Tesla v rekordním čtvrtletí doručila přes 300 tisíc elektromobilů. Celkově jich loni zvládla vyrobit téměř milion
Americká automobilka Tesla začala rok 2022 ve velkém stylu. Na druhý lednový den si přichystala výsledky za poslední čtvrtletí a pochlubila se rekordem, který zcela zbořil očekávání analytiků. Tesle se pod vedením Elona Muska podařilo za poslední tři měsíce doručit celkem 308 600 vozů, což znamená nový kvartální rekord. Celkem tak za rok 2022 dodala na trh rovněž rekordních 936 172 elektromobilů.
Rekord ve čtvrtletních prodejích dosud představovalo třetí čtvrtletí loňského roku, v němž Tesla doručila 241 300 vozidel. Mezikvartálně tak čísla vyrostla o více než čtvrtinu, s čímž nepočítali ani analytici na Wall Street. Jejich odhady počítaly se zhruba 265 tisíci doručenými auty. Tesla však zvládla dodat o více než 40 tisíc elektromobilů navíc a překonala tak o několik desítek tisíc i roční předpoklady.
Celkový počet doručených aut za loňský rok, tedy 936 172 vozů, představuje meziroční nárůst o významných 87 procent. Z drtivé většiny šlo opět o levnější a menší vozy Model 3 a Model Y, které Tesla ve svých zprávách uvádí dohromady. Společně uvádí také starší, dražší a zároveň větší Modely S a X, které v objemu doručených vozů za rok 2022 představují jen necelá tři procenta. Tesla ve svých reportech rozlišuje počet vyrobených a počet doručených vozů zákazníkům, vyrobených vozů je řádově o pár tisíc méně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Jak upozornil magazín Electrek, nejnovější výsledky znamenají, že při zachování současného tempa by měla být Tesla schopna vyrobit přes 1,2 milionu elektrických vozidel ročně. Žádná jiná automobilka zatím nic takového ani zdaleka nedokáže. Navíc ještě nezačala produkce v právě budovaných továrnách zvaných Gigafactory v německém Berlíně a americkém Texasu. Hlavními výrobními centry jsou pro Teslu aktuálně továrny v kalifornském Fremontu a v Šanghaji.
Rekordní čísla dokázala Tesla vyprodukovat i přesto, že celý automobilový průmysl zásadním způsobem omezuje globální nedostatek čipů, jež jsou pro fungování aut nezbytné. Mnoho automobilek včetně tuzemské Škody Auto muselo na několik týdnů omezovat či pozastavovat výrobu, začátkem roku to potkalo i Teslu, ale od opětovného otevření se už její továrny de facto nezastavily. Přestože firma nezveřejňuje prodeje za jednotlivé regiony, růst měla dle The New York Times táhnout zejména poptávka v Evropě a Číně.
V říjnu se zároveň Tesla dostala do elitního klubu, když její tržní hodnota poprvé překonala jeden bilion dolarů. Aktuálně se dál pohybuje těsně nad touto hranicí a Muskova firma tak má vyšší hodnotu než dalších deset automobilek dohromady. Akcie Tesly si od začátku loňského roku připsaly téměř 50 procent a jedna se aktuálně obchoduje za zhruba 1 056 dolarů. Na finanční výsledky Tesly si budeme muset ještě pár týdnů počkat, ale vzhledem k tomu, že oznamovala ziskové kvartály, by mohla i za celý rok 2021 skončit stejně jako rok předtím v zisku.
Konec roku 2021 se však v Tesle nesl také v duchu nepříjemností spojených s potenciálními problémy u prodaných vozů. Nejprve firma začala do servisu v USA svolávat přes 475 tisíc Modelů 3 a S z let 2017 až 2020 kvůli problémům se zpětnou kamerou a kufrem. Informoval o tom americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, přičemž sama automobilka se k věci nevyjádřila. Čínští regulátoři vzápětí oznámili, že kvůli stejnému problému Tesla svolá dalších zhruba 200 tisíc vozů v Číně.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.