Pomůže Kanye West skomírající ikoně americké módy? Jeho mikin pro Gap se prodalo za stovky milionů

Necelý rok od uvedení prosté černé mikiny, které Ye navrhl pro Gap, vygenerovaly téměř 350 milionů korun. Firma se ale stále utápí v problémech.

ye

Reprofoto: Apple Music/YouTube

Americký rapper a módní návrhář Kanye West

V devadesátých letech bylo oblečení značky Gap pro Američany stejně ikonické jako McDonald’s nebo Mickey Mouse. Poslední období legendárnímu výrobci zpravidla ležérní módy moc nevychází. I proto do firmy před pár lety přišel slavný rapper a podnikatel Kanye West (dnes známý jako Ye), se kterým by Gap navrhoval nové kousky. A byť partnerství zcela neplní očekávání, Ye alespoň ukázal, že se s jeho jménem dokážou prodat obyčejné černé mikiny za miliony dolarů.

Kanye West se proslavil jako hudebník, teď je ovšem znám i jako módní návrhář, a to hlavně pro spolupráci s německým sportovním gigantem Adidas, se kterým má rozjetou edici Yeezy. Právě tenisky této značky (včetně skoro až mimozemských nazouváků, které bouraly i český Footshop) se staly synonymem jeho vášně k módě, není to ale jediná spolupráci, kterou mnohdy silně kontroverzní osoba amerického šoubyznysu má.

Druhým rokem spolupracuje Ye také s americkou společností Gap, která se proslavila pro své obyčejné mikiny s velkým logem a klokaní kapsou na přední straně. V několika minulých rozhovorech zmínil, že spolupráce se značkou takové tradice pro něj byla dlouhodobým snem – a ani mu vlastně nevadilo, že Gap vyrábí především dostupnější oblečení, ne žádné exkluzivní kousky za stovky (ne-li tisíce) dolarů.

Když tedy vedení legendární módní firmy, založené před více než padesáti lety v kalifornském San Francisku, v roce 2020 oznámilo, že se s hudebníkem a kreativcem spojilo, očekávalo se, že se o nadcházející produkty strhne lavina zájmu. Především ze strany zákazníků z takzvané hypebeastové kultury, jež vyhledávají takové oblečení, které je buď prémiové, nebo nějakým způsobem spojené se vysoce známou osobností.

perfect-hoodie

Foto: Gap

Jednoduchá černá mikina, na které Ye spolupracoval se značkou Gap

Nejprve přišla řada prošívaných bund z recyklovaného nylonu, jejíž poslední verze, červená, měla za noc na předobjednávkách vygenerovat firmě zhruba sedm milionů dolarů (v dnešním přepočtu zhruba 170 milionů korun). Větší zásah ale měla edice prostých jednobarevných mikin, označovaných Perfect Hoodie, která vyšla loni v září. Té se evidentně dařilo o něco více, což nyní na Instagramu potvrdil i sám Ye.

Jak sám uvádí, pouze černých mikin z této řady se prodalo tolik, že hodnota celého objemu činila 14 milionů dolarů, respektive téměř 350 milionů korun, a to prakticky bez velkého oficiálního proma – měla běžet pouze jedna reklama v televizi. Jeden kus se pak prodával za poměrně dostupných osmdesát dolarů. „Přišel jsem do Gapu, abych lidem přinášel kvalitní výrobky,“ napsal mimo jiné ve svém příspěvku na Instagramu.

Spolu s oznámením tohoto dílčího úspěchu Kanye West zmínil, že se poprvé přes videohovor setkal s předsedou Gapu Bobem Fisherem a prozatímním šéfem značky Bobem Martinem, který nahradil dosavadního ředitelku firmy Soniu Syngalovou, která po více než dvou letech u kormidla dostala výpověď za to, že nedokázala Gap udržovat v číslech, v jakých si představenstvo a akcionáři představovali.

V reakci na odstoupení se akcie v předburzovním prodeji propadly o více než šest procent a firma spolu s tím zmínila, že očekává propad čistých tržeb ve druhém čtvrtletí letošního roku v rozmezí vyšších jednotek. Ačkoliv totiž Gap loni dokázal meziročně v tržbách vyrůst (o 21 procent na zhruba 16,7 miliardy dolarů), tento rok se pro něj může stát poměrně komplikovaný.

gap-logo

Foto: Gap

Ikonické logo GAP

Na vině mají být jak problémy v dodavatelských řetězcích, tak rostoucí konkurence s podobným typem oblečení. I to může být jedním z důvodů, proč tradiční americká společnost odmítla vykázat výhled na celoroční tržby.

Gap si tak nyní musí opět najít svou „tržní identitu“ a ukázat zákazníkům, proč je od jiných oděvních firem podobného ranku jiný – ideálně lepší. Zda mu ale s tím ale od budoucna pomůže Kanye West, je zatím otázkou. S firmou má podepsanou desetiletou smlouvu, tudíž se může stát cokoliv.

Filip Houska

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.