Tesla překvapila. V posledním čtvrtletí se vrátila do zisku a plánuje výrobu elektromobilů v Evropě

elon-musk4

Foto: TED

Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Napjatě očekávané výsledky hospodaření během třetího kvartálu automobilky Tesla jsou tady a rovnou můžeme říci, že až v Evropě bylo slyšet úder kamene o podlahu, který spadl ze srdcí vedení automobilky v čele s Elonem Muskem.

Připomeňme si jen v rychlosti horskou dráhu, na které se Tesla během posledního roku vezla. Když uzavírala hospodářské výsledky roku 2018 druhým, po sobě jdoucím ziskovým kvartálem, vypadalo to, že největší problémy jsou konečně zažehnány a dosud nejdostupnější Model 3 zapůsobil přesně tak, jak měl.

Veselí však netrvalo příliš dlouho, protože s koncem prvního kvartálu letošního roku přišla studená sprcha v podobě 700milionové ztráty. Dá se však říci, že Tesla a nervy všech jejích zaměstnanců jsou kvůli častým hospodářským neúspěchům z minula na podobné situace dobře připraveny. Navíc tu je vždy Elon Musk, který tehdy slíbil, že se vše do půl roku spraví. A jak šéf firmy přislíbil, tak se také stalo. Po dvou kvartálech se Tesla opět dostala do černých čísel.

tesla-superchargers

Foto: Tesla

Elektromobily Tesla u nabíjecích stanic

V zisku i přes nižší příjmy

Čistý zisk kalifornské automobilky ve třetím čtvrtletí dosáhl 143 milionů dolarů, tedy 3,2 miliardy korun. U příjmu byl odhad analytiků 6,42 miliardy dolarů (148 miliard korun). Tesla však překvapila oznámením příjmů ve výši 6,3 miliardy dolarů (145 miliard korun), což znamenalo oproti předchozímu ztrátovému čtvrtletí pokles o 1 % a v meziročním porovnání dokonce více než 7,5% propad. I tak se však dokázala firma vyšvihnout do značného zisku.

Hospodářské výsledky se okamžitě projevily i na hodnotě akcií, která vystřelila o 17 % vzhůru. Tesle se zároveň podařilo navýšit hrubou marži z 18,9 % na 22,8 %, což je jeden ze znaků, že v hospodaření automobilky panuje zdravé klima.

bresova_kijonkova

Přečtěte si takéDnes je CzechCrunch Offlajn. Promluví na něm Simona Kijonková ze Zásilkovny a Lucie Brešová, která stála u zrodu Kiwi.comDnes je CzechCrunch Offlajn. Promluví na něm Simona Kijonková ze Zásilkovny a Lucie Brešová, která stála u zrodu Kiwi.com

Zároveň se automobilce podařilo vykázat volné cash flow ve výši 371 milionů dolarů (8,5 miliardy korun). Zůstatek společnosti a peněžní ekvivalent se tak navýšily na 5,3 miliardy dolarů (122 miliard korun). Zanechme však čísel a pojďme se podívat, co dalšího jsme od Tesly dozvěděli. Elon Musk totiž zdaleka neprozradil jen finanční situaci.

Model 3 v Šanghaji i Evropě

Šéf Tesly oznámil, že budovaná továrna v Šanghaji již zahájila zkušební výrobu prvních kusů Modelu 3. Testování by mělo obsahovat veškeré fáze výroby a jakmile Tesla odstraní i poslední nedostatky, výrobu zahájí naplno. Pro Teslu to bude znamenat možnost dodávat na čínský trh své vozy s výrazně atraktivnější cenovkou.

tesla-model-y-4-min

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Úspěch v Číně je pro Teslu momentálně klíčovou záležitostí, protože tamní trh s elektromobily patří mezi největší na světě. V továrně bude vyráběn Model 3 a později se přidá i výroba Modelu Y. Ta by zde i ve Spojených státech mohla být zahájena dříve, než se předpokládalo. Tesla je v současné době ve fázi testování tohoto kompaktního SUV vycházejícího z Modelu 3.

Důkazem je celá řada fotek a videí, které se začínají objevovat na internetu a které zachycují Model Y přímo v provozu. Tesla oznámila, že by jeho výrobu chtěla zahájit do léta 2020.

Zároveň s tím Elon Musk oznámil, že se pomalu blíží finalizace výběru evropské lokace, kde Tesla začne budovat svou další, v pořadí již třetí továrnu na výrobu elektromobilů. I v ní bude probíhat výroba Modelu 3 a Modelu Y. Zatím není jasné, kde přesně bude evropský komplex stát, ale mluví se o lokaci v Německu poblíž hranic s Belgií a Nizozemskem.

