Pornohry prohrály souboj s aktivisty. Už stovky jich potopila finanční cenzura a kampaň ještě nekončí
Organizace Collective Shout vytáhla na křížovou výpravu proti sexuálně explicitním hrám. S dobrým důvodem, nebo přehnanou horlivostí?
„Vaše firmy vydělávají na znásilňování, incestu a sexuálním zneužívání dětí ve videohrách.“ Jak byste na taková slova reagovali? Nejspíš dost svižně a rázně. Dvojnásob, pokud jste PayPal, Visa, MasterCard nebo některá z dalších světových společností provozujících platební brány. A přesně tohle se v posledních dnech stalo – a vyostřila se velká aféra herního světa.
Odsouzení nevkusných her o znásilňování je jasná záležitost. O tom není nutné vést jakýkoliv spor. Jenže aktuální aféra vyvolala mezi hráči další otázky. Co když je to nakloněná rovina k dalším zákazům? Co když za aktivisty nejsou jen ochránci dětí a žen, ale nátlakové konzervativní skupiny? Co když zaznívají smyšlené argumenty? A co když to vše vede k výhrůžkám? Rozplést tyhle zamotané otazníky není vždy úplně snadné, tak to pojďme zkusit.
Největší online obchod s videohrami na světě Steam nedávno ze své nabídky vyškrtl stovky erotických a sexuálních her. Nyní podobný krok provedla platforma Itch.io, která se zaměřuje na nezávislé, menší hry od malých studií či sólo vývojářů. Důvod? Hrozba toho, že jim platební brány pozastaví přívod peněz.
Grand Theft Auto povzbuzuje hráče k brutálnímu vraždění žen pro zábavu.
Společnosti PayPal, MasterCard, Visa, Paysafe, Discover a JCB se staly cílem kampaně organizace Collective Shout, která tyto a další platební firmy v otevřeném dopise vyzvala, aby Steamu a Itch.io přestaly zprostředkovávat platby. A to za použití přesně těch slov o incestu a zneužívání, kterými článek začíná.
Mají v Collective Shout pravdu? V tom, že na obou obchodech jsou (či byly) videohry, jejichž tématem je například znásilnění, rozhodně ano. Nejde přitom o hry, v nichž se znásilnění jen objeví či je pouze zmíněno. V některých je přímo jádrem hratelnosti. Už v dubnu takto v Collective Shout s peticí se 70 tisíci podpisů vytáhli proti nevkusné hře No Mercy, nyní následovalo masivní rozšíření ofenzivy odstartované zmiňovaným dopisem.
Steam historicky neměl problém nevhodné hry odstraňovat, povětšinou však šlo o jednotlivé případy. Rázně zakročil například proti hrám vyobrazujícím zjevně nezletilé postavy. Nikoliv však proti erotickým hrám jako takovým. Nyní jeho provozovatelé ze společnosti Valve odstranili přes 400 explicitních titulů – ačkoliv jestli skutečně všechny obsahovaly znásilnění, incest či zneužívání dětí, nelze snadno ověřit.
Steam navíc aktualizoval podmínky vydávání her na své platformě. Vývojáři by tu nově neměli publikovat hry, které „porušují pravidla a standardy zprostředkovatelů plateb“ a v nichž je „určitý druh obsahu pro dospělé“. Itch.io zase po kontaktu ze strany platebních firem z vyhledávání vyřadilo všechny tituly pro dospělé. Minimálně do doby, než provede jejich důkladný audit, po němž budou vývojáři nově potvrzovat, zda jejich hry splňují požadavky platebních bran.
Finanční cenzura a nátlak konzervativců?
Jsou hráči i vývojáři svědky pomyslné finanční cenzury, jež hrozí sklouznout k cenzuře dalších témat, která někdo považuje za nevhodná? Anebo jde o sice nemotorný a nepochopený, ale správný boj za morální věc? Touhle ožehavou otázkou nyní žije herní svět. Od Collective Shout to každopádně není nový postup.
