Rakousko nenalákalo jen Pilulku. České firmy do země míří každoročně, cítí se tam jako doma

České firmy se můžou spolehnout na podobnou mentalitu a paradoxně míň rozvinutou konkurenci v online prostoru. Což je velká výhoda.

Iva BrejlováIva Brejlová

vídeň

Foto: Markus Schieder/AustrianImages.com

Rakousko láká české firmy

Cesta mezi oběma hlavními městy netrvá ani čtyři hodiny, ale blízkost není to jediné, co Vídeň a Prahu spojuje. Právě proto některé rozdílnosti překvapí. Třeba skutečnost, že trh pojímaný jako západní může být taky velmi konzervativní – tak jej popisuje skupina Pilulka, která právě oznámila expanzi do Rakouska. Je to pro ni výhoda. Skupina, která si dala za cíl přesunout lékárnu do mobilu, věří, že se tu rychle stane jedním ze tří největších online hráčů ve farmacii.

Jen co se týče online nákupů v zemi, Pilulka uvádí, že loni jejich celkový objem dosahoval 9,6 miliardy eur s meziročním nárůstem o 20 procent. Díky tomu se Rakousko stává velmi lukrativním trhem pro vstup nových hráčů z oblasti e-commerce.

Ať už do onlinu nebo mimo něj, jedná se o celkem obvyklý směr, kterým se tuzemské firmy vydávají. Rakousko je blízko, stejně jako mentalita tamních zákazníků i způsob práce. A země funguje jako vstupní brána do regionu DACH, tedy německy mluvících zemí, které nabízejí potenciálně až 100 milionů zákazníků.

Zájem tuzemských společností, které do Rakouska směřují, dlouhodobě neutichá. Ukazují to i čísla těch, kterým zdarma pomáhá rakouská investiční agentura Austrian Business Agency. Loni i letos jich bylo jedenáct a organizace si pochvaluje, že firmy jsou stále velmi motivované. Přitom právě dva poslední roky byly ty, kdy mnoho firem svou expanzi odkládalo.

Region střední a východní Evropy je ale v Rakousku stále viditelnější. V roce 2019 z něj podle agentury ABA pocházela každá pátá firma, která do země s její podporou vstoupila. Loni to byla už každá čtvrtá. Česko se dlouhodobě řadí k zemím, které tato čísla pohánějí. Společností s českými akcionáři je v rakouském obchodním rejstříku už skoro 540.

vídeň

Foto: Leyre/Unsplash

Rakousko nabízí zajímavou kupní sílu

„České společnosti jsou velice konkurenceschopné. Vidíme, že tu uplatní své technologie a pomáhají posouvat zdejší digitální služby. Ale zájem je z mnoha oborů. Firmy v turbulentní době využívají Rakouska jako stabilního trhu,“ vysvětluje Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency (ABA) pro oblast střední a východní Evropy.

Vstup na rakouský trh funguje i navzdory všem aktuálním negativům, ať už jde o přetrvávající problémy kvůli pandemii koronaviru, útlum e-commerce, která po rychlém růstu hlásí pokles zájmu, nebo ochlazení některých investic do mladých firem, které s těmito penězi za hranice obvykle vyrážejí.

Služby, které táhnou

Dochází možná jen k malým zdržením. Tak to bylo právě i s lékárenskou Pilulkou. Do Rakouska měla původně vstoupit loni, ale pokles e-commerce její plány odsunul. I přes úsporná opatření v jiných částech byznysu však expanzi nehodlala dál oddalovat.

„Situace na online trhu není v současné době zdánlivě optimální pro expanzi, ale vstupu na nový trh předchází rok až dva příprav. Takový krok neplánujete s ohledem na měsíce, ale roky – a po odeznění současné nepříznivé tržní situace nastane opět růst sektoru e-commerce,“ okomentoval krok Martin Kasa, jeden ze zakladatelů a člen představenstva firmy.

Na zdejším trhu ale nejde jen o digitální služby ani výhradně o technologie. Svůj vlajkový obchod tu má společnost Well Pack, scale-up zaměřený na obalové služby pro logistiku, který v zemi působí od roku 2013 a teď tu plánuje už třetí pobočku. Expanzi sem plánuje Fruitisimo. Působí tu Cyrkl, který pomáhá firmám lépe nakládat s odpady. A začala i Opravárna, která těží z toho, že namísto, aby lidé automaticky staré věci vyhodili, je stále častěji nechávají opravit.

Což je taky důležitý moment. Právě Opravárna expanzi naplánovala v souvislosti s miliony od investorů, se kterými se pochlubila v září, a zatím stihla projít oficiálním založením společnosti, takže tu teprve začíná působit. Její šéf Jan Charvát vysvětluje, že byznys založený na opravách má u našich jižních sousedů velmi dobrou odezvu.