Model S a X jen ze sentimentu

Tesla bude nadále pokračovat i ve výrobě modelů Model S a Model X. Jak ovšem prohlásil sám Musk, pro budoucnost automobilky mají prý jen malý význam a výroba pokračuje především ze sentimentálních důvodů.

elon-musk-tesla-china

Foto: Tesla

Elon Musk při zahájení stavby nové továrny v Číně

Ve třetím kvartálu automobilka dohromady dodala 17 483 kusů těchto vozů, což je v porovnání se 79 703 kusů dodaných Modelů 3 skutečně nízké číslo. I přesto Tesla produkci Modelu S a X v posledním kvartálu navýší, v souvislosti s očekávaným navýšením poptávky. Jejím cílem je během tohoto roku dodat celkem 360 tisíc kusů vozidel.

Z řidičů pouze pasažéři již koncem tohoto roku

Tesla nadále pokračuje i v otevírání nových módů. Nedávno přišel velký balík updatů obstarávajících zábavu přímo v kabině vozu. A nyní Elon Musk naznačil, že se brzy dočkáme i módu, díky kterému budou vozy Tesla schopny plně autonomní jízdy. Tento update by mohl přijít již koncem tohoto roku, prozatím by se jednalo o beta verzi s předčasným přístupem. Tesla však zdůraznila, že se nejedná o zcela definitivní záležitost, ale vše je prý na dobré cestě.

tiny-house-min

Přečtěte si takéPostavit maličký dům a zasadit strom. DONE je český tiny house, který lze složit vlastníma rukamaPostavit maličký dům a zasadit strom. DONE je český tiny house, který lze složit vlastníma rukama

Co nevidět by měla být do světa naplno vypuštěna také funkce Smart Summon, která umožní všem vozům automaticky vyhledat svého majitele na parkovišti a vyhnout se přitom veškerým překážkám. Tato funkce byla již spuštěna v předběžném testování, které ovšem neprobíhalo úplně hladce a objevilo se několik incidentů, když vůz nedokázal rozpoznat překážku.

Energetická řešení důležitější než elektromobily

Příjmy Tesly za poslední kvartál byly sice 6,3 miliardy dolarů, ovšem na této částce se nepodílely jen elektromobily, z nichž plynulo 5,3 miliardy dolarů. Ona přebývající miliarda patřila energetickým řešením, kterým Musk předpovídá velkou budoucnost. Odhaduje totiž, že se pro Teslu stane tento segment stejně důležitým jako elektromobily, ne-li důležitějším.

Proto se Tesla chce v budoucnu více soustředit na vývoj svých řešení pro získávání i skladování elektrické energie. Ve třetím čtvrtletí společnost instalovala řešení získávající 43 megawattů sluneční energie, což je o 43 % více než v předchozím čtvrtletí. Zároveň Tesla nedávno představila svou novinku v podobě řešení pro ukládání masivního množství energie jménem Megapack a také nové služby spojené se získáváním solární energie.

tesla-solar-1

Foto: Tesla

Tesla Solar Roof není od klasické střechy téměř rozeznatelná

Tento týden by Tesla navíc měla představit svou třetí generací solární střechy, na které pracuje již několik let. Třetí generace má za sebou proces testování a podle Tesly je její technologie již natolik vyspělá a funkční, aby ji začala nabízet běžnému spotřebiteli.

Solární články jsou zabudovány přímo v krytině, takže je střecha velice elegantní a nehyzdí jí žádné solární panely. Energie získaná ze slunce se následně bude ukládat v energetickém systému taktéž vyvíjeném Teslou. Celý systém by měl zaručit energetickou soběstačnost celé rodiny a Musk již dříve naznačil, že cena krytiny by se čase mohla dostat na úroveň klasických tašek.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Startup Lilium provedl úspěšný letecký test okřídleného elektrického taxi. Lidi chce převážet už za pár let

lilium-jet2-min

Foto: Lilium

Vizualizace Lilium Jet v oblacích

0Zobrazit komentáře

Bylo by bláhové domnívat se, že se naše generace dožije dne, kdy se téměř celá pozemní doprava přesune do nebes, ale budeme to právě my, kdo bude pionýry masové vzdušné mobility. Důkazem toho je celá řada nových startupů, které horečně pracují na svých projektech přepravy jednotlivců v těch nejnižších letových hladinách.

Ještě ani nezaschl inkoust na naší zprávě o Volocopteru a jeho ukázce městského letiště budoucnosti a už se o slovo hlásí další německá společnost specializující se na vývoj letounů typu eVTOL, tedy elektrických s kolmým vzletem a přistáním.

