers a zároveň byla mateřskou společností polského Allegra. Havrlant se pak rok věnoval rozvoji finančního srovnávače ChytrýHonza.cz, následně začal šéfovat české a slovenské větvi Allegra, aby v roce 2013 odešel a založil investiční skupinu Rockaway, která začala se zaměřením na venture kapitálové investice do startupů a v níž působí dodnes.

Allegro pak v roce 2014 Bezrealitky prodalo české společnosti Genesia Investments. Jestli šlo o výnosný byznys pro Allegro, není oficiálně známo. Podle zdrojů CzechCrunche, které jsou blízko těmto společnostem, však vzhledem k tehdejšímu tržnímu dění i byznysovým výsledkům Bezrealitek (dle oficiálních závěrek mezi lety 2009 až 2013 byla firma ztrátová, do zisku se překlopila právě v roku 2014) lze usuzovat, že o výdělečnou transakci pro Allegro a Naspers nešlo.

V roce 2016 do portálu opět vstoupil mimo jiné jeho původní zakladatel Havrlant právě přes Rockaway Capital. Před dvěma lety pak došlo na vykoupení všech vlastníků, které nahradil Marek Rosenbaum s cílem budovat širší skupinu realitních firem pod názvem EHS.

Rosenbaum

Foto: EHS

Marek Rosenbaum, majitel skupiny European Housing Services

Kapitola Hotel.cz a spol. Jde o něco méně známou část příběhu aktivit Allegra v Česku. Pavel Kotas od roku 2007 společně s investiční skupinou Miton budoval několik cestovních portálů včetně značek Hotel.cz a Spa.cz. Celou skupinu si v roce 2012 plně koupila společnost MIH Allegro spadající pod Naspers, aby ji o dva roky později prodala zpátky zakladateli Pavlu Kotasovi a jeho novým partnerům, tentokrát již bez účasti Mitonu. Od té doby došlo i na další akvizice a aktuálně již portály vlastní – shodou náhod polská – společnost Wirtualna Polska.

Velikosti obou transakcí, tedy za kolik Allegro portály koupilo a za kolik je prodalo, nejsou veřejně známé. Podle informací od zdrojů CzechCrunche ale lze předpokládat, že valuace nevzrostla, spíše značně poklesla. Obecná situace na trhu totiž přinesla výrazně vyšší tlak, k němuž přispělo i rozšiřování konkurenčního portálu Booking.com. Allegro se zároveň v té době stahovalo z cestovních trhů napříč Evropou.

Z veřejně dostupných závěrek lze vyčíst, že zisk společnosti Hotel.cz v roce 2011 činil 4,6 milionu korun, zatímco v následujícím roce byl jen 2,2 milionu, což je dalším indikátorem pro nižší výši valuace, když firmu Allegro prodávalo.

mall-cz-holesovice

Přečtěte si takéAllegro se po propadu hodnoty Mall Group ponořilo do obří ztrátyPřes 11 miliard minus. Polské Allegro se po propadu hodnoty české Mall Group ponořilo do obří ztráty

Kapitola Heureka. Cenový srovnávač a dnes již také nákupní rádce byl spuštěn v roce 2007 pod hlavičkou Mitonu. V roce 2012 pak Heureku plně přebrala společnost MIH Allegro, které v té době na regionální úrovni šéfoval Jakub Havrlant. Samotný Havrlant později z Allegra odešel a v rámci Rockaway Capital a společně s podporou miliardářského dua Daniela Křetínského a Patrika Tkáče v roce 2014 začal budovat skupinu E-commerce Holding, kterou také vedl. V roce 2015 například do skupiny zařadili obchod CZC.cz.

Právě tito hráči Heureku v roce 2015 od Allegra, respektive od jeho mateřské skupiny Naspers, koupili zpátky do Česka. V této transakci se již vůbec neobjevili původní zakladatelé ani majitelé z Mitonu, naopak transakci finančně podpořila už i finanční skupina PPF.

Jak v té době napsala Lupa.cz, z pohledu Naspers šlo o nevýhodný byznys, na kterém prodělal. Naspers totiž Heureku prodávalo v balíčku s Mallem (podrobnosti níže), přičemž prodejní cena byla dohromady za obě firmy nižší, než za kolik koupilo Mall jako samostatnou firmu. Heureka po návratu do českých rukou byla určitý čas součástí Mall Group, v roce 2019 došlo k jejímu vyčlenění ze skupiny.

braverman1

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

Kapitola Mall.cz I. Internetový obchod zakládal už v roce 2000 Ondřej Fryc, který dnes stojí za investičním fondem Reflex Capital a je jedním z nejúspěšnějších českých investorů do startupů. V roce 2012 prodal Mall.cz právě Naspers, výplatu plné částky měl navázanou na to, že ve firmě vydrží další čtyři roky. Po personálních změnách v kupující společnosti, kde původního ředitele Koose Bekkera, s nímž Fryc obchod domlouval, nahradilo nové vedení, se ale situace začala vyvíjet negativním směrem.

