Proč se BitMEX spojil s AC Milán? Fotbal a krypto pojí vášeň i dřina, když musíte porazit jiný tým

Známá kryptoměnová burza je od roku 2021 partnerem AC Milán. Její marketingový expert Ben Usinger vysvětluje, co je na spojení lákalo.

Luboš KrečLuboš Kreč

Útočník AC Milán Zlatan Ibrahimovič

V posledních měsících přichází z kryptosvěta samé špatné zprávy. S výjimkou rostoucí hodnoty některých kryptoměn z poloviny ledna to je samé propouštění, škrtání, bankroty nebo soudy… Jednou z firem, které se větší problémy zatím vyhýbají, je derivátová burza BitMEX, která se od dalších známých značek liší jak podstatou byznysu, tak přístupem k marketingu. Ten se odráží v její spolupráci s fotbalovým velkoklubem AC Milán. „Byli jsme ve správnou chvíli na správném místě,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch její marketingový expert Ben Usinger.

AC Milán prochází sérií mnoha změn. Už nepatří magnátu Silvio Berlusconimu, ani čínskému podnikateli Li Jonghongovi, ani americkému miliardáři Paulu Singerovi a jeho firmě Elliott Management. Posledně jmenovaní ho očistili, postavili na nohy, znovu z něj udělali elitní vítězící mančaft a prodali skupině RedBird. Novou kapitolu historie týmu ze San Sira jakoby dokládala i spolupráce s burzou BitMEX.

Propojování kryptofirem a sportovních týmů bylo v letech 2020 a 2021, kdy na trzích panovala kryptománie, poměrně rozšířené. FTX, Binance, Crypto.com… Ti všichni se tak či onak propojili s nějakou soutěží nebo aspoň hráčem či sportovní arénou.

Ben Usinger, který je v BitMEX zodpovědný za budování komunit a podílel se na spuštění vlastního tokenu BMEX, v rozhovoru popisuje logiku za sponzoringem AC Milán, proč to je pro jeho firmu zajímavé, proč vsadili na fenomén NFT i proč zrovna fotbal a nikoliv třeba formule 1.

Proč je pro BitMEX zajímavé spojit se s velkým fotbalovým klubem? Chápu to u mainstreamových kryptoburz, jimž jde o vizibilitu, vy jste ale přece trochu jiný případ, cílíte na sofistikovanější klienty.
Víte, možná se to nezdá, ale ve fotbale i v obchodování s kryptoměnami panují obdobné emoce, jako například vášeň a radost z vítězství. Stát se profesionálem a dosáhnout těch největších úspěchů se v obou oborech dá jen pomocí dlouhých let tréninků, školení a různorodých zkušeností. My jako derivátová burza poskytujeme služby profesionálům, běžným obchodníkům a institucím, které denně vytvářejí strategie obchodování a tvrdě pracují na jejich realizaci.

Ve finále celý proces není o tom‚ jak mít štěstí a náhodně najít token s padesátinásobným výdělkem, ale o tom, jak dlouhou dobu překonávat ostatní týmy a celý trh – a tak se stát šampionem. Podobnost se špičkovým fotbalem není vlastně malá, takže ten příběh má logiku. A roli hraje i zviditelnění značky, to nemá cenu zakrývat.

Jak vlastně vznikl nápad spolupracovat zrovna s AC Milán?
Naše partnerství jsme zahájili na začátku sezóny 2021/22. Poté, co jsme se stali obecně známou kryptospolečností a byli již dlouhou dobu uznávaní v Asii, pro nás bylo důležité se zviditelnit také v Evropě. Fotbal tady je jedním z nejvýznamnějších sportů a Itálie byla – a je – jedním z nejslibnějších trhů pro obchodování s kryptoměnami. To kvůli regulačnímu nastavení, dobrému finančnímu vzdělání a velké potenciální skupině uživatelů.

