Slovenský startup díky analýze genomu ukáže predispozice pro sport i nemoci. DNA ERA loni vyrostla o 700 procent

dnaera_miska_jakub__01-min

Foto: DNA ERA

Michaela Šišková s manželem Jakubem ze startupu DNA ERA

Před dvěma lety dva miliony, loni 17 už milionů korun. Z ekonomického pohledu platí poučka, že z malého základu dokáže firma rychle růst celkem „jednoduše“. Ale navýšit tržby o 700 procent za jeden rok není běžné ani mezi startupy. Slovenskému projektu DNA ERA, který nabízí analýzy DNA a rekreační genetické testování, se to však podařilo. Teď se přitom jenom rozbíhá, v dalším rozvoji mu má pomoct chystaná investice i velký výčet produktových novinek.

Za DNA ERA stojí vystudovaná genetička Michaela Šišková, která byla inspirovaná nárůstem zájmu o domácí testy lidského genomu ve Spojených státech. Získávání informací o zdravotní či sportovní predispozici, jež lidem napomáhá žít kvalitnější život, se rozhodla nabídnout i zákazníkům v našem regionu a před čtyřmi lety tak společně i s manželem rozběhla vlastní startup.

„Úspěšné výsledky představují další validaci produktu a způsobu, kterým DNA ERA své služby nabízí. Zejména velké množství pozitivních reakcí od zákazníků je ukázkou toho, že o genetické analýzy je velký zájem,“ popisuje Šišková, jejíž firma testování genomu od konce září nabízí i v českém jazyce pro tuzemské zákazníky.

Konkrétně DNA ERA nabízí tři varianty testů – jeden zaměřený na stravu, prevenci zranění nebo identifikaci sportovních predispozic, druhá verze zkoumá zdravotní rizika, reakce na léčiva nebo status přenašeče v rámci plánovaného rodičovství. Třetí produkt oba tyto testy kombinuje. Samotnou analýzu genomu provádí nezávislá laboratoř v Německu, startup pak získaná data převádí do hezkého grafického výstupu a „lidské řeči“ s možnými doporučeními.

dna-era_miska__04-min

Foto: DNA ERA

Michaela Šišková ze startupu DNA ERA

„Neustále se posouváme kupředu a pro další období máme velké plány. Chceme se stát dominantním partnerem v oblasti poskytování personalizovaných služeb,“ vypráví Šišková a nastiňuje chystané novinky. V těchto dnech má dojít ke spuštění srovnávače, kde novým i stávajícím zákazníkům umožní porovnat sportovní predispozice s vrcholovými sportovci.

Kolem poloviny letošního roku pak DNA ERA představí nový druh testů zaměřený na oblast „beauty“, tedy na predispozice ke stárnutí pleti, kazivosti zubů či vzniku křečových žil. Další balík má výhledově, pravděpodobně ještě během letoška, umožnit testování na predispozice v mentálním zdraví.

„Analýza v laboratoři zkoumá více než 650 tisíc míst v DNA. Máme tak obrovské množství dat, kterými dokážeme aktualizovat výsledky o nové studie. Existující data našich existujících zákazníků zpracujeme softwarem a nové oblasti si mohou odemknout ve webové aplikaci bez potřeby opětovného odběru vzorku. Samozřejmě budou nové oblasti v nabídce i pro ty, kteří DNA analýzu ještě nemají,“ říká Šišková.

Kromě analýzy DNA chce ale startup zákazníkům nabídnout i další testy zaměřené na jejich aktuální zdravotní stav, cílem je připravit základy pro personalizovanou medicínu tak, aby byly dostupné pro všechny na jednom místě. Nyní má DNA ERA rozběhnutých několik partnerství, bližší podrobnosti ale nechce komentovat.

V neposlední řadě pak firma pracuje na tržišti pro individuální nabídku produktů a služeb. Webovou aplikaci s výsledky analýzy genomu a doporučením, jak s nimi dále pracovat, tak chce DNA ERA rozšířit například o konzultace s genetiky, nutričními experty či sportovními trenéry.

„Systémy veřejného zdravotnictví počítají se screeningem obyvatelstva, případně s preventivními prohlídkami, na něž vzniká nárok v určitém věku. Díky vědeckému pokroku však o predispozicích víme mnohem dříve a tomu je nutné přizpůsobit i další služby. Chceme být dominantním hráčem v poskytování personalizovaných služeb v oblasti zdraví. Díky analýze DNA nemusíme hádat, kam zákazníka poslat a co mu doporučit,“ popisuje Šišková.

pruvodce boxed

Přečtěte si takéCeny nemovitostí letí s úroky vzhůru. Jak se v tom vyznat? A vyplatí se byt koupit, nebo pronajmout? Je tu realitní speciál

Firma se přitom udržuje v zisku – loni jej vykázala na úrovni několika tisíc eur, což pro startupy v tomto stadiu byznysu také není standardním výsledkem. Novinky i další expanzi na nové trhy ale chce financovat s pomocí investorů.

Nebude to poprvé, v roce 2020 DNA ERA získala investici přibližně šest milionů korun od fondu ve správě Crowdberry Investment Management. Nyní se na sesterské crowdfundingové platformě Crowdberry otevírá soukromým investorům s cílem získat 25 milionů korun, minimální částka je stanovená na 125 tisíc korun.

„Jsem přesvědčena, že naše výsledky budou pro investory jednoznačným ukazatelem toho, že biotechnologie a personalizovaná medicína jsou budoucností,“ říká Šišková. „Díky nové investici bude DNA ERA moct pokračovat v expanzi a rozšiřování portfolia produktů a služeb. Pro investory je to příležitost přidat se k firmě s kvalitním zakladatelským týmem v rané fázi růstu, což jim může přinést vyšší zhodnocení v případě možného exitu,“ doplňuje investiční manažer Crowdberry Jakub Bachratý.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.