„Je tu silné vnímání témat životního prostředí a státní i městské – třeba vídeňské – podpory opravárenství, například formou opravárenských voucherů,“ popisuje. „Pro nás je to velmi zajímavý trh. Recyklační průmysl je tu poměrně rozsáhlý,“ říká Philip Korinek, marketingový manažer Cyrklu a vysvětluje, že firma poskytující platformu pro obchodování s průmyslovým odpadem a recykláty se snaží o vytvoření cirkulární ekonomiky, a Rakousko pro svůj plán vidí jako velmi vhodnou zemi.

I bez toho by ovšem firmy o vstup do země měly velký zájem. „Rakousko je takové malé Německo, vstup do ‚západní Evropy‘,“ popisuje Charvát. „Otevřela se nám brána do Německa a Švýcarska,“ doplňuje ho Korinek. Říká, že růst do těchto dvou zemí je pro následující rok pro společnost priorita.

Blízkost Rakouska navíc umožňuje trochu osekat náklady a ve stejnou chvíli posilovat tuzemskou část aktivit. „Z Německa a Rakouska budeme zatím výrobky na opravu vozit spíše sem, kvůli levnější ceně práce. Až následně plánujeme přímou expanzi,“ popisuje Charvát s tím, že to je prozatímní plán. Původně i tato firma své plány trochu pozdržela, a to kvůli období dovolených, pomalému vyřizování účtů v bance i administrativě s notářem. Právě tady byla velmi nápomocná ABA Invest in Austria, chválí Charvát.

S tím souvisí i fakt, že obecně je papírování v zemi poměrně přívětivé. „V porovnání s Německem tu věci probíhají pružněji. Dalším důležitým bodem jsou nebyrokratické procedury při založení společnosti a nepoměrně vyšší kupní síla zdejších zákazníků,“ popisuje Jaromír Opatrný, šéf firmy Well Pack.

Rakouský magnet pro byznysmeny

Český internetový prodejce Rohlik.cz spustil svůj rakouský protějšek Gurkerl.at na konci roku 2020. Dnes společnost ve Vídni zaměstnává 65 lidí, dodává 40 tisícům zákazníkům a také expandovala do Německa se svou značkou Knuspr.de.

Rakousko je žádané i z ostatních zemí mimo region. Je to jedna z nejoblíbenějších lokací pro založení hlavní evropské kanceláře pro společnosti z Evropy, Spojených států i Asie. Svou evropskou centrálu jich už tu má na 390.

Gurkerl

Foto: Gurkerl

Gurkerl.at, rakouská odnož online supermarketu Rohlik.cz

Funguje to totiž i naopak – firmy, které přicházejí z jiného regionu, oceňují, že tu dosáhnou mimo jiné právě i na zákazníky z oblasti střední a východní Evropy. A tam, kde se setkávají byznysmeni z obou stran, koncentrují se znalosti i zajímavé příležitosti.

„Centrály firem vytvářejí vysokou přidanou hodnotu, přitahují další investice, posilují oblast výzkumu a vývoje a jsou důležitými zaměstnavateli,“ říká Martin Kocher, spolkový ministr pro digitální a hospodářské záležitosti a práci.

O tom svědčí i fakt, že žádná jiná země Evropské unie v poslední době nezaregistrovala tolik patentů, ochranných známek a vzorů v přepočtu na HDP jako Rakousko, uvádí tamní patentový úřad. I podle zprávy Evropské komise European Innovation Scoreboard 2022 (EIS), která klasifikuje a porovnává inovační sílu členských států, patří Rakousko mezi významné inovátory a je nad průměrem unie.

Čerstvě země představila projekt Austrian Startup Landscape, který mapuje přes 2 400 rakouských startupů a dění v celém tamním ekosystému. Zároveň poskytuje podrobné informace o inovacích, inkubátorech i akcelerátorech, ale také o kolech financování a obecně aktuální přehled startupů. Jedná se o společnou iniciativu rakouského ministerstva hospodářství a hospodářské komory ve spolupráci s projektem Dealroom a ABA je jedním z podpůrných partnerů, kteří ji umožňují.

Loni rakouská agentura ABA – Invest in Austria podpořila ve spolupráci s regionálními agenturami celkem 364 mezinárodních společností. Pro zemi je to výhodné, firmy tu investovaly 1,24 miliardy eur a vytvořily skoro 3,5 tisíce pracovních míst. A aktuálně ABA poskytuje konzultace dalším 1 400 společnostem. Pro firmy, které uvažují o usídlení na trhu, jsou zdarma. Vedle nich se můžou společnosti opřít o čerstvá data, pomoc s administrativou, se založením pobočky či dceřiné společnosti, ale i na pomoc se získáním dotačních titulů.

„Země těží z úzkého propojení mezi firmami, univerzitami, výzkumnými středisky i klastry. Na propojení stavíme i my – máme silnou síť kontaktů a firmám umožňujeme networking,“ slibuje Reiter-Braunwieserová. Dodává, že z Česka pro příští rok už teď vidí podobný zájem jako v předchozích letech.

Partnerem článku je ABA – Austrian Business Agency. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.