AC Milán, který je na prvním místě v žebříčku fotbalových klubů podle popularity na Apeninském poloostrově, nám umožnil proniknout do profesionální finanční komunity v severní Itálii a sousedských zemích. Byli jsme na správném místě ve správný čas, kdy si AC Milán hledal toho pravého sponzora. A tak jsme tu dohodu uzavřeli.

nft

Dobročinné NFT z dresu AC Milán

Proč jste se rozhodli zkusit zrovna projekt s NFT? V této oblasti není BitMEX nijak zásadně aktivní, ne?
Ano, BitMEX svými NFT nikdy nebyl známý. A nejsme a nebudeme například NFT burzou, nicméně kampaň Born to Lead byla velmi úspěšná, a to i vzhledem k tomu, že byla zaměřená na skutečné fanoušky AC Milán. Vybudovaly se tak mnohem silnější vazby mezi příznivci a naší společností. Nemusíme už vysvětlovat, kdo jsme a co děláme, jelikož jsme na základě spolupráce pro fanoušky vytvořili nějaký viditelný přínos.

Dalším pozitivním příkladem ze spolupráce byl Sudan Jersey vytvořený naší portfoliovou společností Fansea.io. Jednalo se o prémiovou NFT sérii, která pomohla získat finanční prostředky pro Fundacione Milan na pomoc rodinám v Súdánu. Celý příběh a emocionální propojení tohoto projektu, který je zatím vůbec prvním ve světě sportovních NFT, byly velmi silné.

Co přijde v roce 2023?
V první sezóně jsme se museli představit fanouškům a příznivcům AC Milán. V této sezóně i těch nadcházejících již budeme spolupracovat na několika cílenějších projektech, jako jsou prémiové NFT nebo specializovaný vzdělávací obsah o kryptoměnách a finanční gramotnosti. Mimo jiné – jelikož jsme nyní získali regulační registraci u organizací Organismo Agenti e Mediatori (OAM) v Itálii – se chceme stát preferovaným obchodním partnerem pro fanoušky AC Milán po celém světě.

bitcoin

Přečtěte si takéLidé teď budou z krypta stahovat peníze, doba růstu ale zase přijdeLidé teď budou z krypta stahovat peníze, doba nákupů a růstu ale zase přijde. Stejně jako dřív

Proč AC Milán a ne jiný klub? A vlastně proč fotbal a ne hokej nebo basketbal nebo atletika?
Jak jsem zmínil, byl to mix správné značky (jeden z nejlepších italských klubů), správné lokace (severní Itálie, respektive střední Evropa) a správného okamžiku, kdy se vyskytla taková příležitost. Věříme, že fotbal je sport číslo jedna a pokud chcete oslovit lidi v Evropě, musíte začít právě fotbalem.

Je to také skvělá platforma pro budování povědomí o značce a seznámení většího publika nejdřív s vaším logem a pak i se samotným brandem. Basketbal by byl velmi zajímavý pro americké trhy. Také jsme zkoumali možnost spolupráce s formulí 1. Viditelnost v F1 je ale mnohem nižší a nemáme s motoristickým sportem tolik společného jako s fotbalem.

Některé firmy z kryptobyznysu, třeba Crypto.com, šly jinou cestou a své jméno propůjčily do názvu sportovních hal nebo sponzorovaly fotbalový šampionát. To jste nezvažovali?
Všechno je to o emocích a počtu kontaktních bodů, kterých je v případě podporování klubů mnohem víc než při spolupráci se sportovním areálem nebo nadnárodními orgány jako UEFA či FIFA. Takový tip spolupráce je pak vhodnější pro zvýšení obecného povědomí o značce.

V BitMEX však pro nás bylo důležité se blíže zapojit do kontaktu s fanoušky, sdílet profesionální zkušenosti, společně tvořit NFT a některé z příznivců získat jako nové obchodníky pro naši platformu. Dalším příkladem je, že po každé hře na Twitteru AC Milán jako partneři sdílíme nejlepší statistiky a metriky. Pro VIP zážitky nebo firemní eventy našich klientů je také mnohem zajímavější navštěvovat stadion častěji o víkendech, než jen jednou za dva roky, když se koná větší turnaj.

Partnerem článku je BitMEX. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.