Tenhle bavorák si průměrný Čech nekoupí, i kdyby na něj měl – je elektrický. Proč by to ale mělo vadit?

Nejnovější BMW i5 M60 je neuvěřitelně nadupadný vůz, který dá stovku za 3,8 vteřiny. A podobně vypadá i jeho cenovka, jen je v milionech.

Luboš KrečLuboš Kreč

bmw-a-1Komentář

Foto: Luboš Kreč/CzechCrunch

BMW i5 M60 xDrive

1Zobrazit komentáře

Autotest Luboše Kreče: Zajíždím do garáže a hned poutám pozornost. To se mi normálně nestává (v garáži ani jinde), takže něco je jinak – aby ne, sedím v tmavě modrém sportovním pětkovém BMW. Úplně novém, zabijáckém, s označením M. Přichází muž, okukuje ho, uznale pokyvuje hlavou. Pak mu ztuhne úsměv: „Ježíši, to je elektrika? Ech…“ Mávne rukou a po uznání není ani vidu ani slechu. A já se ho chci zeptat: Proboha, proč?

Snažím se na politiku nahlížet tak, jaká je – bez ní se neobejdeme a i mezi politiky jsou stejně jako v běžné populaci lidé chytří i hloupí, jedni ji dělají lépe, jiní hůře a někteří vysloveně špatně. Či dokonce nebezpečně. Pokud jde ale o elektromobilitu, tak v ní z těch českých zaspali a pochybili asi úplně všichni.

Muž, který nad mým (tedy jen po čas týdenního testu) BMW i5 M60 xDrive ohrnul nos, i když se mu předtím jednoznačně zamlouvalo, je toho důkazem. Vsadím se, že nikdy v žádné elektrice nejel. Možná ani moc nepřemýšlel, zda, jak a komu její pořízení dává smysl. Zato slyšel, jak na vozy na baterky v posledních letech nadávali zástupci dnešní opozice i velké částí vládní pětikoalice.

Ostatně tolik vzývaný úspěch českých europoslanců v čele s Alexandrem Vondrou, kterým se podařilo zmírnit budoucí emisní požadavky na auta se spalovacími motory, se v blížících eurovolbách jistě bude prodávat jako prospěšný políček „elektromobilnímu šílenství“ a jako závan starých dobrých časů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ne že by všechno kolem elektromobilů bylo zalito sluncem a láskou a že by jejich výrobu neprovázela řada problémů – ekologických, humanitárních i ekonomických. Čeští politici jim ale už dřív nasadili obří psí hlavu, takže průměrný Čech k nim má v lepším případě silnou nedůvěru. A to se bude otáčet jen pomalu, zvlášť když v sérii voleb, které nás čekají, se rétorika drasticky nezmění. Což v důsledku povede k dalšímu zaostávání a skanzenovatění.

Přitom zrovna BMW v mnoha směrech lépe než Tesla ukazuje, jak dobrá auta na akumulátory mohou být. V létě jsme se o tom přesvědčili s korábem i7 a teď to potvrdila i nová pětková řada, což je pro mnichovskou automobilku spolu s modelem X5 klíčový vůz, protože má zásadní vliv na ziskovost firmy. Na rozdíl třeba od Mercedesu, Volkswagenu či Škodovky sází BMW na to, že pro elektromobily (až na výjimku v podobě SUV iX) používá stejný podvozek a stejnou karoserii jako pro klasické motorové verze. Takže rozdíl poznáte jen podle registrační značky. A možná podle chybějícího hluku.

A samozřejmě poznáte rozdíl i za volantem. Jejich odpich je díky okamžité akceleraci návykový, stejně jako stabilita a přilnavost k vozovce, za což vděčí stovkám kilo v bateriích uložených v podlaze. Nové BMW i5 M60 tohle všechno podobně jako jeho nepatrně starší a o hodně větší sestra i7 M70 dovádí až k absurditě – vůz má výkon 442 kW a stovku zvládne pod čtyři sekundy. Takže když si dáte sportovní režim, jako byste byli ve stíhačce a otáčely se vám vnitřnosti. Kdyby tohle zažil muž, kterého jsem potkal v garáži, asi by ve svém názoru byl méně pevný.

Nad čím by se ale mohl oprávněně pozastavit, by byl dojezd – ačkoli promo materiály zmiňují až 515 kilometrů, v chladném počasí stěží dáte 300 kilometrů. Ostatně průměrná spotřeba mi v polovině prosince neklesla pod 30 kWh, což při kapacitě baterie lehce přes 80 kWh nevěstí nic mimořádného. A jako „zvíře“ jsem jezdil zcela výjimečně. Pro srovnání například nejrychlejší Tesla s označením Model S Plaid se pyšní výkonem šplhajícím k osmi stům kW a baterií 100 kWh. Celkový dojezd by v jejím případě měl činit bezmála 630 kilometrů.