„Rok po akvizici Naspers bylo všechno skvělé a Mall rostl v prodejích, marži i ziskovosti. Negativní směr vývoje to nabralo až po nástupu nového ředitele Boba van Dijka,“ přibližuje Fryc pro CzechCrunch.

Jak již dříve Fryc popsal pro magazín Exec: „Těžce jsme si nesedli, s Naspers jsme po výměně vedení vedli boj. Pořád jsem se cítil jako partner, protože jsem vlastnil spoustu akcií a nelíbila se mi cesta, kterou chtěli Mall směřovat. Oni jako majoritní akcionáři však chtěli, aby všechno bylo podle nich. Nakonec přišli s myšlenkou na prodej, protože si neuměli představit, že bychom ještě dva roky takhle bojovali a pak by mi ještě museli vyplatit velký balík peněz.“

ofryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Ondřej Fryc, zakladatel investičního fondu Reflex Capital

„Kdyby se Mall podruhé neprodal, už by neexistoval. Naspers by jej integroval do rumunského eMagu, v Česku by přišlo o práci tisíc lidí a místo prodeje zboží českých dodavatelů by se ve všech pěti zemích prodávalo zboží rumunských dodavatelů,“ doplnil Fryc s tím, že právě v otázkách integrace Mallu pod rumunského hráče s tehdejším vedením Naspers nesouhlasil.

V roce 2016 tak Mall směřoval do rukou Havrlantova Rockaway, respektive E-commerce Holdingu. Ve hře přitom byla také varianta, že e-shop od jihoafrických majitelů koupí zpátky Fryc s dalším fondem, jeho nabídku ale přebilo právě Rockaway. „Cena při prodeji v roce 2016 byla nižší než v roce 2012,“ doplňuje nyní Fryc pro CzechCrunch. Šlo tak o další z byznysových transakcí, na nichž tehdejší mateřská společnost Allegra prodělala. Ve stejném roce 2016 jihoafrický Naspers kromě Mallu prodal novým vlastníkům také skupinu Allegro.

Kapitola Mall.cz II. Tím se dostáváme ke druhé kapitole související již s Mall Group, která vznikla na základech zmiňovaného E-commerce Holdingu. O různých osudech internetové skupiny se loni v kuloárech mluvilo dlouho, kdy podle tehdejšího ředitele Jana Hanuše byl ve hře vstup na burzu i prodej novým majitelům. V listopadu se zprávy staly oficiální – Mall Group přejde v obrovské transakci pod křídla polského Allegra.

Šlo o pátý největší obchod za uplynulou dekádu, kdy zahraniční investor koupil ryze českým kapitálem ovládanou původně tuzemskou společnost – větší byl prodej Avastu, prodej menšinového podílu v Cetinu, prodej části EP Infrastructure a prodej gumárenské skupiny ČGS Holding. K oficiálnímu dokončení transakce pak došlo v letošním dubnu a teď již Allegro počítá jen ztráty – z hodnoty Mall Group odepsalo dvanáct miliard korun a propadlo se kvůli tomu do účetně výrazně záporných čísel.

havrlant

Přečtěte si takéAllegro přiznalo, že za Mall zaplatilo příliš. Snížilo jeho hodnotuAllegro přiznalo, že za Mall Group zaplatilo příliš. Z hodnoty české internetové skupiny odepsalo 12 miliard

Na rozdíl od výše zmiňovaných tato část příběhu ještě není uzavřená a ke snížení hodnoty skupiny internetových obchodů došlo na základě objektivních parametrů, kdy nejen e-commerce trh kvůli makroekonomickému i geopolitickému dění klesá.

Jak se však tato kapitola uzavře a neskončí Mall Group opět v českých rukou? Počkejme si.

Týdny po Maďarsku vstupuje Pilulka do Rakouska. Chceme být synonymem lékárny v telefonu, říká Kasa

Vzhledem k tržnímu dění Pilulka na podzim přistoupila k úsporným opatřením. Navzdory krizi ale opět očekává rekordní výsledky.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Česko, Slovensko, Rumunsko, od září Maďarsko a teď i Rakousko. Skupina Pilulka zakladatelů bratrů Martina a Petra Kasových oznámila vstup do páté země, kde chce následovat svůj cíl jako na jiných trzích – rychle se stát jedním ze tří největších online hráčů. Do Rakouska přitom chtěla Pilulka, jež loni utržila 3,6 miliardy korun, vstupovat v minulém roce, kdy byla obecně e-commerce v mnohem lepší kondici.