Řeč je mnichovském startupu Lilium, který sází na dopravní prostředek velice podobný klasickému letadlu. Tím se zásadně liší od Volocopteru, který rozvíjí myšlenku kombinace klasické helikoptéry a dronu.

lilium-jet1

Foto: Lilium

Lilium Jet

Cílem společnosti Lilium je přinést do roku 2025 funkční koncept služeb vzdušné přepravy nejen nad budovami velkých měst, ale i mezi jednotlivými regiony. Tomuto cíli jde vstříc s otevřenou náručí, protože nedávno dokončila přípravy svého nového výrobního zázemí a najala celou řadu zkušených osob, které ji mají pomoci tohoto cíle dosáhnout. Jednou z nich je například i letecký veterán Airbusu Yves Yemsi, který měl na starosti vývoj úspěšného Airbusu A350.

Lilium nyní oznámilo dokončení první testovací fáze svého letounu Lilium Jet. Již v květnu Lilium ukázalo záběry, na kterých se jeho prototyp vzdušného taxi vznesl bez pilota několik metrů nad zem, kde se chvilku vznášel a následně zase přistál. Efektivní, ale ne příliš přesvědčivé.

Ovšem nejnovější video společnosti dokazuje, že prototyp je zase o kus dál a již se mu daří plynule přecházet z vertikálního letu do horizontálního. Pro tzv. eVTOL letouny, tedy ty, které jsou schopné horizontálně vzlétat i přistávat, se jedná o klíčovou schopnost a samo Lilium tento manévr označilo za jednu z největších výzev v letectví.

Letadlo Lilium Jet se může pochlubit 36 polohovatelnými tryskovými motory. Jeho pětimístný vejcovitý kokpit je zasazen do minimalistického trupu s dvojicí křídel o ne příliš velkém rozpětí. Tím ovšem podobnost s klasickým letadlem končí – nenajdete zde žádnou vrtuli, dlouhý ocas, ani směrovky.

„Letadlo je poháněno 36 plně elektrickými tryskovými motory a má nulové provozní emise a během horizontálního letu vyžaduje méně než 10 % svých maximálních dvou tisíc koňských sil, a to díky vztlaku generovanému dvojicí křídel,“ popisuje přednosti svého stroje Lilium.

lilium-jet4-min

Foto: Lilium

Práce na Lilium Jet

Snahou německého startupu je vyvinout takový letoun, který bude ve vzduchu schopen dosahovat rychlosti až 300 kilometrů v hodině a bude mít letový dosah 300 kilometrů. Tím by se chtěl odlišovat od konkurence, která se prozatím omezuje pouze na městskou vzdušnou mobilitu. Lilium však chce nabídnout i služby, které propojí celé regiony.

„Ve skutečnosti máme celkem jasno v tom, co je naším cílem,“ řekl pro magazín TechCrunch Remo Gerber, obchodní ředitel společnosti. „Chceme být živou, skutečnou a smysluplnou součástí dopravních ekosystémů v několika městech po celém světě. Co to znamená? Komunikujeme s mnoha různými městy a vládami po celém světě a také s celými regiony, abychom zjistili, jak je lze nejlépe propojit.“

lilium-jet1-min

Foto: Lilium

Lilium Jet poprvé předvedl schopnost přechodu z vertikálního do horizontálního letu

Investice, která by mohla změnit pravidla hry

Mimo úspěšných leteckých testů Lilium oslavuje také dokončení svého prvního výrobního závodu. Ten vyrostl hned u mnichovského sídla společnosti a zabírá rozlohu 3 tisíc metrů čtverečních. K němu navíc brzy přibude další výrobní prostor, na tom samém místě. Plánem je vyrobit do spuštění svých služeb v roce 2025 stovky letounů, aby mohla být expanze na jednotlivé trhy co nejrychlejší a nejúčinnější.

ondrej-kratky-liftago-top

Přečtěte si takéLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicímLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Lilium stojí na pevných základech investic ve výši 100 milionů dolarů, tedy přibližně 2,3 miliardy korun. Nyní by u něj mělo probíhat další kolo financování, v jehož souvislosti se mluví o částce pohybující se mezi 400 až 500 miliony dolarů, tedy 9 až 12 miliardami korun, což by byla pro tento typ startupu obrovská finanční injekce.

Prozatím však není jasné, zda se našli vhodní investoři, ani kdo by jimi mohl být. Pokud by se společnosti podařilo takto vysokou částku získat, znamenalo by to velkou výhodu před konkurencí. Tou je například výše zmiňovaný Volocopter, který nedávno získal investici ve výši „pouhých“ 55 milionů dolarů (1,3 miliardy korun), KittyHawk, ale i české Zuri.

lilium-jet3-min

Foto: Lilium

Společnost otevřela nové výrobní prostory pro své letouny