Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-modelc-semi-models-modelx

Tesla Model 3, Model S, Model X a chystaný nákladní automobil Semi

0Zobrazit komentáře

Synonymem elektromobilky, tedy automobilky, která vyrábí elektrické vozy, je dnes jednoznačně americká Tesla a zřejmě to tak ještě minimálně nějakou dobu zůstane. Elon Musk v posledních letech prokopává elektromobilům cestu na silnice hlava nehlava, až mu málem celá firma zkrachovala, ale rozhodně za to nesklízí jen ovace. Mnoho konkurentů se snaží úspěchy Tesly zlehčovat, často proto, že jim v elektromobilech ujíždí vlak. Výjimkou je německé Porsche.

Stuttgartský výrobce sportovních vozů, který patří do koncernu Volkswagen, nedávno představil novou verzi svého ikonického modelu 911 Carrera, ale jednak na něm není příliš mnoho novinek a hlavně celý automobilový průmysl čeká na úplně jiný model. Porsche ohlásilo svůj první plně elektrický vůz, který má dorazit v příštím roce. Bude se jmenovat Taycan a pro tradiční automobilku to bude znamenat významnou proměnu, které se však zřejmě nebylo možné vyhnout.

V září Porsche oznámilo, že definitivně končí s dieselovými motory, i proto, aby se odstřihlo od neslavné aféry Dieselgate, která v rámci Volkswagenu zasáhla i tuto značku, a budoucnost vidí v elektřině. Do elektrických aut plánuje v následujících čtyřech letech investovat 6 miliard eur, což je více než 150 miliard korun, a tak jsou očekávání vysoká.

porsche-taycan

První plně elektrické Porsche Taycan

Mnozí fanoušci rychlých vozů a zvuku tradičních spalovacích motorů si zatím nedokáží (nejen) Porsche na elektřinu představit, ale šéfové ve Stuttgartu, kde automobilka sídlí, své vizi věří. „Děláme to kvůli emisním limitům,“ přiznal pro deník Los Angeles Times šéf Porsche Oliver Blume, ale druhým dechem dodal, že má jeho firma velkou motivaci. Velký úspěch totiž Porsche slaví v motorsportu, kde se také začíná na elektřinu přecházet, a tak nyní chce tento úspěch přenést z okruhu na běžné silnice.

Mladý divoký kůň

Už dnes je ostatně 60 procent prodaných Panamer v Evropě hybridních, a tak se v Porsche nebojí, že by přechod na elektřinu neměl u běžných spotřebitelů fungovat. „Jakmile lidé začnou elektromobily jezdit, uvědomí si, že je v nich velký potenciál. Akcelerace je dechberoucí, neslyšíte žádný hluk a ukliďnuje vás pocit, že neznečišťujete životní prostředí,“ míní Klaus Zellmer, který řídí Porsche v Severní Americe.

rivian-pickup-electric

Přečtěte si takéStartup Rivian představil elektrický pick-up, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou letStartup Rivian představil elektrický pick-up, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou let

Oba muži, Oliver Blume i Klaus Zellmer, se nicméně shodují, že i v elektrickém modelu musí řidič poznat, že sedí v Porsche. Jen vám zkrátka pod kapotou nebude dřímat spalovací šestiválec, ale elektromotor, který bude mít 600 koní. Právě tolik má mít první elektrické Porsche zvané Taycan, což v překladu znamená „mladý divoký kůň“. Ambice tradičního německého výrobce, kterého Ferdinand Porsche založil před 87 lety, jsou velké. Taycan má být první z mnoha vozů v rámci elektrické série Mission E.

oliver-blume-porsche

Šéf Porsche Oliver Blume

Inspiraci Porsche pochopitelně čerpá také od lídra elektromobilového průmyslu, americké Tesly, pro kterou – pro některé možná trochu překvapivě – šéfové Porsche nacházejí především slova chvály. „Když se podíváte na to, co Tesla dokázala, na objem jejich produkce a jejich ceny, je to skutečně ohromující,“ neskrýval uznání Zellmer, na jehož severoamerickém trhu bude právě Tesla a zejména její Model S největším soupeřem Taycanu. A do budoucna také například Roadster.