Situace na online trhu není v současné době zdánlivě optimální pro expanzi, ale vstupu na nový trh předchází rok až dva příprav. Takový krok neplánujete s ohledem na měsíce, ale roky – a po odeznění současné nepříznivé tržní situace nastane opět růst sektoru e-commerce,“ komentuje Martin Kasa, jeden ze zakladatelů a člen představenstva firmy.

Trh internetových obchodů letos zažívá doslova nepoznanou situaci – v podstatě poprvé za posledních dvacet let se ocitl v krizi. E-commerce prodeje jsou meziročně menší zatím v každém kvartálu, Pilulka však podle slov Kasy i tento rok překoná své dosavadní rekordy a očekává historicky nejvyšší tržby.

„Kamenné lékárny meziročně lehce rostou a internetoví obchodníci hlásí meziroční pokles okolo deseti až patnácti procent. Skupina Pilulka bude mít i za tento extra složitý rok nejvyšší tržby v historii navzdory tomu, že naprostá většina tržeb skupiny je online,“ říká Kasa.

Přiznává však, že oproti covidovému roku 2021 to letos bude významně nižší růst, který je však podle něj nutné vnímat v kontextu dlouhodobých trendů i bezprecedentního loňského růstu online prodejů Pilulky o šedesát procent.

martin-petr-kasa

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

S ohledem na tržní dění ale i lékárenská skupina během podzimu přistoupila k několika úsporným opatřením, kdy například omezila řadu obchodních partnerů a nákladů, což by se mělo mírně podepsat i na jejích tržbách za čtvrtý kvartál.

V rámci personálních výdajů Pilulka propustila přibližně patnáct procent zaměstnanců centrály a změny proběhly i ve vedení, které opustil dosavadní komerční ředitel Martin Navrátil a vedoucí projektu Plus Care Martin Urx.

„Říká se, že kdo je připraven, není překvapen. Víme, že rok 2023 nebude snadný, ale počítáme v něm s lehkým růstem,“ říká Kasa a dodává, že jako veřejně obchodovaná společnost oficiálně představuje konkrétní plány vždy jen souběžně s výsledky předchozího roku, proto nepřidá moc podrobností.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pilulka na trh Start pražské burzy, který je určen spíše menším společnostem, vstupovala koncem roku 2020 a od investorů tehdy nabrala 300 milionů korun. Z úvodní hodnoty pod 600 korunami pak cena akcií skupiny rostla až na vrchol okolo 1 800 korun začátkem letošního roku, od té doby poklesla na aktuálních přibližně 690 korun.

„Nejprve akcie zaznamenaly až neočekávaný růst, letos došlo k jejich poklesu. Je potřeba to vidět v kontextu nálady celého trhu a změn ceny akcií hráčů v segmentu. Většina našich akcionářů drží pozice dlouhodobě a nižší objemy mají logicky větší šanci na výkyvy,“ říká k vývoji cen akcií Kasa. Nadále má platit i plán Pilulky vstoupit na hlavní parket pražské burzy, vzhledem k aktuálnímu dění k němu ale pravděpodobně v roce 2023 nedojde.

V mezičase Pilulka plánuje posilovat svou pozici na domácím trhu i těch zahraničních. Rakouské lékárenství vnímá jako velmi konzervativní – nereflektuje požadavky zákazníků a přeregulovanost tamního trhu podle Kasy vede k tomu, že online prostředí dominují zahraniční hráči s podílem více než devadesát procent.

I na rakouský trh Pilulka vstupuje hybridním modelem ‚mysli lokálně, jednej globálně‘.

„Také Pilulka vstupuje na rakouský trh tímto hybridním modelem ‚think local, act global‘ (mysli lokálně, jednej globálně), jehož start jsme si úspěšně odzkoušeli již v Maďarsku,“ říká Kasa. Do Maďarska Pilulka oficiálně vstoupila v září, původním cílem ale bylo tam zamířit již před pandemií. Covid ale tyto plány naboural.

První týdny na maďarském trhu nyní přitom podle Kasy ukázaly, že byl vstup rychlejší než v Rumunsku. V současnosti tam na Pilulce nakupuje přes sto zákazníků denně a celkové číslo nakupujících přesáhlo hranici pěti tisíc. Rakouský trh přitom skupina lékáren obsluhuje z nově otevřeného skladu v Olomouci, jenž slouží také jako největší lékárna v Česku.

„Zásilky z Pilulka.at budou expedovány z nově otevřené specializované lékárny v Olomouci, která zvládne odbavit více jak sedm tisíc objednávek denně. Rakušané si budou moci vybrat z nabídky deseti tisíc produktů skladem s rychlým doručením až ke dveřím. Postupně rakouským zákazníkům nabídneme plnohodnotnou nákupní aplikaci Pilulka a služby Pilulka Expres a Pilulka Boxy,“ doplňuje Michal Hanáček, provozní ředitel firmy.