Slavnostní show kritice navzdory. Tesla otevřela u Berlína novou továrnu, ze které sjedou první auta ještě letos

Nová továrna Tesly u německého Berlína

Foto: Tesla

Zatímco Češi včera žili volbami, Němci mohli přihlížet slavnostnímu otevření nové továrny Tesly. Americká automobilka pod vedením Elona Muska svou takzvanou Gigafactory otevřela v oblasti Grünheide u Berlína a rovnou k tomu uspořádala zahajovací hudební festival. Velká událost se ovšem stále nesla v duchu kritiky kvůli ničení okolní přírody a zatěžování planety.

O výstavbě vůbec první evropské továrny od Tesly se vědělo již minimálně dva roky, kdy Elon Musk oznámil, že se v novém berlínském zázemí budou produkovat nejen její elektrická auta, ale také baterie a pohonné jednotky. Současně se měla stát klíčovou jednotkou pro navýšení výroby aut, která je i tak pro firmu rekordní.

Slavnostní otevření berlínské Gigafactory pak proběhlo v sobotu 9. října a účastnil se ho i samotný Elon Musk, který během ní zmínil několik důležitých bodů. V první řadě uvedl, že první elektromobily včetně Modelu Y, jenž nedávno dojel i do Česka, budou z tamních výrobních linek sjíždět ještě během letošního roku.

0x0-model_y_04

Tesla Model Y

Foto: Tesla

Ultimátním cílem je pro Teslu ve svém prvním evropském závodě vyrábět až deset tisíc vozů denně. Mimo jiné předložila návrh na investici ve výši pěti miliard eur (127 miliard korun) určené pro výstavbu továrny na baterie s kapacitou 50 GWh, což měla ostatně v plánu už v roce 2019. Otevřít by se měla ke konci příštího roku.

„Jsme připraveni zahájit výrobu za několik měsíců, v listopadu nebo v prosinci. První auta budeme dodávat, doufejme, v prosinci. V této továrně chceme ve velkém množství vyrábět levná elektrická auta a uspíšit tak energetický přechod,“ uvádí Elon Musk, ovšem zmiňuje, že v původním plánu bylo zahájení výroby letos v červenci.

Spolu s velkými plány ale musela Tesla čelit přetrvávající kritice ze strany ekologických aktivistů, kteří protestují kvůli k tomu, že firma kvůli výstavbě Gigafactory kácela tamní lesy. Navíc panovaly i nejasnosti ohledně využívání vodních zdrojů, což v obyvatelích rozjelo obavy, že přijdou o zdroje pitné vody.

Stoprocentně jisté si nejsou ani německé úřady, které zatím Tesle nevydaly konečné povolení ke stavbě, byť už je továrna prakticky hotová. Muskova firma proto staví na základě předběžného povolení z roku 2019. Jak ovšem uvádí agentura Reuters s odkazem na ministra hospodářství spolkové země Braniborsko, kde areál leží, Tesla má 95procentní šanci, že ono povolení obdrží.

Zvláštní režim, spolu s obavami místních o dopad továrny na životní prostředí a zdroje vody, ovšem image Tesly v regionu příliš nezlepšuje. I to byl možná důvod, proč firma k otevření továrny uspořádala i festival, který měl podle agentury AFP být „vstřícným gestem na usmířenou“. A nutno podotknout, že tomu věnovala velkou péči.

Na festival v těsné blízkosti nové Gigafactory přijely foodtrucky s vegetariánským občerstvením i pouťové atrakce a okolím zněla hlasitá hudba. Tesla na něj věnovala devět tisíc vstupenek, přednostně místním obyvatelům. Součástí byla i prohlídka výrobní linky, kde se taví, lisují a montují surové kovy. Mimo jiné tam byla k vidění i nová generace baterií, které budou zabudovány přímo do těla elektromobilu.

Výhledově chce Tesla ve svém závodě v Grünheide zpočátku vyrábět 150 tisíc elektromobilů ročně. Postupně hodlá objem produkce zvýšit až na půl milionu ročně. Předpokládá se, že nový závod vytvoří tisíce pracovních míst, nicméně jak Elon Musk pro Reuters řekl, obává se, že shánění zaměstnanců nebude tak jednoduché. Proto vyzval lidi, aby se hlásili z celé Evropy, nikoliv jen Německa.

S přispěním ČTK.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.