PPF prodá polovinu telekomunikačních aktiv ve čtyřech zemích včetně Slovenska. Cena je 52 miliard

Aktivity na Slovensku, v Bulharsku, Maďarsku a Srbsku kupuje největší telekomunikační firma Spojených arabských emirátů působící pod značkou e&.

Iva BrejlováIva Brejlová

ppf-gate

Foto: PPF

Sídlo finanční skupiny PPF v pražských Dejvicích

0Zobrazit komentáře

Společnost Emirates Telecommunication Group Company, působící pod značkou e&, koupí od PPF Telecom Group podíl 50 procent plus jednu akcii v jejích aktivech v Bulharsku, Maďarsku, Srbsku a na Slovensku. Za ně zaplatí 2,15 miliardy eur, tedy v přepočtu 52 miliard korun. Telekomunikační společnosti v Česku, tedy O2 Czech Republic a CETIN, nejsou součástí zmíněné transakce a budou vyčleněny z PPF Telecom Group.

Vznikne nicméně významný hráč na telekomunikačním trhu ve střední a východní Evropě. „Kupní cena, která společně se smluvními bonusy může dosáhnout výše až dvou a půl miliardy eur, znamená z finančního hlediska jednu z největších transakcí, jakou kdy PPF realizovala,“ uvádí  Jiří Šmejc, CEO skupiny PPF.

Skupina e& získá podíl zejména v infrastrukturních společnostech CETIN a mobilních operátorech Yettel na bulharském, maďarském a srbském trhu a také v O2 Slovakia a O2 Networks Slovakia. Součástí transakce nejsou společnosti O2 a CETIN v Česku. Podle Šmejce je tato skutečnost dána nejen specifickým postavením, které domácí trh v uvažování PPF zaujímá, ale i plány na vytvoření synergií mezi firmami, jež zde vlastní.

e&, dříve Etisalat, je největší telekomunikační firma Spojených arabských emirátů. Vznikla v roce 1976 jako telefonní společnost a v současnosti působí jako globální telekomunikační skupina v šestnácti zemích, kde poskytuje služby 164 milionům zákazníků.

PPF společně s e& cílí na dosažení synergií mimo jiné v nákupu či velkoobchodních a roamingových dohodách. Partnerství podle tiskové zprávy umožní PPF Telecom Group využít zkušeností e& z jiných trhů a rozvinout nabídku moderních digitálních produktů, například internetu věcí.

smejc

Foto: PPF

Jiří Šmejc, šéf skupiny PPF

Podle analytika portálu Capitalinked.com Radima Dohnala prodej pro zákazníky značky O2 na Slovensku a Yettel v Maďarsku, Srbsku a Bulharsku bude znamenat snadnější přístup k levnějším značkám přístrojů a menší šance na nižší ceny za mobilní volání a internet. „Myslím, že jde o jednu z největších transakcí na trhu telekomunikačního byznysu v regionu a transakcí v tomto regionu vůbec,“ dodává.

„Spojení zkušeností a expertizy PPF Telecom Group s našimi inovačními kapacitami přispěje k posílení naší pozice v odvětví telekomunikací ve střední a východní Evropě. Jsme odhodláni dosáhnout synergií, optimalizovat a zefektivnit nákupní procesy a zdokonalit nabídku služeb zákazníkům v souladu s naší ambicí být vedoucí globální technologickou skupinou,“ dodává výkonný ředitel skupiny e& Hatem Dowidar.

Partneři ponechávají stávajícího generálního ředitele PPF Telecom Group Baleše Šarmu na jeho pozici a zajistí kontinuitu podnikání, přičemž naplno využijí rozsáhlých zkušeností nabytých managementem i týmy PPF Telecom Group na příslušných trzích, uvádí zpráva.

Dohoda předpokládá navíc dodatečný smluvní bonus ve výši 350 milionů eur (8,4 miliardy korun) pro PPF. Ten bude vyplacený v případě překročení určitých finančních cílů během tří let po uzavření transakce. Nebudou-li cíle splněny, počítá smlouva naopak s vracením části kupní ceny, a to ve výši 75 milionů eur (1,8 miliardy korun).

Vypořádání transakce firmy očekávají na začátku roku 2024. Podléhá ještě schválení příslušnými regulátory, zároveň může podléhat kontrole i regulaci ze strany Evropské unie.

PPF Telecom Group poskytuje mobilní a datové služby, služby pevných linek a internetovou televizi. Má osmnáct milionů mobilních zákazníků, 1,1 milionu zákazníků služeb pevného vysokorychlostního internetu a více než 700 tisíc předplatitelů internetové televize.

S přispěním ČTK