Dosud spíš méně známá organizace za svůj cíl uvádí boj proti sexualizaci dívek a objektifikaci žen. V domácí Austrálii před lety její členové například horovali za zákaz pátého dílu Grand Theft Auto coby hry, která „povzbuzuje hráče k brutálnímu vraždění žen pro zábavu“. GTA je jistě kontroverzní hra, ale takový popis je přinejmenším pokroucený.
Na pornu chorobně závislí hráči brání své právo na vzrušení vyvolané mučením žen a dětí.
Podobně zdvižené obočí vyvolávají i další okolnosti působení této organizace vedené Melindou Tankard Reistovou. Boj proti GTA může být pro leckoho pochopitelný (jakkoliv podivně mohou znít použité argumenty), snaha zakázat oceňované sci-fi drama Detroit: Become Human kvůli vyobrazení násilí proti dětem a ženám už tolik ne.
Organizace Collective Shout se také stala terčem dvou článků reportérky Any Valensové z magazínu Vice. V jednom z nich poukazovala především na dva další signatáře otevřeného dopisu australské skupiny. NCOSE, americkou konzervativní neziskovku prezentující se bojem proti sexuálnímu zneužívání, která Steam a erotické hry kritizuje takřka pravidelně, a projekt Exodus Cry, silně nábožensky zaměřenou organizaci vystupující proti pornografii. Třeba i proti serveru PornHub.
Ve svém druhém textu Valensová zase připomněla tweety či retweety australského sdružení, které nevybíravě zmiňují „úchylné nerdy, co můžou za většinu problémů společnosti“. Anebo snahu zakázat dalších osmdesát her na Steamu. Ani jeden z článků už ale na webu Vice nenajdete. Valensová uvedla, že vlastníci média je kvůli kontroverznímu obsahu stáhli. Sama autorka následně ukončila s Vice spolupráci a následovalo ji několik kolegů. Díky online archivu si oba texty nicméně stále můžete přečíst zde a zde.
Situace tak zůstává přinejlepším složitá – a rozdmýchává ty nejhorší emoce. Reistová poukazuje na výhrůžky, které ona a další členové Collective Shout dostali: „Že tihle na pornu chorobně závislí hráči brání své právo na vzrušení vyvolané mučením žen a dětí vypovídá víc o nich než o nás.“ Nepokřivené hlasy z opačné strany zase varují před nebezpečím cenzury, ať už finanční, nebo jakékoliv jiné. Aby se brány platební totiž nestaly i branami doslovnými, které se otevřou jen hrám schváleným.
Top novinky ze světa her
💰 Dvě česká studia hlásí výrazný růst a stovky milionů v tržbách. Tvůrci Space Engineers z Keen Software House narostli o třetinu na 197 milionů korun, vývojáři z Grip Studios, kteří pracovali například na Indianu Jonesovi nebo Civilizaci, si polepšili ještě víc – za minulý rok na 207 milionů korun ze 133 milionů.
🔨 A když je řeč o spoustě peněz, neskutečných 18 miliard korun v tržbách s miliardovými zisky hlásí za loňský rok Games Workshop – ano, výrobce plastových vojáků do Warhammeru.
🔪 Jaká bude Mafia: Domovina? To nám prozradil Roman Hladík a jeho kolegové, kteří na pokračování milované české hry pracují. Na PC vychází už v šest večer 7. srpna, na konzolích o pár hodin později v noci na 8. srpna – a závod bude!
📺 Připravte se na seriálově-herní smršť! Chystá se vraždění nácků podle Wolfensteina, chystanou adaptaci Mass Effectu dostali na starost autoři seriálového Falloutu a Assassin’s Creed od Netflixu má zelenou.
🤮 AI slop vládne Steamu. Počet her s obsahem generovaným umělou inteligencí tam loni narostl o 800 procent. A když je řeč o Steamu, jeho zakladatel Gabe Newell popsal, jak vypadá jeho pracovní týden. Ano, pracuje sedm dní v týdnu. Ale prokládá to potápěním a pohodou.
💥 Návrat ke kořenům? Battlefield 6 v prvním traileru vypadá fakt dobře.
🚂 Neobvyklý karetně-lovecraftovský-vlakový horor Dreadline Express od Davida Konečného se představuje v novém traileru.


