„Pokud tohle dokážete udělat s jednou značkou a prodejní sítí, která nemá žádné dealery a skutečnou obchodní organizaci, je to o to více ohromující,“ dodává Zellmer a naráží mimo jiné na poslední čísla Tesly, které se konečně začalo dařit vyrábět ve větším měřítku nejdostupnější Model 3. I díky tomu se v posledním čtvrtletí automobilka Elona Muska dostala do černých čísel a hodlá v tomto trendu pokračovat.

tesla-Model 3 Performance – Midnight Silver Tarmac Motion

Foto: Tesla

Tesla Model 3

Jak si proti Tesle povedou tradiční automobilky, které mohou mít mnoho výhod, například co se týče výrobní kapacity svých továren nebo finančních prostředků, ale zároveň proti Tesle mají několikaletou ztrátu ve vývoji, zajímá celý automobilový průmysl. První elektrické vozy tradičních značek by se měly začít objevovat už příští rok včetně Porsche a všichni budou stát proti vozům značky Tesla, jež patří v USA nejen mezi nejprodávanější elektrické vozy, ale například Model 3 už se blíží vrcholu mezi úplně všemi sedany.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

PwC spouští další kolo svého startupového akcelerátoru. Hledá to nejlepší ze střední a východní Evropy

Filip HouskaFilip Houska

pwctop

V sousedním Polsku se podobně jako minulý rok schyluje k jedné z největších startupových akcí v zemi. Blíží se totiž třetí ročník akcelerátoru Startup Collider pod taktovkou polské pobočky sítě poradenských společností PwC, jehož cílem je nalákat ambiciózní evropské startupy a těm nejlepším poskytnout možnost, jak svůj byznys pomocí několika klíčových faktorů posunout kupředu.

Oproti loňskému ročníku je zaměření aktuálního akceleračního kola výrazně širší. Nově PwC vyzývá všechny startupy, figurující zejména ve střední a východní Evropě, jejichž produkt má co dočinění s oblastmi jako fintech, rizikový management, internet věcí, analýza dat, umělá inteligenci, e-commerce, kyberbezpečnost, obchod, daňová a právní transformace či logistika.

Akcelerátoru se tak může zúčastnit celá řada začínajících firem z různých oblastí, ovšem podmínkou je, že již mají produkt na trhu a prostřednictvím Startup Collideru ho chtějí dále rozvíjet a posouvat veškeré aktivity s ním spojené. Pomáhat s tím startupům budou nejrůznější mezinárodní mentoři, které zajišťuje PwC, decision makeři a mimo jiné také vybrané globální firmy.

kwoska

Magdalena Kwoska z polského Startup Collideru

„Velmi často se setkáváme s mladými podnikateli, kterým chybí zkušenosti a znalosti k tomu, aby jejich startupy efektivně rostly a vydělávaly na technologických řešení, jež vytvořili. Některé z nich mají silný potenciál změnit dané odvětví a naším cílem je zajistit, aby tvůrci získali potřebné know-how a setkali se s lidmi, kteří jejich sny promění v realitu,“ popisuje vizi PwC Startup Collideru Beata Cichocka-Tylmanová, ředitelka inovací a R&D v polském PwC.

Šestiměsíční intenzivní kurz

To hlavní, na co PwC v rámci svého akcelerátoru láká, je kurz v délce šesti měsíců, kam se dostane 15 odbornou porotou vybraných startupů. Během něj pak budou sbírat potřebné znalosti k rozšíření a optimalizaci svého byznysu. Vrcholem je následně takzvaný Demo Day, konaný koncem září příštího roku, kde všechny načerpané informace a svůj pokrok budou představovat nejen před porotou, ale také před investory či společnostmi, s nimiž by tvůrci mohli navázat spolupráce.

pwcoffice

Kanceláře PwC v polské Vratislavi

Co se týče časového harmonogramu, přihlášky do akcelerátoru se uzavírají v neděli 16. prosince, přičemž následující dva měsíce budou pečlivě hodnoceny a analyzovány. Na základě výsledků si pak PwC pozve onu vybranou patnáctku startupů k sobě do varšavského ústředí, kde se dozví další kroky.

V případě zájmu je přihláškový formulář dostupný zde. Další informace jsou pak volně dostupné na oficiálních stránkách programu.

pwc-startup-collider1