Poprvé nad dvě miliardy. Kijonkův čočkový e-shop Alensa loni rostl i navzdory propadu trhu

Rok 2022 se měl podle očekávání e-shopu nést v duchu stabilizace trhu po letech pandemie. Nastoupila však válka na Ukrajině či vysoká inflace.

Peter BrejčákPeter Brejčák

kijonka-1

Foto: Alensa

Jaromír Kijonka, spoluzakladatel e-shopu Alensa

0Zobrazit komentáře

Online prodejce čoček a brýlí Alensa roste i navzdory poklesu e-commerce trhu. Podle oficiální závěrky loni dosáhl obratu 2,1 miliardy korun, a tak vůbec poprvé překonal magickou dvoumiliardovou hranici. Zároveň meziročně dokázal navýšit i svůj zisk z přibližně pětadvaceti milionů na bezmála třicet milionů korun.

E-shop přitom očekával, že se loňský rok bude nést v duchu stabilizace trhu po dvou letech pandemie. „Bohužel do tohoto roku přišel válečný konflikt na Ukrajině, která byla jedním z našich větších zahraničních trhů, a zároveň se projevila nutnost stáhnout se z ruského trhu, kam Alensa expandovala poměrně nedávno,“ vyjmenovává některé výzvy Radek Hejl, jednatel Alensy, kterou CzechCrunch zařadil do žebříčku stovky největších e-shopů v Česku.

„Následné zvýšení cen energií, inflace i kurzové rozdíly se projevily v nákladech, a tak šlo o další, v pořadí už třetí rok v řadě, který prověřil sílu a stabilitu naší společnosti,“ komentuje Hejl. Vedle toho musela Alensa odolávat cenovým tlakům – na jedné straně docházelo ke zvyšování velkoobchodních cen některých produktů, na druhé straně ke globálně se snižující spotřebitelské poptávce. Takové problémy postihly i ostatní obchodníky, což také vedlo k tomu, že samotný trh e-commerce loni poprvé ve své historii klesl, a to o dvanáct procent.

Alensa však navzdory výzvám navýšila svůj obrat při zachování ziskovosti. „Vysoká míra proskladněnosti a schopnost rychlého doručení zboží koncovým zákazníkům i v roce 2022 udržely růst celé firmy,“ říká Hejl, podle kterého je pro firmu i nadále důležitý segment online prodeje dioptrických, ale také slunečních brýlí, kde je marže zatím vyšší než v segmentu kontaktních čoček.

Hejl v Alense drží podíl ve výši padesát procent, zbytek firmy náleží společnosti JSK EyeCare, kterou vlastní druhý zakladatel e-shopu Jaromír Kijonka společně s manželkou Simonou Kijonkovou, zakladatelkou Zásilkovny. Manželé jsou zároveň přes další společnost největšími vlastníky matky Zásilkovny, skupiny Packeta, jež se aktuálně prodává novým majitelům.

Podle dřívějšího vyjádření Kijonky pro CzechCrunch se Alense nad očekávání dařilo i v první polovině letošního roku, kdy registrovala dvouciferný růst tržeb navzdory pokračujícímu ochlazování spotřebitelské poptávky – obrat českých e-shopů totiž klesá již sedm kvartálů v řadě.

Pro letošní rok Kijonka určil jako jednu z klíčových oblastí dalšího rozvoje rozšiřování sítě poboček. Během posledního roku došlo k otevření prodejny v Praze, Brně i Bratislavě. Dále pak firma sleduje náklady včetně těch logistických a pokračuje v posilování personálního zázemí.