Spotify je zpět na koni. I díky reklamám se překlopilo do zisku a hlásí velký nárůst platících uživatelů

Spoluzakladatel a CEO Spotify Daniel Ek

Foto: Spotify

Hudební streamovací služba Spotify oznámila hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí letošního roku a má důvod k oslavám. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku se totiž původem švédské firmě podařilo znovu dostat do černých čísel, a to konkrétně ve výši dvou milionů eur (51 milionů korun) oproti ztrátě 101 milionů eur (2,6 miliardy korun) o rok dříve. Výsledkům pomohla poptávka v Evropě a Severní Americe.

Vedle zisku rostly Spotify také tržby, které se meziročně posunuly o 27 procent na 2,5 miliardy eur (64,3 miliardy korun), což je zhruba o padesát milionů více, než očekávali analytici. Klíčovou metrikou jsou pro jednu z nejoblíbenějších streamovacích služeb světa také počty uživatelů – neplatících i těch prémiových, tedy platících. I tam Spotify rostlo.

Počet prémiových uživatelů, kteří si za službu platí měsíční předplatné, se zvýšil ze 144 milionů ve stejném období loňského ke 172 milionům, což představuje devatenáctiprocentní růst. Zvýšení měla pomoci skutečnost, že o Spotify projevili velký zájem především posluchači z Evropy a Spojených států, kde se jich aktuálně nachází 29, respektive 40 procent.

Uživatelé, kteří využívají Spotify zdarma s reklamami, také vzrostli o zhruba 35 milionů na 220 milionů. Co se takzvaných měsíčně aktivních uživatelů (MAU) týče, hranice se posunula z 320 milionů ve třetím kvartálu roku 2020 na 381 milionů lidí s tím, že do konce roku chce služba dosáhnout úrovně 400 milionů. Právě díky těmto růstům tak Spotify logicky mohlo navyšovat své příjmy.

Ty plynou primárně z předplatného a reklamy, která se zobrazuje a přehrává neplatícím členům. Zatímco příjmy z reklam loni na vrcholu pandemie klesly, v uplynulém čtvrtletí se zvýšily o 75 procent na 323 milionů eur (8,3 miliardy korun). Firma mimo jiné plánuje, že najme stovky nových zaměstnanců, aby dále tržby z reklamy zvyšovala. Spolu s tím se zvýšil i průměrný příjem na uživatele – 4,34 eura. Meziročně tak jde o čtyřprocentní nárůst.

A byť uživatelé chodí na Spotify primárně z důvodu poslechu hudby, lákají je také podcasty, do kterých společnost masivně investuje, jelikož v nich stále vidí velkou budoucnost. Aktuálně služba pod vedením Daniela Eka nabízí 3,2 milionu podcastů (mezi nimiž vyčnívá i oblíbená série s Joem Roganem), přičemž ve stejném období vloni to bylo o zhruba 300 tisíc méně.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.