Poprvé nad dvě miliardy. Kijonkův čočkový e-shop Alensa loni rostl i navzdory propadu trhu
Rok 2022 se měl podle očekávání e-shopu nést v duchu stabilizace trhu po letech pandemie. Nastoupila však válka na Ukrajině či vysoká inflace.
Online prodejce čoček a brýlí Alensa roste i navzdory poklesu e-commerce trhu. Podle oficiální závěrky loni dosáhl obratu 2,1 miliardy korun, a tak vůbec poprvé překonal magickou dvoumiliardovou hranici. Zároveň meziročně dokázal navýšit i svůj zisk z přibližně pětadvaceti milionů na bezmála třicet milionů korun.
E-shop přitom očekával, že se loňský rok bude nést v duchu stabilizace trhu po dvou letech pandemie. „Bohužel do tohoto roku přišel válečný konflikt na Ukrajině, která byla jedním z našich větších zahraničních trhů, a zároveň se projevila nutnost stáhnout se z ruského trhu, kam Alensa expandovala poměrně nedávno,“ vyjmenovává některé výzvy Radek Hejl, jednatel Alensy, kterou CzechCrunch zařadil do žebříčku stovky největších e-shopů v Česku.
„Následné zvýšení cen energií, inflace i kurzové rozdíly se projevily v nákladech, a tak šlo o další, v pořadí už třetí rok v řadě, který prověřil sílu a stabilitu naší společnosti,“ komentuje Hejl. Vedle toho musela Alensa odolávat cenovým tlakům – na jedné straně docházelo ke zvyšování velkoobchodních cen některých produktů, na druhé straně ke globálně se snižující spotřebitelské poptávce. Takové problémy postihly i ostatní obchodníky, což také vedlo k tomu, že samotný trh e-commerce loni poprvé ve své historii klesl, a to o dvanáct procent.
Alensa však navzdory výzvám navýšila svůj obrat při zachování ziskovosti. „Vysoká míra proskladněnosti a schopnost rychlého doručení zboží koncovým zákazníkům i v roce 2022 udržely růst celé firmy,“ říká Hejl, podle kterého je pro firmu i nadále důležitý segment online prodeje dioptrických, ale také slunečních brýlí, kde je marže zatím vyšší než v segmentu kontaktních čoček.