První létající automobily se mají prohánět po nebi za rok a půl. Sci-fi se mění v realitu díky Slovákům

Čínský výrobce létajících vozů koupil od společnosti Klein Vision exkluzivní licenci na produkci slovenského létajícího automobilu AirCar.

aircar

Foto: Klein Vision

Pohled na automobil AirCar vznášející se ve vzduchu

0Zobrazit komentáře

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company získala výrobní licenci od slovenské společnosti Klein Vision. Ta stojí za konceptem létajícího automobilu, jehož exempláře by tak mohly vzlétnout vstříc čínskému nebi již zanedlouho.

Slovenská společnosti Klein Vision pracuje na vývoji funkčního konceptu létajícího automobilu od roku 2016. Celý projekt stojí na know-how inženýra Štefana Kleina, kterého v projektu finančně podporuje spoluzakladatel antivirové společnosti Eset a jeden z nejbohatších Slováků Anton Zajac.

Klein dříve působil v projektu AeroMobil, který se snažil fungovat i po jeho odchodu, nicméně v únoru minulého roku společnost oznámila pád do konkurzu. Kleinovi se mezitím dařilo podstatně lépe. Už v roce 2020 s nově vyvíjeným konceptem létajícího vozu AirCar poprvé vzlétnul, a o rok později vůz potvrdil své schopnosti, když s ním Klein doletěl z Nitry do Bratislavy.

Cestu, která autem běžně trvá hodinu, AirCar zvládl za 35 minut a naznačil tak jeden z hlavních benefitů cestování podobnými stroji.  Jeho potenciálu si všimla i čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, která se rozhodla od Slováku koupit licenci na výrobu AirCaru.

aircar-klein-vision5

Foto: Klein Vision

Štefan Klein a Anton Zajac, spoluzakladatelé Klein Vision

Za jakou částku domluvená transakce proběhla, strany oficiálně nekomentovaly, nicméně Anton Zajac pro CzechCrunch alespoň naznačil, že se jedná o sedmimístnou cifru. Číňané za tuto sumu získali možnost vyrábět automobil, který je schopen provozu na běžných komunikacích, nicméně po aktivaci leteckého módu se prodlouží jeho ocas a vysunou se křídla.

Celá transformace trvá něco málo přes dvě minuty a vozu umožňuje vzlétnou na dráze dlouhé minimálně 300 metrů. Zajac pro CzechCrunch prozradil, že společnost nyní provádí testy, během kterých se dokáže vůz poháněný motorem BMW udržet ve vzduchu i hodinu, ale především finišuje výrobní prototyp Aircaru.

„Ten bude vybaven leteckým motorem a svařovaná konstrukce bude nahrazena monokokem. Rovněž bude instalována stavitelná vrtule. Nový motor sníží vzletovou vzdálenost a zvýší cestovní rychlost,“ popisuje novinky Zajac, jehož role, stejně jako role Štefana Kleina, zůstává ve společnosti stejná. Zajac však dodává, že uzavřená dohoda pomůže společnosti k růstu a hledání nových posil celého týmu.

Z optického hlediska by však měly být létající automobily, které budou opouštět čínskou výrobní linku, velmi podobné v současné době testovaným prototypům. „Vyráběné stroje budou dvoumístné verze s geometrií téměř totožnou s tou, která byla prezentována v prototypu 1, tedy páté generaci AirCaru Štefana Kleina,“ vysvětluje Zajac s tím, že první produkční kusy by se měly na trhu objevit přibližně za 18 měsíců.

Velkou otázkou je, za jakou částku budou Číňané AirCar nabízet. V roce 2021 byla cena vozu odhadována na částku okolo půl milionu eur, tedy zhruba 13 milionů korun. Za kolik jej nabídnout Číňané v současné době netuší ani Zajac. „Nemáme dostatečný přehled o obchodních a tržních podmínkách našeho partnera, abychom mohli tuto otázku zodpovědět,“ říká.

Nicméně dodává: „Stejně jako u všech výrobků platí, že čím více se jich vyrábí a čím více se při tom používá automatizace, tím levnější jsou celkové náklady na výrobu.“ Lze proto předpokládat, že by cena prvních sériově vyráběných AirCarů mohla být o něco nižší, než byly původní předpoklady.