Na druhou stranu kdykoli mi někdo začne uvádět dojezd jako fundamentální důvod, proč si elektroauto nekoupit, zeptám se ho, kolik kilometrů v průměru najede. A dodám, že pokud to není víc než dvě stovky denně, není co řešit, protože to je vzdálenost, kterou dnes zvládne na jedno nabití každý elektrovůz.

bmw-hp

Přečtěte si takéKabriolet pro boomery? Bavorák, který klame tělemKabriolet pro boomery? Bavorák, který klame tělem, není pro starý. I když vlastně ano

Tohle BMW by byl hezký vánoční dárek, pokud byste tedy měli volné 3,5 milionu. A já si ho právě během Vánoc vyzkoušel, když jsem projížděl městem s jeho svítící čelní maskou (či chcete-li svítícími ledvinkami). Ve srovnání s Volvem V90, kterým normálně jezdím, má méně vnitřního prostoru. Kvůli bateriím má poměrně skromný – minimálně na rodinný sedan – zavazadelník. Ale má taky charisma, které už z dálky řve, že je bojovník. Minimálně v této emkové úpravě.

Vlastně nevím, z čeho plyne ta až obsesivní obava některých českých řidičů z elektroaut. Nevěřím, že za ní je hluboká rozvaha o dopadech na ekonomiku nebo na životní prostředí. To jsou kategorie, které šoférovi, co jezdí autem hlavně na víkendové nákupy, moc neřeknou. A určitě se podle nich nerozhoduje v autosalonu.

Chápu jako argument problémy s nabíjením třeba na sídlištích nebo v menších městech. Ale stejně – je v tom často víc iracionality, než je zdrávo a než by bylo užitečné. Možná kdyby se u nás nerozdávaly před volbami koblihy, ale zdarma jízdy v elektroautech nebo klidně elektro obytňácích, probíhala by ta adopce o něco hladčeji.

Odhalena nová generace Apple CarPlay. Bude vypadat prémiově, značky si jej budou moci přizpůsobit

Nová generace rozhraní CarPlay od Applu přinese hned několik novinek. Systém bude využívat také interní data automobilu.

carplay-new-gen1

Foto: Porsche

Podoba nové generace CarPlay od Applu v Porsche

0Zobrazit komentáře

Automobilky Aston Martin a Porsche ukázaly novou podobu rozhraní Apple CarPlay, které ve vozech funguje jako jakási prodloužená ruka chytrých telefonů. V příštím roce by mělo přinést celou řadu novinek. Mezi ty největší patří využití centrálního displeje infotainmentu vozu i digitální přístrojové desky. Automobilky si navíc budou moci upravovat vzhled CarPlay ve svých modelech dle vlastních preferencí.

Automobilky jako Porsche si ve velkém zakládají na celkovém zážitku z jízdy, který neovlivňuje pouze výkon či jízdní vlastnosti, ale i výjimečnost vzhledu a fungování kokpitu. Proto může být zklamáním, když se jezdec rozhodne ve voze spustit rozhraní CarPlay od Applu, které umožňuje jednoduše ovládat funkcionality iPhonu, ale to v Porsche vypadá v podstatně stejně jako například ve vozech od Volkswagenu.

Apple proto v nejnovější generaci svého standardu pracuje na tom, aby si automobilky mohly vzhled rozhraní upravovat na míru tak, aby vše odpovídalo jejich preferencím v otázce designových detailů. Právě Porsche spolu se značkou Aston Martin jako první ukázaly, jak bude tato novinka vypadat.

Na zveřejněných materiálech je patrné, že rozhraní bude nově pracovat s tapetami pozadí, které korespondují třeba s čalouněním konkrétního vozu. Tím se celkový dojem z infotainmentu sjednocuje s interiérem a vše působí daleko víc personalizovaně a prémiově.

carplay-new-gen2

Foto: Aston Martin

Stejný systém má v podání Astonu jinou podobu

CarPlay bude nově pracovat také s digitálním přístrojovým štítem, který opět může mít svůj vlastní design a přináší na obrazovku nové grafické prvky. Porsche a Aston díky tomu ukázaly dva zcela odlišné přístrojové štíty s různým počtem a grafikou ukazatelů, přestože se v obou případech jedná stále o rozhraní CarPlay.

Díky přítomnosti rychloměru a otáčkoměru je navíc jasné, že CarPlay již nebude zobrazovat pouze informace pramenící z aplikací nainstalovaných v iPhonu, ale bude využívat také interní data automobilu. Systém tak může v reálném čase zprostředkovávat údaje z nativního informačního systému vozu, jako je například tlak v pneumatikách. Měl by mít přístup i ke klimatizaci nebo ovládání rádia. Apple však připomíná, že iPhony nebudou žádným způsobem tyto informace sledovat ani ukládat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aston Martin na rozdíl od Porsche už uvedl i detailnější informace o tom, kdy se jeho zákazníci nové generace CarPlay dočkají. Navázána by měla být na nejnovější informační a zábavní systém automobilky, který bude uveden na trh v příštím roce v modelu DB12 ve verzi kupé a kabriolet. Lze předpokládat, že se k Porsche a Astonu začnou velmi rychle přidávat i další automobilky, už jen vzhledem k jejich přítomnosti v jednotlivých koncernech. V případě Porsche to je Volkswagen, Aston Martin zase z části vlastní firma Mercedes.